تولید لوله و پروفیل فولادی

فولاد چیست؟

لوله و پروفیل فولادی  به انواع بیشماری از آلیاژها گفته می شود که عنصر اصلی آن ها را آهن تشکیل میدهد. کربن به عنوان مهمترین ماده آلیاژی فولاد محسوب می گردد. میزان کربن موجود در فولاد بین 0/3 تا 1/5 متغیر است ودر موارد معدودی به 2/25  درصد می رسد.

پروفیل از نظر لغوی یعنی ثابت بودن مقطع در طولی معین.

دو نوع پروفیل داریم:
1- پروفیل باز
2-پروفیل بسته

موارد مصرف پروفیل ها

قسمت زیادی از انواع لوله و پروفیل به منظور ساختن در و پنجره آهنی به کار میرود. پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل ، کناره راه پله ها نرده کشی اطراف دیواره های کارخانجات ، زمین های محصور شده ، نرده پیاده روها و خیابان ها استفاده می شود.

پروفیل های ستونی موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان سازی دارند. این پروفیل ها که درمقطع مربع 60*60 میلی‌متر تا 270*270 میلی‌متر و در مقطع مربع مستطیل از 40*100 تا 135*300 میلی‌متر ساخته میشوند و ضخامت آن ها از 5/2 تا 8 میلی‌متر می باشند میتوانند در ساختن ستون و اسکلت ساختمان ها بکار روند.

اگر پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند می توانند در ساختن  شاسی تریلرها و نفت کش ها استفاده شوند.

از پروفیل های قوطی مربع و مربع مستطیل در صنایع خودرو سازی نیز استفاده می شود.

از پروفیل های قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی استفاده می شود.

پروفیل هایی که به صورتZ تهیه می شوند اکثرأ برای پوشش سقف سوله ها بکار می روند.

پروفیل های نبشی و ناودانی با روش نورد سرد نیز تولید می شوند.پروفیل نبشی از بال 20 تا 50 میلی‌متر و پروفیل های ناودانی 10 ، 12 ، 18 در این دسته از محصولات قرار میگیرند.

از پروفیل های نبشی میتوان در ساختن چارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالبهای فلزی بکار رفته در ماشین آلات استفاده کرد. ناودانی های کوچک در مواردی مانند در کرکره ای مغازه ها استفاده کرد.

شما تمامی پروفیل های گفته شده را میتوانید از پرشین آیرون تهیه نمایید و در کنار آن با خرید از این مجموعه، باربری سفارش ما زیر قیمت مصب انجام میشود. قیمت محصولات پرشین آیرون به صورت روزانه بر روی کانال تلگرامی قرار میگیرد.

تولید لوله و پروفیل فولادی

کار عمده کارخانجات لوله و پروفیل تبدیل ورق فولادی (کلاف) به روش نورد سرد به محصول نهایی با شکل ها و ابعاد مختلف (پروفیل بسته و باز) میباشد. مواد اولیه مصرفی اکثرکارخانجات قبل از راه‌اندازی فولاد مبارکه از کشور های اروپایی و ژاپن تأمین می گردید ولی در حال حاضر قسمت عمده آن از طریق فولاد مبارکه و قسمتی نیز از کشورهای اسیای میانه ، برزیل ، اروپا و اروپای شرقی تهیه می گردد.

ورق مصرفی باید دارای ترکیبات شیمیایی خاص بوده و بالطبع از خواص مکانیکی مناسبی برخوردار باشد تا در هنگام تولید برای سازنده و در نهایت برای مصرف کننده ایجاد مشکل ننماید. ورق فولادی پس از ورود به کارخانه توزین و باتوجه به مشخصات ابعادی و مصرف آن ها در قسمت های مختلف انبار شده تا وارد پروسه تولید گردد.

کلاف های خریداری شده در دستگاه های برش به نوارهایی با عرض مشخص بریده می گردند. این دستگاه ها بنا به سفارش و نحوه بهره‌برداری دارای قسمت های مختلف بوده که بعضأ تمام اتوماتیک و برخی نیمه اتوماتیک می باشند.

قسمت های یک دستگاه برش

  • ذخیره کلاف
  • میز حمل
  • ضربه گیر
  • کلاف گیر
  • سیستم بازکننده طوفه های کلاف
  • سیستم کنترل کننده کناره کلاف برای بهتر تنظیم شدن
  • صاف کننده ورق
  • گیوتین
  • قرقره های هدایت ورق
  • غلتک های تغذیه ورق
  • قسمت اصلی برش
  • غلتک های جداکننده نوارهای بریده شده
  • نگه دارنده نوارها
  • نوار جمع کن ها

پس از قرار گرفتن کلاف روی کلاف گیر که خود نیز دارای حرکت گردشی می باشد کللاف گیر چرخیده و پس از باز شدن طوق ها سر ورق زیر غلتک های صاف کننده هدایت میگردند ، این عمل باعث صاف وتخت شدن ورق می گردد.

توسط گیوتین سر ورق بریده شده تا برای جوشکاری در قسمت های بعدی اشکالی وجود نداشته باشد ، آنگاه ورق توسط غلتک های تغذیه به طرف دوعدد شافت اصلی که دارای محرک بوده و بر روی آن تیغه هایی از فولاد

که عملیات حرارتی بر روی آن ها انجام و سختی آن بین (61-59) را کول سی رسیده و فواصل آن ها متناسب با عرض نوارهای مورد نیاز تنظیم شده حرکت می کند. در اثر عبور ورق از بین دو تیغه عمل برش انجام می گیرد.

حرکت ورق نوار ها به جلو ادامه دارد و به جهت اینکه نوارهای بریده شده به طور دقیق به جلو هدایت گردند از دوعدد شافت جداکننده که بر روی آنها تیغه های کوچکی مستقر گردیده اند عبور داده می شوند تا نهایتأ

سر اولیه نوار های بریده شده در گیره مخصوصی که در داخل نوارجمع کن قراردارد و توسط سیستم هیدرولیک قطر نوارجمع کن را چند سانتی‌متر باز می نماید درگیرشود.

این عمل از یک طرف باعث جمع شدن دو لبه گیره و گرفتن سر نوارها شده و از طرفی در پایان زمان تخلیه نوارها با عمل جمع شدن نوار گیر از داخلی ترین لایه ورقها جدا شده و به سهولت می توان

نوارها را توسط میز متحرک و صفحه ای که در جهت محور اصلی حرکت می کند به خارج هدایت نمود.

از این مرحله به بعد عمل کشیدن ورق توسط نوار جمع کن تا تمام شدن کل طول کلاف انجام میگیرد. نوارها نهایتأ دسته بندی وبه قسمت های مختلف خطوط تولید انتقال می یابد.

تولید لوله و پروفیل

قوطی و پروفیل را می توان به دو طریق مستقیم و غیر مستقیم تولید نمود. روش انتخابی بستگی به امکانات ماشین از نظر طراحی دارد. معمولأ پروفیل باز به روش مستقیم تولید می گردد.

قسمت های دستگاه تولید لوله و پروفیل

1-تغذیه نوار

2-گیوتین

3-قسمت جوش سر و ته نوار

4-انباره

5-فرمینگ (که ازدو قسمت شکل دهنده اولیه و شکل دهنده نهایی تشکیل میشود)

6-قسمت جوش دولبه پروفیل

7-براده برداری

8-سرد کن

9-سایزینگ با تعداد 4 تا 6 دروازه

10-خمش و پیچش گیر

11-اره اتوماتیک

12-شتاب دهنده

13-میز تخلیه

با توجه به اینکه دستگاه برای ساخت چه تولیداتی طراحی شده و به چه روشی ساخته شده باشد قسمت های فوق

با کمی تغییر از نظر تعداد و اندازه ساخته خواهد شد ولی انچه قابل ذکر است

عمل اصلی این دستگاه ها شکل دادن به ورق در حال عبور از بین دو قالب بالا و پایین در حال چرخش در دروازه های مختلف تا تولید محصول نهایی به طریقه سرد می باشد.

شرکت پرشین آیرون افتخار نمایندگی رسمی فروش محصولات کارخانه خاور صنعت هما تولید کننده انواع لوله و پروفیل
از ورق سرد می باشد.جهت اطلاع از قیمت ورق روغنی  خاور صنعت هما و فروش ورق سرد و قیمت لوله و پروفیل مبلی (سبک) با ما تماس بگیرید.

 

(40770074 – 021  ***  40770159 – 021)