صادرات پل عبور از رکود بازار داخلی

صادرات پل عبور از رکود بازار داخلی

صادرات محصولات فولادی ایران

محصولات فولادی ۱۴٫۵ درصد از کل صادرات غیر نفتی کشور را در هشت ماه سال جاری به خود اختصاص داده است. در سال 1399 , ۱۱ میلیون و ۶۷۰ هزار تن انواع محصولات آهن و فولاد به ارزش ۳ میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار صادر شده که از این میزان ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار تن، سنگ آهن و سایر مواد اولیه مرتبط بوده است.

صادرات محصولات فولادی در هشت ماه نخست سال 1400 , ۸۰۰ میلیون دلار از سال گذشته فراتر رفته است. کشورمان در هفت ماه نخست سال جاری میلادی (۳۰ اسفند تا ۳۱ مهرماه) بالغ بر ۵ میلیون و ۹۱۲ هزار تن فولاد صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ایسپا)، از رقم مذکور یک میلیون و ۴۸۶ هزار تن سهم صادرات پروفیل فولادی بوده که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد رشد داشته است.

صنعت فولاد ایران و جهان

صنعت فولاد ایران و صادرات محصولات فولادی در سال‌های گذشته با توجه به تحریم‌های آمریکا و شیوع ویروس کرونا که عملکرد تولیدکنندگان برتر جهان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، همواره در حال توسعه بوده است. پیش‌بینی می‌شود ایران تا سال ۱۴۰۴ (اسفند ۲۰۲۵) به رتبه هفتم در بین تولیدکنندگان برتر فولاد جهان صعود کند. ظرفیت تولید زنجیره فولاد ایران از ۱۲۳ میلیون تن در سال ۱۳۹۲ به ۲۳۰ میلیون تن در سال قبل افزایش یافت. بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد (WSA) که در اوایل شهریور ماه منتشر شد، تولید فولاد خام ایران از ژانویه تا جولای ۲۰۲۱ به ۱۷.۸ میلیون تن رسید و رشد ۹.۹ درصدی را نسبت به سال قبل ثبت کرد. گزارش WSA تولید فولاد خام ۶۴ تولیدکننده برتر جهان را ۱.۱۶۵ میلیارد تن در بازه زمانی ذکر شده نشان می دهد که ۱۲.۴ درصد افزایش داشته است.

عوامل مؤثر در قیمت فولاد

  • نوع آلیاژ فولادی

برای توضیح جامع و کامل از فولاد باید بگوییم , فولاد از ترکیب آهن و کربن توسط روش های گوناگون تهیه میشود. در کنار کربن عناصر دیگری در تولید فولاد استفاده میشود که منجر به تولید انواع محصولات فولادی با کاربرد ها و خواص مختلف میشود.برای فهم بهتر میتوان فولاد ST52 را مثال زد که قیمت این محصول تحت تاثیر قیمت عناصر تشکیل دهنده آن یعنی سیلیسیوم و منگنز می باشد.

دلیل نوسان قیمت لوله مبلی : دلیل تغییر قیمت لوله فولادی سبک , نوسان قیمت ورق روغنی در بازار های خرید و فروش می باشد.

دلیل نوسان قیمت پروفیل سبک : دلیل تغییر قیمت پروفیل فولادی مبلی , نوسان قیمت ورق روغنی در بازار های خرید و فروش و یا حتی بورس کالا می باشد.

  • قیمت جهانی آهن

یکی از اصلی ترین عامل در تغییر و نوسان قیمت فولاد , قیمت جهانی آهن می باشد. با تغییر قیمت آهن در بورس کشور های مختلف و بازار جهانی آهن , قیمت فولاد دچار تغییر و نوسان می شود. به طور کلی می‌توان بین نوسانات قیمت نفت و قیمت جهانی آهن و فولاد هم همبستگی پیدا کرد البته نا گفته نماند در کنار این همبستگی عوامل مختلف دیگری نیز تاثیر گذار می باشد.

  • نسبت بین تقاضا و عرضه در داخل کشور

ظرفیت تولیدی یک کشور, میزان عرضه و تقاضا عوامل بسیار موثر در تعیین قیمت فولاد می باشند. در زمان هایی ممکن است اقتصاد یک کشور دچار مشکل شده باشد و یا درگیر مشکلات بازسازی باشد تعادل میان میزان عرضه و تقاضا بهم میخورد و باعث نوسان قیمت میشود. برای محصولات فولادی میتوان قیمت مسکن را مثال زد , در ساخت مسکن انواع مختلفی از محصولات فولادی استفاده میشود مانند میلگرد, لوله مبلی, پروفیل مبلی و …. . با افزایش تقاضا برای این محصولات فولادی قیمت آنها نیز افزایش پیدا میکند , در کنار این افزایش تقاضا هر ساله تولید کنندگان جدیدی پا به این عرصه میگذارند که باعث کاهش قیمت این محصولات در طولانی مدت میشود.

  • برند شرکت تولید کننده محصول

صنعت و بازار فولاد بسیار بزرگ و گسترده می باشد به همین دلیل است که شرکت های بزرگ علاقه مند به سرمایه گذاری و فعالیت در این صنعت می باشند. با وجود تعداد زیادی شرکت و سرمایه‌گذار رقابت در این بازار زیاد میشود. این رقابت برای کیفیت مطلوب بسیار مفید می باشد. شرکت ها در رقابت سعی دارند کیفیت محصولات خود را بالا ببرند و آن را حفظ کنند دلیل بروز  تفاوت میان قیمت محصولات کارخانه ها ، می‌تواند تمایز بین  کیفیت محصولات شرکت‌هایی باشد که این محصول را به بازار عرضه می‌کنند. بازرگانی پرشین آیرون نماینده خاور صنعت هما از دسته تولیدکنندگان و بازرگانی هایی می باشد که از ابتدای فعالیت خود تا به الان محصولاتی با کیفیت مرغوب در اختیار مشتریان عزیز خود قرار داده است.

  • نوسانات قیمت ارز

در کشورمان نوسان ارز , یکی از دلایلی است که باعث برهم خوردن بازار  می شود. در ایران علاوه بر تغییرات زیاد در قیمت ارز تحریم ها نیز بسیار تاثیر گذار می باشند. در صادرات محصولات فولادی بیشترین تاثیر را قیمت ارز می گذارد. با اینکه ایران دهمین تولید کننده در جهان می باشد و تقاضا در کشور خود را بی نیاز میکند با این حال قیمت محصولات داخلی به دلیل  این که تجهیزات تولید، تقریبا به طور کامل وارد می‌شوند نیز تاثیر پذیر از قیمت ارز می باشد.

شرکت پرشین آیرون افتخار نمایندگی رسمی فروش محصولات کارخانه خاور صنعت هما تولید کننده انواع لوله و پروفیل
از ورق سرد می باشد.جهت اطلاع از قیمت روز پروفیل  خاور صنعت هما و فروش ورق سرد و قیمت لوله و پروفیل مبلی (سبک) با ما تماس بگیرید.