تفاوت های PIPE و TUBE

تفاوت Pipe  و Tube

احتمالاً هیچ چیز مهمتر از لوله فولادی برای موفقیت زیرساخت های مدرن وجود ندارد. لوله آهنی به طور گسترده ای در برنامه های کاربردی از آب های زیرزمینی و خطوط برق تا فاضلاب و فاضلاب استفاده می شود. تنها در صنعت نفت و گاز طبیعی بیش از 2.5 میلیون مایل لوله وجود دارد که میلیون ها مایل بیشتر در سیستم های آب و سایر شبکه های زیرساختی محاسبه نمی شود.

مواد اولیه مورد استفاده در تهیه لوله فولادی

مواد اولیه مورد استفاده در تولید لوله ها فولاد است. فولاد آلیاژی است که از آلومینیوم ، تیتانیوم ، منگنز ، زیرکونیوم ، وانادیوم و تنگستن تشکیل شده است. لوله های تمام شده اغلب دارای پوشش بیرونی نیز هستند. این پوشش می تواند یک پوشش کربنی پیشرفته برای افزایش دوام لوله یا چیزی ساده به عنوان یک لایه رنگ باشد.

یکی از سوالات متداولی که مشتریان از ما میپرسند این است که “تفاوت pipe و tube ” چیست؟ اگرچه ممکن است pipe و tube  ها شبیه به هم باشند ، اما در واقع از نظر نامگذاری و اندازه کاملا متفاوت هستند. به یاد داشته باشید که pipe و tube ها به ندرت قابل تعویض هستند.

تفاوت بین pipe و tube در موارد زیر می باشد:

  • شکل

Pipe ها همیشه به شکل گرد هستند. tube ها می توانند مربع ، مستطیل یا گرد باشند

  • اندازه گیری

Pipe  ها فقط دارای قطر داخلی (اسمی) و “برنامه” (که به معنی ضخامت دیوار است) هستند. یک راه آسان برای به خاطر سپردن این امر وجود دارد: از آنجا که pipe برای انتقال مایعات یا گاز استفاده می شود ، احتمالاً اندازه دهانه ای که مایعات یا گاز از طریق آن عبور می کند برای شما مهمتر از ابعاد بیرونی لوله است. از طرف دیگر اندازه گیری tube ها به عنوان قطر خارجی و محدوده های ضخامت دیواره ارائه می شود.

  • قابلیت های تلسکوپی

tube را می توان تلسکوپی کرد. به یاد داشته باشید که جوش فلز داخل tube  را حساب کنید. از طرف دیگر pipe دارای جوش فلز نیست. tube DOM (Drawn over Mandrel) بهترین ماده برای تلسکوپ است زیرا جوش فلز داخلی برداشته شده است.

اتصال دائمی مواد فلزی به یک دیگر به صورتی که خواص فلز بدون تغییر بماند را جوشکاری می گویند. لوله های مبلی را به دلیل آن که جوش کاری آن بدون نیاز به عملیات اضافی و یا روش های جانبی انجام میگیرد , جوش پذیر می نامند.

تفاوت لوله و پروفیل
  • سختی

اگرچه tube های مسی و برنجی می توانند به راحتی شکل بگیرند ، tube ها معمولاً سفت و سخت هستند.

از طرف دیگر pipe ها همیشه سفت و محکم هستند و بدون تجهیزات خاص نمی توان آنها را شکل داد.

  • کاربرد ها

فقط pipe ها دارای فشار هستند و برای انتقال مایعات یا گاز مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرف دیگر tube ها در کاربردهای سازه ای استفاده می شوند.

  • نوع فلز

tube در فولاد نورد گرم و فولاد نورد سرد موجود است.

pipe معمولاً از فولاد سیاه (نورد گرم) است. هر دو مورد را می توان گالوانیزه کرد.

  • اندازه

pipe معمولاً در اندازه های بزرگتر از tube موجود است.

  • استحکام و یا قدرت

  Tube قوی تر از pipe است.

تفاوت فرآیند تولید Pipe و Tube

  • ساخت :

Pipe , لوله سازی و فرآیند تولید آسان تر می باشد.

Tube  ,  لوله ها پس از تولید به بازرسی و کنترل نیاز دارند.

  • هزینه:

Pipe , هزینه ی تولید در این لوله ها پایین تر می باشد.( ارزان تر )

Tube  ,  هزینه ی تولید در این لوله ها بالاتر می باشد. ( گران تر )

  • بسته بندی و تحویل :

Pipe ,  در این نوع لوله به صورت عمده و تعداد بالا به مشتری تحویل داده میشود . زمان تحویل در این محصول کوتاه می باشد.

Tube  ,  این لوله ها معمولاً با مفتول نازک پیچیده می شوند و با دقت زیادی تحویل داده می شوند. زمان تحویل بیشتر است.

  • میزان تولید :

Pipe , تولید این لوله ها به مقدار زیاد می باشد و در محصولاتی با کاربرد طولانی مدت استفاده میشود.

Tube  ,  این محصول بسته به درخواست مشتری, به مقدار نیاز تولید میشود.

اندازه گیری لوله ها

اندازه Tube: اندازه گیری Tube با سه بعد مهم تعیین می شود. آنها با قطر خارجی (OD) ، قطر داخلی (ID) و ضخامت دیوار (WT) اندازه گیری می شوند.

اندازه Pipe : اندازه گیری Pipe پیچیده تر از اندازه Tubeاست. در حالی که اندازه Tube با قطر خارجی دقیق و ضخامت دیوار اندازه گیری می شود ، شما Pipe ها را با ضخامت دیوار و قطر اسمی لوله اندازه گیری می کنید.

شرکت بازرگانی پرشین آیرون  نماینده رسمی فروش کارخانه خاور صنعت هما توان تولید، تامین و صادرات لوله و پروفیل های فولادی را داراست همچنین این مجموعه تامین کننده ورق فولادی در ضخامت و عرض های مختلف می باشد. نمونه محصولات این بازرگانی  : لوله و پروفیل سبک از ضخامت ۳دهم میل تا ضخامت ۱/۵ میلی‌متر تولید شده از ورق روغنی و لوله پروفیل سیاه ضخامت ۲ میل تا ۱۰ میلی‌متر تولید شده از ورق سیاه و لوله و پروفیل استنلس استیل. جهت خرید انواع محصولات فولادی با کیفیت بالا و  قیمت مناسب با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.