جنگ روسیه و اوکراین

روسیه و اوکراین

در بازار جهانی آهن و فولاد دو کشور روسیه و اوکراین جزء برترین تولید کنندگان ورق فولادی , لوله وپروفیل , شمش و دیگر مقاطع فولادی می باشند, در نتیجه جنگ پیش آمده بین این دو کشور  صنعت فولاد جهان را تحت الشعاع قرار میدهد. روسیه با تولید 76 میلیون تن فولاد و صادرات 40 میلیون تن در سال 2021 به رتبه پنجم در برترین تولیدکنندگان فولاد جهان دست یافت و در مقابل اوکراین نیز با تولید 21.4 میلیون تن فولاد که 17 میلیون تن صادر شده به کشورهای مختلف می باشد رتبه ی چهاردمین در جهان را کسب نمود. در صادرات سنگ اهن نیز کشور اوکراین پنجمین صادر کننده جهان می باشد و روسیه در تولید وصادارت ورق سیاه – ورق روغنی و پروفیل در رتبه های برتر جهان قرارد دارد.

صادرات فولاد اوکراین

با شروع جنگ صادرات فولاد اوکراین متوقف شده است و کارخانجات معدودی هنوز به فعالیت خود ادامه میدهند. کشورهای اتحادیه اورپا , امریکا, ژاپن و کانادا صادرات فولاد روسیه را تحریم و متوقف کرده اند و به دنبال جای گزین تامین کننده لوله وپروفیل و دیگر مقاطع فولادی می باشند. با توجه به اینکه این دو کشور  مورد تحریم کشور ها قرار گرفته و تولید آهن در این کشورها به حداقل رسیده است انتظار میرود متقاضیان فولاد صادراتی ایران نسبت به قبل افزایش یابد.

فولاد ترکیه در جنگ روسیه و اوکراین

با شروع جنگ در کنار نیمه  تعطیلی صنعت فولاد کشور های روسیه و اوکراین , به دلیل بسته شدن اکثر بنادر دریای سیاه مانند دریای آزوف، بنادر بردیانسک و ماریوپل پس از دستور ویژه رئیس بندر صنعت فولاد کشور ترکیه نیز تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است.

کشور ترکیه یکی از مشتریان همیشگی فولاد اوکراین مخصوصا فولاد تخت وارداتی این کشور بوده است و با رخداد های پیش آمده این کشور به مدت طولانی برای تامین شمش آهن دچار مشکل میشود که همین امر سبب شده است که در ابتدای جنگ قیمت فولاد ترکیه افزایش یابد.

مدیر اجرایی در ترکیه :

فولاد روسیه و اوکراین منابع اصلی برای صادرات اسلب به ترکیه هستند و کارخانه‌ها در ترکیه عمدتاً به اسلب وارداتی برای تولید کویل ورق نورد گرم وابسته هستند. من معتقدم که حداکثر تا هفته آینده شاهد قیمت های بالای ۱۰۰۰ دلار در هر تن خواهیم بود.

در پی جنگ روسیه و اوکراین  قیمت ورق سرد نیز در ترکیه در طول هفته به دلیل کمبود پیش‌بینی ‌شده برای کویل نورد گرم، که محصول پایه برای کویل نورد سرد است، افزایش یافته است.

در روزهای ابتدایی شروع جنگ این دو کشور, خریداران در خاورمیانه و شمال آفریقا، که به طور منظم ورق نورد گرم را از  بازار فولاد اوکراین و روسیه خریداری می کنند، این بار ورق سیاه را به ترکیه سفارش دادنده اند. هند نیز یکی از کشورهای مهم در صنعت فولاد می باشد که در این روز ها قیمت فولاد را تغییر داده است. این تغییرات تاثیرات جبران ناپذیری برای فولاد روسیه و اوکراین به همراه دارد.

توقف تجارت از این دو کشور، تقاضای آهن در ترکیه را بیشتر میکند که تأثیر مثبتی بر تجارت ترکیه خواهد داشت و پیش بینی میشود که قیمت‌ های بین‌ المللی فولاد بسته به مدت زمان ادامه جنگ افزایش یابد.

فولاد روسیه و فولاد اوکراین

روسیه و اوکراین دو قطب صادرات در اروپا
کشور اوکراین و روسیه هر دو جزء بزرگترین صادر کنندگان گندم می باشند, روسیه تامین کننده اصلی گاز در منطقه ی اروپا می باشد که در صادرات نفت در جهان و هم چنین تامین کننده فلزات صنعتی مانند نیکل , آلومینیوم و پالادیوم نیز نقش اساسی  و مهمی دارد, به طور کلی میتوان گفت که جنگ روسیه و اوکراین بر تمامی صنایع منطقه تاثیر گذار می باشد.

شوک اقتصادی بر فولاد روسیه

جنگ روسیه با اوکراین شاید در ابتدا تاثیر بسیار زیادی در بحران اقتصادی جهانی نداشته باشد اما در طولانی مدت باعث تغییر عملکرد اقتصادی در جهان میشود. سیستم مالی روسیه با یک چالش مالی بزرگ رو به رو میشود. در کنار کشور روسیه , در جهان نیز تورم بالایی همراه با افزایش قیمت منابع طبیعی پیش بینی میشود که در انتها منجر به کاهش سرمایه گذاری جدید شرکت های بزرگ میشود.

بر اساس گزارش منابعی از بازارهای فولاد و آهن خام به Fastmarkets، به دلایل مختلف تجارت با صادرکنندگان روسی و اوکراینی هر دو در حال رکود است و همچنین خریداران در بازار وانادیوم نیز ترجیح می دهند از معاملات مواد با مبدا روسیه اجتناب کنند.

عرضه کالا در روسیه و اوکراین

در جنگ زیرساخت هایی مانند خطوط لوله یا بنادر در معرض آسیب دیدگی قرار گرفته و باعث مختل شدن تحویل کالا ها میشود. روسیه که خود آغاز کننده جنگ بوده است ممکن است گلوگاه های عمدی ایجاد کن تا قیمت ها را افزایش دهد و مقابله به مثل انجام دهد و امریکا نیز برای افزایش تولید نفت به عربستان تکیه میکند و طرح های تشویقی برای افزایش تولید شرکت ها خود ارائه میدهد.

یک اصل مهم در تجارت جهانی وجود بانک های بین اللملی می باشد. امریکا دو بانک بزرگ روسیه Sberbank و vtb را در لیست سیاه قرار داده و به دنبال قطع شبکه ی نقل و انتقال بانکی برون مرزی می باشد با قطع این شبکه صنعت فولاد روسیه ضرر و زیان بزرگی خواهید دید. تحریم بانکی امریکا بر روی روسیه باعث میشود این کشور برای انجام معاملات خود به کشور چین روی آورد. صنعت فولاد اوکراین و شبکه انتقال بانکی برون مرزی این کشور مشکلات تحریم را مانند کشور روسیه ندارد در نتیجه پیش بینی میشود آسیب اقتصادی کمتری را تجربه کند.

اقتصاد جهانی تاثیر گرفته از جنگ روسیه و اوکراین

جنگ بین این دو کشور تاثیرات زیادی در بازار های آسیا خواهد داشت. پیش بینی میشود که با ادامه جنگ چین به خرید مواد از روسیه ادامه دهد و در مقابل کشورهای فیلیپین و تایوان به دلیل تحریم های امریکا  علیه این کشور, خرید بیلت از صنعت فولاد روسیه را متوقف کنند.

در جنوب شرقی آسیا نیز افزایش قیمت در پی است که ان تحریم های بیشتر علیه روسیه را به دنبال دارد که با افزایش تحریم ها تقاضا برای خرید بیلت ویتنامی و اندونزیایی افزایش میابد.

وضعیت اقتصاد خاورمیانه, تحت تاثیر جنگ

با ادامه جنگ روسیه و اوکراین  نیز در صنعت فولاد خاورمیانه , کشورهای حومه ی خلیج فارس گفته اند که بازار در وضعیت نا مشخصی به سر میبرد. امارات و عمان که صادرکننده بیلت در منطقه هستند , به دلیل افزایش قیمت ها ترجیح داده اند که قیمت های خود را اعلام نکنند و منتظر قیمت های پیشنهادی باشند.

با آرزوی اتمام هرچه زودتر جنگ روسیه و اوکراین و امید به رونق تمامی صنایع جهانی به خصوص صنعت فولاد در جهان.

بازرگانی پرشین آیرون تولید و تامین کننده لوله و پروفیل سبک توانایی صادرات انواع لوله مانند لوله مبلی و پروفیل را برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان مهیا کرده است.این بازرگانی تمام امور گمرکی و اظهار گمرکی را بصورت رایگان انجام می دهد و جهت امور حمل ونقل درکنار شما می باشد هم چنین جهت کاهش هزینه های حمل و نقل ، محصولات خود را با قیمت مناسب و  زیر قیمت باربری مصوب تهران برای خریدارن محترم حمل میکند.