جوشکاری پروفیل سبک

با توجه به رکود فولاد در ایران و جهان, قیمت محصولات فولادی با کاهش همراه شده و تولیدکنندگان را دچار ضرر کرده است در این راستا و کاهش قیمت ورق های فولادی که مواد اولیه تولید لوله و پروفیل سبک  و سنگین می باشند , دبیر سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران اظهارداشت : در حال حاضر تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی به عنوان تولید کنندگانی در دست زنجیره فولاد که با مصرف کننده نهایی سرو کار دارند بیشتر زیان را از این افت قیمت ها متحمل شده و از دولت توقع دارند با توجه به زمان سررسید تحویل خرید های دو ماهه ورق ضمن اقاله معاملات قیمت ها را تعیدل کنند.

از سویی با توجه به اینکه قیمت های جهانی ریزش بوده هنوز قیمت لوله و پروفیل فولادی صادراتی  متناسب با قیمت های جهانی کاهش نداشته و این موضوع باعث کاهش صادرات می شود که نه به نفع تولید کنندگان و نه به نفع اقتصاد کشور است.

پروفیل از این جهت که بسیار پرکاربرد و مقرون به صرفه میباشد, فعالان و تولید کنندگان سعی بر آن دارند که مصرف این محصول فولادی را با استفاده از روش های گوناگون افزایش دهند. جوشکاری پروفیل سبک و سنگین یکی از روش هایی می باشد که میتوان با استفاده از آن دو قطعه را بهم متصل کرد و از آن در سازه ها و مکان های مختلفی استفاده نمود.

انواع جوشکاری

از جوشکاری TIG , جوشکاری MIG , جوشکاری ARC , جوشکاری استیک جهت جوشکاری پروفیل سبک و سنگین مورد استفاده قرار میگیرد.

  • جوشکاری پروفیل به روش کمانی (قوس) (GMAW/MIG)

این روش توسط گاز حفاظت شده است که دارای یک حباب گاز محافظ می باشد که اغلب در صنایع مورد استفاده قرار میگیرد, این روش جهت جوشکاری لوله سبک بسیار پرطرفدار می باشد که نیازمند به یک ولتاژ DC ثابت و گاز دی اکسید کربن نیز می باشد.

  • جوشکاری پروفیل و لوله توسط الکترود دستی (SMAW)

طریقه ی انجام جوشکاری پروفیل سبک در این روش به اینگونه می باشد: از یک دسته که قوس الکتریکی بین دسته و فلز ایجاد میکند استفاده شده که این قوس الکتریکی باعث ذوب فلز میشود. این روش جوشکاری پروفیل به دلیل مقاومت بالا اغلب در سازه های فلزی مورد استفاده قرار میگیرد.

  • جوشکاری تیک (TIG WELDING)

در این روش جهت جوشکاری پروفیل مبلی و پروفیل سنگین حرارت ایجاد میشود که آن هم  از یک الکترود تنگستن غیر مصرفی تولید میشود. در روش GMAW از یک فلز پرکننده استفاده میشود که در این روش از فلز پرکننده استفاده نمیشود و از گاز هلیوم و آرگون استفاده میشود.

  • جوشکاری لوله و پروفیل سبک قوس الکتریکی (ARC WELDING)

این روش مشابه روش MIG می باشد با این تفاوت که در ARC از جوشکاری سیم با یک هسته ذوبی داخل یک گاز محافظ استفاده میشود.

پروفیل سبک در ضخامت 0.4 میلمیتر الی 1.5 میلیمتر تولید و عرضه میشود که به دلیل مقاومت بالا و وزن سبک در موارد بسیاری مانند صنعت ساختمان سازی, مبلمان و دکوراسیون داخلی, ساخت نرده ها و تجهیزات صنایع خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. انجام جوشکاری پروفیل سبک کمک به افزایش کارایی این محصول میکند, از این رو موضوع جوشکاری با کیفیت و تمیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

جوشکاری قوس الکتریکی

قوس الکتریکی به معنای تخلیه بار الکتریکی بین دو الکترود در میان گاز یونیزه شده می باشد. جوشکاری arc  به دو صورت ذوب الکترود (میله جوش) و یا عدم ذوب انجام میشود. اگر نوک الکترود به قطعه فلز پایه بچسبد , به آن اتصال کوتاه گفته میشود اما در صورتی که الکترود در فاصله ی معینی از فلز پایه قرار گیرد حرکت الکترون ها باعث یونیزه شد هوا و ایجاد قوس الکتریکی میشود. جهت جوشکاری با جریان مستقیم, مدار جوشکاری به دو صورت اتصال با قطبیت منفی (اتصال قطب منفی به الکترود) و اتصال با قطبیت مثبت (اتصال قطب منفی به الکترود) انجام میشود. جوشکاری پروفیل سبک اغلب به روش قوس الکتریکی انجام میگیرد.

شدت جریان موردنیاز برای ایجاد قوس الکتریکی بر اساس قطر الکترود و ضخامت قطعه فولادی

قطر الکترود (mm)ضخامت قطعه (mm)شدت جریان (A)
2.5-3.252-460-100
3.25-44-6100-150
4-56-10150-200
5-8>10200-400
جوشکاری فولاد

اتصالات جوشی در ساختمان

  • اتصالات جوشی ذوبی

اتصالات توسط دستگاه هایی با ایجاد حرارت انجام میشود که اغلب در اتصالات فولاد خصوصا جوشکاری پروفیل سبک استفاده میشود.

  • اتصالات جوشی غیرذوبی

در این روش از حرارت استفاده نمیشود و اتصال با استفاده از فشار انجام میشود. این روش در اتصال فلزات نرم مانند نقره و آلومینیوم و مس کاربرد دارد.

مزایای استفاده از پروفیل سبک

کیفیت بالا

تنوع ابعادی بالا

قابلیت شکل پذیری , انعطاف پذیری

خاصیت ابکاری

قیمت جوشکاری پروفیل سبک

پروفیل سبک به دلیل آن که از ورق روغنی تولید میشود تاثیر پذیری مستقیم از قیمت ورق روغنی ‏ دارد, در نتیجه نوسانات قیمت ورق روغنی یکی از عوامل تعیین کننده قیمت پروفیل سبک می باشد.

عواملی مانند قیمت آهن و فولاد در جهان, قیمت شمش , نوسانات قیمت ارزهای بین المللی خصوصا دلار و میزان عرضه و تقاضا نیز تاثیر مستقیم بر قیمت پروفیل سبک دارد.

خرید پروفیل سبک با قابلیت جوشکاری

شما میتوانید پروفیل سبک یا پروفیل مبلی از ضخامت 0.5 میلیمتر الی 1.5 میلیمتر را در طول 6 یا 12 متر با استاندارد DIN 2394(1) 94 و EN 10 219 -2 از بازرگانی پرشین آیرون خریداری فرمایید , البته با توجه به نیاز مشتری این ابعاد قابل تغییر می باشد. پروفیل سبک این مجموعه دارای قابلیت هایی نظیر انعطاف پذیری, جوش پذیری و مقاومت بالا نیز می باشد. جهت اطلاع از قیمت روزانه پروفیل سبک کلیک کنید.