فرصت سوزی در صادرات آهن ایران

صادرات آهن ایران

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات آهن ایران بیش از ۱۴٫۵ درصد از سهم صادرات کل کشور در هشت‌ماهه سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داده است که رشد چشمگیری نسبت به سال قبل داشته است.

صادرات فولاد ایران ۴٫۵ میلیارد دلار آورده ارزی برای کشور در پی داشته است که با در نظر گرفتن حجم در خواست محصولات فولادی ایران از کشورهای همسایه به‌خصوص صادرات پروفیل به عراق،  امید است شرایط بهتری تا انتهای سال در انتظار صادرات ایران باشد.

کاربرد گسترده فولاد در منطقه, تولید و صادرات این محصول را برای کشورهای دارای تکنولوژی بسیار حایز اهمیت کرده است. روسیه و ترکیه از رقبای ایران در تولید و صادرات آهن در منطقه بشمار می روند.

صادرات آهن

همه ساله میلیون ها تن لوله و پروفیل – شمش – میلگرد – ورق از این کشورها به مقاصد مختلف مانند عراق و روسیه صادر می گردد. در چند سال اخیر, ایران به دلیل تحریم های بانکی و مشکلات انتقال ارز دچار مشکلات مختلفی بوده که باعث شده در این کارزار رقابتی از رقبای خود عقب بماند.

صادرات آهن و به طبع آن تولید آهن در هر کشوربه پشتوانه تامین مواد اولیه و رفع نیاز داخلی استوار است . در همین راستا رقبای صادراتی فولاد ایران با استفاده از تکنولوژی های روز اکتشاف سنگ آهن توانستند چرخه تامین کشورهای خود را مرتفع ومواد اولیه جهت تولید و صادرات را فراهم سازند.

فولاد کشور

بر اساس آخرین ویرایش مطالعات طرح جامع فولاد کشور، ذخیره زمین‌شناسی سنگ ‌آهن ایران پنج میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن ۲.۹ میلیارد تن تخمین زده می‌شود.

طبق اخرین مطالعات انجام شده برای تحقق چشم اندازه آینده تولید و صادارت فولاد تا سال ۱۴۰۴ دستیابی به سالیانه ۵۵ میلیون تن فولاد خام پیش‌بینی شده که به ۱۶۰ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز است. چیزی که به دلیل کافی نبودن اکتشافات، آینده خوبی ندارد!

فرصت سوزی صادرات ایران

فرصت سوزی و عدم استفاده از پتانسیل های بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی در کشور و همچنین برخی از قوانین جدید که باعث ممنوعیت صادرات ایران می شود، آینده روشنی برای تولید و صادرات آهن به عراق یا صادرات به سوریه و دیگر کشورها همسایه دیده نمی شود.

صادرات مقاطع فولادی ابتدا رقابت در میزان تولید را میطلبد که این افزایش تولید در سطح جهانی باعث پویایی اقتصاد – کاهش نرخ بیکاری و جذب سرمایه های خارجی می شود.
کارخانجات تولید فولاد ایران, مانند فولاد سپاهان و فولاد مبارکه اصفهان در حلقه مدیریت بخش دولتی قرار دارند. کارخانجات دولتی در سطح کلان در تلاش می باشند که ابتدا نیازهای داخلی را مرتفع نموده و صادرات فولاد را در چرخه فروش محصولات فولادی خود قرار دهند. این دسته از کارخانجات با استفاده از تجهیزات اکتاشاف فرسوده که عمری بیش از ۵۰ سال دارند, این مسیر مهم و تاثیر گذار را پیموده و نیاز به بروز رسانی در ناوگان اکتشافات سنگ آهن امری مهم بشمار می رود.

چرخه تامین تولید فولاد در ایران

صادرات آهن و چرخه تامین تولید فولاد در ایران نیازبه راهکارهای علمی و عملی در زمینه کشف و اکتشافات دارد. در کشور مناطق زیادی جهت استخراج سنگ آهن شناسایی شده است که بدلیل نبود برنامه تفضیلی و اصولی اکتشافات به کندی انجام میشود. مناطقی در سیستان بلوچستان و کرمان شناسایی شده که به دلیل نبود امکانات بروز اکتشاف سنگ آهن سالها است بدون استفاده رها شده.

در کنار امکانات و ماشین الات بروز برنامه علمی نیز در این حوزه نیاز به بازبینی اساسی دارد ، کارشناسان معتقدند: در تعیین میزان ذخایر قابل استحصال برای تولید فولاد ودر پی آن صادرات آهن ایران می بایست به مولفه‌های دیگری غیر از مسائل فنی هم توجه کرد، به‌طور مثال بخش عمده‌ای از برداشت و استخراج معادن به عنوان باطله در سر معادن جدا می‌شود.

امید است با کمک بخش خصوصی این فرصت سوزی های صادرات آهن به فرصت های طلایی و پولساز برای کشور منجرب شود.

در کنار این بروز رسانی ها و تغییرات جهت جلو گیری از ممنوعیت صادرات ایران نیز می بایست استانداردها و مبانی تولید مقاطع فولادی رعایت و کارخانجات جهت صادرات محصولات خود توانایی ارائه برگه استاندارد تولید به خریداران برون مرزی را داشته باشند.

صادرات محصولات فولادی

صادرات آهن به سوریه که به یکی از جدید ترین مقاصد صادراتی منطقه تبدیل شده نوید بازار جدید برای صادرات محصولات ایرانی می باشد. با استاعنت از خداوند و همت مسئولین فرصت سوزی های صادرات ایران تبدیل به فرصت های طلایی شود و رشد و شکوفایی در این حوزه را مشاهده کرد.

بازرگانی پرشین آیرون صادرکننده لوله و پروفیل و دیگر مقاطع فولادی، با سهمی کوچک در این حوزه صنعتی با بررسی مشکلات و چالش های صادراتی، جهت توسعه_ ایجاد فرصت ها و گسترش این صنعت فعالیت هایی را هر چند کوچک انجام میدهد.

شرکت پرشین آیرون نماینده رسمی فروش محصولات این کارخانه در ایران می باشد. در حال حاظر کارخانه خاور صنعت هما یکی از بزرگترین و با کیفیت ترین کارخانه های تولیدی این گونه لوله و پروفیل ها می باشد.