استیل 316 چیست

استیل 316 چیست؟

با آن که یکی از پرکاربردترین مواد در جوامع امروزی فولاد می باشد، یکی از بزرگترین معایب آن زنگ زدن آن و مقاومت کم فولاد در برابر آب و رطوبت می باشد. البته این عیب به چند صورت قابل حل بوده که یکی از این روش ها، گالوانیزاسیون و روش دیگر تغییر در آلیاژ آن ها و تبدیل شدن به فولاد زنگ زن می باشد، یکی از انواع فولاد زنگ زن 316 بوده که به استیل 316 نیز شناخته شده می باشد.

این فولاد در استاندارد DIN آلمان به نام 1.4401 شناخته شده و با مشخصه ی X5CrNiMo17-12-2 معروف می باشد.  استیل 316 تحت فرآیند آنیل کاری قرار نگرفته در نتیجه فاقد دمای آنیل کاری می باشد اما دمای آهنگری یا فورجینگ آن در حدود 900 الی 1200 درجه سانتی گراد می باشد.

کاربرد استیل 316

به دلیل ویژگی هایی مانند قابلیت جوشکاری، برشکاری، فرم دهی و شکل دهی از آن ها در ساخت قطعات و دستگاه های مورد استفاده در صنایع نساجی، پالایشگاه و صنایع نفت از استیل 316 استفاده میشود. دو گرید 316 و 316L زیرمجموعه این نوع استیل می باشند.

  • نرده بندی ساحلی
  • مبدل های حرارتی
  • پیچ و مهره
  • تجهیزات پردازش مواد غذایی
  • لوله کشی
  • ایمپلنتهای پزشکی
  • ظروف حمل و نقل شیمیایی
  • اتصالات قایق

ترکیب شیمیایی استیل 316

در استیل 316 16 درصد کروم، 10 درصد نیکل، 2 درصد مولیبدن می باشد که با افزایش درصد نیکل و مولیبدن قیمت آن نیز افزایش میابد. استیل 316 در مقایسه با استیل 304 مقاومت بیشتری در برابر خوردگی خصوصا در برابر کلریدی و کلردار دارد. 

مقاومت استیل 316 در مقابل خوردگی

مقاومت بالای این فولاد در مقابل محیط های خورنده و آب، باعث شده از آن به عنوان درجه دریایی یاد شده اما در مقابل آب گرم دریا مقاومت بالایی از خود نشان نمیدهد.

مقاومت استیل 316 در مقابل حرارت

این استیل در سرویس متناوب تا 870 درجه سانتی گراد و در سرویس مداوم تا 925 درجه سانتی گراد مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون از خود نشان میدهند. اگر شما نیاز به مقاومت بالاتر از 500 درجه سانتی گراد دارید درجه 316H به شما پیشنهاد میشود.

جوشکاری استیل 316

فرآیند جوشکاری فیوژن چه به صورت پرکننده و چه در صورت بدون پرکننده برای استیل نگیر 316 انتخاب مناسبی می باشد.  در طی فرآیند جوشکاری سنگین ممکن است نیاز به بازپخت داشته باشد که درجه 316Ti گزینه ی مناسبی برای جایگزینی 316 در جوش های مقطع سنگین می باشد.  این درجه را میتوان در دمای بالا برای مدت طولانی نگه داشت در حالی که خصوصیات فیزیکی و مکانیکی استاندارد 316 حفظ شود.

انواع مدل های فروش استیل 316

ورق، نوار، لوله، صفحه، اتصالات فلنج

از استیل های 316 میتوان در تولید لوله و پروفیل نیز استفاده نمود که از آن ها به عنوان لوله استیل و پروفیل استیل نام برده میشود.

کاربرد استیل 316 چیست

انواع مدل های فروش استیل 316

ورق، نوار، لوله، صفحه، اتصالات فلنج

از استیل 316 میتوان در تولید لوله و پروفیل نیز استفاده نمود که از آن ها به عنوان لوله استیل و پروفیل استیل نام برده میشود.

انواع لوله استیل بر اساس آلیاژ

لوله استیل 201 : ترکیب شیمیایی این نوع استیل از درصد بیشتری کروم و نیکل و درصد کمتری از کربن تشکیل شده و خاصیت غیر مغناطیسی در آن به وجود آمده است. با وجود اینکه ساختار محکمی دارد عملیات جوشکاری بر روی آن انجام شده و انعطاف پذیری مناسبی ندارد. لوله های تزئینی، راه آهن، لوله های صنایع غذایی و … از این نوع استیل استفاده میشود.

لوله استیل 304 : این نوع استیل از 8 درصد نیکل و 18 درصد کروم ساخته شده که در نوع 304L کربن کمتری وجود دارد. این استیل در برابر خوردگی استحکام بالایی داشته اما در درجه بیش از 800 درجه فارنهایت استفاده از آن پیشنهاد نمیشود. از استیل 304 در تجهیزات غذایی، کشتی سازی، صنایع کاغذ و شیمیایی، صنایع انرژی و معماری استفاده میشود.

لوله استیل 309 : این نوع استیل به دلیل آن که در ترکیب آن از 23 درصد کروم تشکیل شده است در برابر حرارت از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و در دمای بیش از 650 درجه نیز مقاومت بالایی از خود نشان میدهد. کاربرد این استیل اغلب در مبدل های حرارتی، لوازم ترابری، تجهیزات پالایشگاهی ، اگزوز خودرو می باشد.

لوله استیل 310 : نیکل و مولیبدن در ترکیب این استیل بالا بوده که باعث میشود در برابر خوردگی مقاومت خیلی زیادی از خود نشان دهد. از این استیل نیز در قطعات کوره، لوله های احتراق استفاده میشود.

لوله استیل 316 : از این نوع استیل در پروژه های ساختمانی، مخازن تحت فشار، تجهیزات پزشکی، محیط های ساحلی، نرده و تزئینات استفاده میشود.

مجموعه پرشین آیرون در کنار تولید و تامین لوله و پروفیل استیل، لوله و پروفیل سبک و سنگین را نیز در بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان عزیز قرار میدهد. شما میتوانید محصولات فولادی مورد نظر خود مانند انواع ورق و لوله و پروفیل را از این مجموعه تهیه نمایید و آن را زیر قیمت مصوب باربری تحویل نمایید.