برشکاری ورق

ورق های فولادی از مهمترین محصولات صنعت فولاد می باشند که به عنوان ماده اولیه تولید مقاطع فولادی نیز بکار برده میشوند که میتوان با استفاده از روش های مختلف برشکاری ورق، ورق های را برش داده و کارایی آن ها را نیز افزایش داد. به طوری کلی میتوان گفت استفاده از روش های مکانیکی و دستی که بتوان با استفاده از آن ها به محصول دلخواه با ابعاد دلخواه رسید را برشکاری ورق گفته میشود.

انواع روش های برش ورق فولادی

10 روش های برشکاری ورق به دو دسته ی کلی حرارتی و مکانیکی تقسیم شده که برش های حرارتی شامل سه روش برش قوس الکتریکی، برش پرتو لیزر و برش گاز می باشد. به طور کلی جهت برشکاری ورق 10 روش متنوع وجود دارد که هر یک با توجه به نوع ورق فولادی و کاربردی که دارد انتخاب میشود.

برش حرارتی

دما در این روش 815 الی 871 درجه سانتی گراد بوده که در برش ورق های ضخیم و کم آلیاژ کاربرد دارد.

برش با اشعه لیزر

روش اشعه لیزر خود به سه روش برش با الکترود روکش دار، برش پلاسما و برش با قوش و اکسیژن تقسیم میشود. از این روش اغلب در برش لوله و پروفیل و ورق های آلومینیومی و یا قطعات سه بعدی استفاده میشود. پرشین آیرون تولید و تامین کننده انواع لوله و پروفیل سبک و سنگین بوده و میتواند طبق نیاز و درخواست مشتری آن ها را برش دهد.

روش کار بدین صورت بوده که بخار از مواد مذاب خارج شده و با کمک یک جریان فشار قوی حذف میشوند. محدوده استفاده از لیزر برای برش ورق های 30 میلیمتر بوده که هر چه ضخامت ورق بیشتر باشد سرعت دستگاه کمتر میشود.

قیمت ورق سیاه

حوه انجام برش آهن با هوا برش

برش با گاز

این برش به دو صورت گاز اکسی پروپان و برش با گاز اکسی استیلن انجام شده و به دلیل کیفیت بالا و مقرون به صرفه بودن اغلب در برش محصولات فولادی کم کربن مورد استفاده قرار میگیرد. یکی دیگر از کاربردهای این روش ایجاد لبه های تیز در شمش های فلزی نیز میباشد. ضخامت ورق های قابل برش با استفاده از این روش 10 الی 20000 میلیمتر می باشد که میتوان با استفاده از گاز یا اکسیژن خالص یک برش یکنواخت ایجاد نمود.

تجهیزات مختلفی در این روش بکار برده میشود که عبارتند از : مشعل برش، سر مشعل، میز برش، کپسول اکسیژن،شیلنگ، رگلاتور و همچنین گازهای قابل احتراق مانند پروپان و استیلن. 

برش با قوس الکتریکی (پلاسما)

یکی از مقرون به صرفه ترین روش های برشکاری ورق این روش بوده که سرعت آن نیز در مقایسه با روش گازی از سرعت بالاتری برخوردار می باشد. اغلب ورق هایی با ضخامت 1 الی 30 میلیمتر با این روش برش داده میشوند.

برش قالبی

قالب هایی جهت شکل دادن، سوراخ کردن و جداسازی قطعات با ضخامت کم تولید میشوند که قسمت های اصلی آن سنبه و ماتریس میباشد. با استفاده از این قالب ها میتوان ورق هایی با ضخامت بسیار کم را برش داد.

برش مکانیکی

یکی از روش های مکانیکی برش ورق براده برداری بوده است که به دو روش ماشین کاری و اره کاری انجام میگیرد.

برش با اره توسط 5 روش انجام میشود: دستی، نواری، دیسکی،لنگ و اسلیتینگ

دیگر روش برشکاری ورق به صورت مکانیکی، برش بدون براده برداری بوده که نیازمند تجهیزاتی از جمله گیوتین، قیچی و لوله برش دستی و موتوری میباشد.  برش ورق بدون حرارت توسط دو فرایند برش با قیچی دستی و هرمی و همچنین برش با گیوتین انجام میشود.

برشکاری با گیوتین

سه نوع گیوتین پنوماتیک، مکانیکی و هیدرولیکی وجود دارد که پس از کشیدن نقشه بر روی ورق برشکاری انجام میشود. اگر سرعت کار یکی از مولفه های اصلی انتخاب شما برای این روش بوده است پیشنهاد میشود از گیوتین پنوماتیک و هیدرولیک استفاده کنید. 

برشکاری سیمی یا وایرکات

دقت بالا در این روش یکی از ویژگی هایی می باشد که آن را از دیگر روش ها متمایز مینماید، از این روش جهت برش فلزات رسانا بدون فشار و قطعات کوچک و ظریف استفاده میشود.

برشکاری واترجت

یکی از بروزترین و جدیدترین دستگاه های برشکاری ورق واترجت بوده که میتوان در آن مقدار فشار را تعیین کرد و با استفاده از آب یا مخلوط آب و ساینده ورق را برش داد. از این روش اغلب در صنایع حساس به دما و صنعت هوا و فضا استفاده میشود.

برشکاری با استفاده از فرز کاری

یکی از روش های سنتی و قدیمی برشکاری ورق فرز کاری بوده که به صافی و کیفیت سطح محصول نیز کمک میکند. این روش به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام پذیر میباشد.

برشکاری با شعله

حرارت زیاد و اکسیژن خالص 99 درصد دو مولفه ی اصلی در اجرای این فرآیند بوده که به صورت حرارت شیمیایی برشکاری انجام میشود.

برش آهن با هوا برش

روش کار با این دستگاه تولید شعله با استفاده از هوا یا اکسیژن و مخلوط آن با گاز می باشد که درجه حرارت این شعله گاها به 3500 درجه سانتی گراد نیز میرسد. یکی از ویژگی هایی که این روش را محبوب کرده است هزینه ی مقرون به صرفه ی آن می باشد. ورق های فولادی پرکاربرد مانند ورق گرم، ورق گالوانیزه و استنلس استیل اغلب توسط این روش برش داده میشوند.

قیمت ورق روغنی

مزایای استفاده از برش آهن با هوا برش

  • سرعت بالا
  • اجرا بر روی ورق هایی با ضخامت بالا
  • برش اشکال و طرح های پیچیده
  • مقرون به صرفه
  • برش همزمان چندین قطعه مشابه
  • کاهش ایجاد ضایعات

انواع شعله در دستگاه هوا برش

در برشکاری ورق با استفاده از دستگاه هوا برش 3 نوع شعله میتواند مورد استفاده قرار گیرد:

شعله با مقدار گاز بیشتر (carburizing Flame)

شعله خنثی (Neutral Flame)

شعله اکساینده (Oxidizing Flame)

قسمت های دستگاه هوا برش

  • رگلاتور
  • شلنگ‌های گاز
  • شیر یک طرفه
  • مشعل
  • سوپاپ یک طرفه
  • مشعل برش و جوش
  • کپسول گاز
  • کپسول اکسیژن
  • نازل برشکاری
  • دسته برشکاری
  • پروپان
  • سر پیک برش
  • سیلندر گازی

پرشین آیرون در کنار تامین ورق های فولادی، عملیات جانبی نطیر جوشکاری و … را نیز انجام میدهد. در خصوص لوله و پروفیل نیز خمکاری، جوشکاری و … انجام میشود.