بورس کالا در صادرات فولاد

تاثیر بورس کالا بر بازار صادرات فولاد

بورس کالا امروزه به یکی از بزرگترین چالش های صنعت فولاد و همچنین بازار صادرات فولاد کشور تبدیل شده است، فعالان این حوزه معتقدند قیمت گذاری دستوری در بورس کالا باعث برهم زدن توازن بازار میان قیمت مواد اولیه و قیمت محصول نهایی میشود. در سال 1401 قانونی مصوب شد مبنی بر محدودیت صادرات، بر این اساس محصولات فولادی بایستی ابتدا در بورس کالا عرضه شوند و نیاز داخلی را برطرف سازند پس از آن مجوز صادرات برای محصولات باقی مانده صادر میگردد. با تصویب و اجرای این طرح کارخانجات انگیزه ی خود جهت تولید بیشتر را از دست دادند و تصمیم به کاهش تولید خود گرفتند. با اقدام کارخانجات که کاهش حجم تولید فولاد ایران را در پی دارد انتظار میرود ایران از جایگاه دهم جهان به رتبه های پایین‌تر نزول پیدا کند و همچنین امکان دارد با ادامه دار شدن این کاهش ها توازن میزان عرضه و تقاضا نیز برهم بخورد و نوسان قیمت محصولات فولادی اعم از ورق های فولادی، لوله و پروفیل در بازار رخ دهد.

راه حل ارائه شده به انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران این چنین بوده است که تولیدکنندگان مجوز داشته باشند که محصولات خود مانند ورق روغنی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه و … را یا صادر کنند و یا از طریق بورس کالا به فروش برسانند.

کارخانجات به دلیل افزایش قیمت در محصولات صادراتی خصوصا لوله و پروفیل که نشات گرفته از هزینه ی حمل و نقل، هزینه ی تخلیه و بارگیری، امور و عوارض گمرکی، بیمه و ریسک انتقال وجه بین دو کشور  می باشد قیمت محصولات صادراتی را در حدود 5 الی 10 درصد با افزایش قیمت صادر میکنند که این عامل انگیزه ای جهت افزایش تولید و پیرو آن افزایش صادرات نیز می باشد.

عضو هیئت ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان کرد: این توازن قیمت داخل و خارج را نزدیک می‌کند. اکنون اختلاف فاحشی بین فروش دستوری در بورس کالا و فروش در خارج آن وجود دارد. برخی مواقع ۳۰ تا ۴۰ درصد تفاوت قیمت بین فروش دستوری در بورس و فروش در خارج است. این اختلافات می‌تواند به جیب سهام‌داران و صاحب شرکت برود و صرف توسعه تجهیزات در راستای چشم‌انداز ۱۴۰۴ شود  در غیر این صورت به جیب عده‌ای رانت‌خوار می‌رود.

بورس کالا

عرضه فولاد در داخل یا خارج

صادرات محصولات فولادی خصوصا لوله و پروفیل در صورتی به صرفه و اقتصادی می باشد که حاشیه سود قابل توجهی را در پی داشته باشد در غیر اینصورت با وجود چالش های بر سر راه بازار صادرات فولاد، کارخانجات روش بدون ریسک را انتخاب میکنند و محصولات خود را در داخل کشور به فروش میرسانند و اینگونه ایران در بازار صادراتی جهانی کمرنگ میشود. در نمودار رو به رو بازارهای بورس کالا را مشاهده میکنید.

صادرات فولاد جهانی

جنگ روسیه و اوکراین که جزء بزرگترین صادرکنندگان فولاد به اروپا می باشند تاثیر مستقیم بر کاهش تولید فولاد در اروپا داشت که در طی چهار ماه موجب کاهش تولید در حدود 8.5% شد که تاثیر مستقیمی بر صنعت خودرو سازی را در پی داشت.

تحلیل 4 ماهه بازار صادرات فولاد

صادرات در سال 1401 در مقایسه با سال گذشته در بخش صادرات فولاد خام، محصولات فولادی، آهن اسفنجی و گندله با کاهش 16 درصدی همراه بوده است و در مجموع 3 میلیون و 111 هزارتن صادرات در این 4 بخش انجام شده است.

فولاد میانی نیز صادراتی در حدود 2 میلیون 211 هزارتن داشته است که حاکی از کاهش 13 درصدی می باشد.

جزئیات بازار صادرات فولاد ایران

کل آمار ثبت شده گمرک ایران در خصوص بازار صادرات فولاد ایران در چهارماهه ابتدایی سال 1401 حدود 900 هزارتن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 1400 با 23 درصد کاهش رو به رو شده است.

مقاطع طویل در حدود 763 هزارتن صادر گردیده اند که متأسفانه با کاهش 23% نیز همراه شده است. میلگرد با آن که پرکاربرد بوده  و خواهان زیادی دارد در سال 1401 صادرات میلگرد در بازار فولاد ایران نیز با کاهش 23%    همراه شد و به حدود 674 هزارتن رسید و در کنار آن صادرات تیرآهن نیز به 32 هزارتن رسید که کاهش 32% را تجربه نمود.

در بازار صادرات فولاد ایران، آهن اسفنجی با کاهش 60% به 166 هزارتن رسید و در ادامه کنسانتره سنگ آهن نیز با 48% کاهش به  150 هزارتن رسید.  در کنار کاهش صادرات تمامی محصولات فولادی، صادرات گندله 135 درصد افزایش پیدا کرده و به 36 هزارتن رسید.

دلایل کاهش بازار صادرات ایران

 وضع و اجرای طرح بخشنامه وضع عوارض بر صادرات فولاد خام و محصولات فولادی در فروردین امسال یکی از بزرگترین دلایل ایجاد رکود در بازار صادرات فولاد ایران بوده است. پس از این چالش بزرگ، رکود در بازار جهانی تاثیر بسازیی در کاهش بازار صادرات فولاد ایران و دیگر کشور ها داشته است.

از دیگر دلایل رکود در بازار صادرات فولاد جهانی میتوان به رکود و افت شدید بازار فولاد چین اشاره نمود که کاهش تولید در این کشور نشات گرفته از تقاضای پایین در صنعت ساختمان سازی میباشد.

قطعی برق نیز یکی دیگر از چالش های بازار صادرات فولاد و همچنین تولید محصولات در بازار داخلی بوده است که منجر به کاهش حجم تولیدات داخلی نیز شد. محدودیت برق در سال 1400 شامل واحد های مسکونی و تولیدکنندگان بود اما در سال 1401 محدودیت و قطعی برق بر روی واحدهای تولیدی فولاد و دیگر کارخانجات اعمال شد که در ابتدا باعث ایجاد اختلال در بازار شده و در ادامه نیز کاهش حجم تولیدی را در بر داشت.

در کنار چالش های گفته شده کشورهای همسایه همچنان خواستار محصولات فولادی ایران می باشند، یکی از بازرگانی های فعال حال حاضر در حوزه ی صادرات فولاد پرشین آیرون می باشد، این مجموعه در انجام تمامی امور از ثبت سفارش تا رسیدن بار به مقصد در کنار شما عزیزان بوده و همچنین جهت مشاوره با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.