تفاوت لوله درزدار و بدون درز و اهمیت تولید لوله سبک

لوله فولادی

رشد اقتصادی در حوزه تولید لوله فولادی به تعبیر ساده عبارت است از افزایش تولید این محصول آهنی در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه. با توجه به اهمیت صنعت فولاد به عنوان دومین صنعت صادرات غیر نفتی کشور تولید و صادرات لوله سبک نیز در جایگاه مهمی قرار دارد. با توسعه روزافزون کاربردهای صنعتی و تغییر در نیازهای جوامع، کارخانه های تولید لوله درزدار فولادی با به بروز رسانی ماشین آلات و افزایش میزان تولید در تلاش هستند با تقاضای بازار هماهنگی داشته باشند وبا توجه به میزان و نوع درخواست ها تولید خود را در تعادل قرار دهند.

لوله چیست و انواع آن

لوله درزدار آهنی در کش مکش های صنعتی کاربردهای گوناگونی دارد و همین موضوع سبب تنوع درفرایند تولید و نوع آلیاژ شده است. این تنوع نشان دهنده ارزش و اهمیت این اختراع بشر میباشد. برای توصیف شکل ظاهری باید گفت استوانه توخالی از جنس آهن که عموما ۶ متر طول دارد!

 این محصولات در روش تولید به ۲ دسته درزدار و بدون درز تقسیم می شود. لوله آهنی در نوع جنس نیز به ۳ دسته تقسیم می شود:

۱-لوله سیاه یا لوله سنگین که از ورق سیاه تولید می شود این محصول را با قیمت لوله فولادی سیاه درزدار همسان میدانند.

۲–لوله سبک یا لوله مبلی که از ورق روغنی با فرایند جوش هایفرکانس تولید می گردد و قیمت لوله فلزی سبک تاثیر زیادی در بهای تمام شده بسیاری از محصولات فلزی دارد.

۳- لوله گالوانیزه درزدار که به دلیل خاصیت ضد سایش و ضد زنگ، محصول راهبردی در تولید بشمار میرود.

لوله سبک و سیاه درزدار یا لوله جوشدار

تولید هريك از محصولات توليد شده در اقتصاد به ‌منظور تبديل به محصول نهايي چندين مرحله را طي مي‌كنند. به طور مثال لوله سبک فلزی محصول نهایی ورق روغنی است که در تولید محصولات دیگر کاربرد زیادی دارد. روشن است كه درمحصولات پيچيده صنعتي تعداد مراحل تبديل يا فراوري بيشتر خواهد بود.

 تقاضای بی پایان و تولید روزافزون، لوله مبلی (سبک) را در جایگاه ویژه ای قرار داده است. عموما لوله سبک درزدار در ضخامت های زیر ۲ میلیمتر تولید میگردد و در کنار استحکام بالا وزن کمتری دارند و در مواردی که وزن پایین در کنار مقاومت احتیاج باشد از لوله یا پروفیل سبک استفاده می شود. البته اهمیت دیگر این نوع لوله فولادی را میتوان به دلیل فرآیندهای مختلف تولید آهن سبک در نظر گرفت که افزایش مراحل تولید یک محصول می تواند ارزش افزوده به وجود بیاورد و تعداد فرایندهای تولید باعث گردش چرخ اقتصاد در این حوزه شود.

لوله سیاه درزدار به دلیل هزینه کمتر تولید و در دسترس بودن مواد خام، همیشه به وفور در دسترس هستند و استفاده های بیشماری از این محصول می شود. یکی از بزرگترین مصرف کنندگان لوله سیاه صنعت ساختمان است و استفاده از لوله داربستی در این صنعت بیشترین آمار را دارست. البته پروفیل سیاه در صنعت ساختمان سازی نیز مصرف بسیار زیادی دارد. لوله و پروفیل سیاه عموما در ضخامت ۲ میلیمتر به بالا در بازار در دسترس است.

لوله درزدار چیست و چگونه تولید می شود؟

لوله های فولادی جوش داده شده از شیت یا کویل ورق فولادی تولید میشوند.مراحل این عملیات بدین صورت می باشد که در ابتدا ورق فولادی بین غلتک ها با استفاده از یک دستگاه ضخامت سنج عبور میکند تا محصول مسطح شده و اندازه گیری انجام شود، در مرحله ی سوم با استفاده از قالب های فرمینگ , ورق فولادی به شکل های مورد نیاز مانند دایره و مربع و مستطیل بیضی مثلثی و … در می آیند و جوش داده میشوند. عموما لوله و پروفیل پس از تولید به طول هایی به ابعاد 6 متر برش داده میشود البته با توجه به نیاز و سفارش مشتری این ابعاد قابل تغییر می باشد. اکثر لوله های فولادی جوش داده شده باید از فرآیند عملیات حرارتی عبور کنند. کیفیت اتصال جوش مهم ترین عامل تعیین کننده کیفیت لوله جوشی است.

تفاوت لوله درزدار و بدون درز

کاربرد لوله درزدار

لوله فولادی سیاه درزدار برخلاف لوله های فولادی بدون درز، به دلیل مقرون به صرفه بودن، به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. آنها همچنین می توانند در طول های مختلف تولید شوند و در اشکال مختلف به یکدیگر جوش داده شوند. میزان استفاده از لوله سبک درزدار به استفاده در محصول مورد نیاز و سایر عوامل مرتبط بستگی دارد.

8 صنعت مهم در استفاده از لوله سیاه شو سبک درزدار :

  1. صنایع معماری
  2. صنایع تبدیلی مواد غذایی و آشامیدنی
  3. صنعت خودرو
  4. ساخت و ساز هوافضا
  5. داروسازی
  6. دریایی و ماهیگیری
  7. ساخت و ساز و معدن
  8. خطوط لوله

مزایای لوله درزدار

می توان آن را در اندازه های طویل تر تولید کرد

هزینه کم در تولید

بدون محدودیت سایز

سطوح صاف در نوع لوله سیاه درزدار سبک

به راحتی در دسترس است در نوع لوله سیاه

زمان تحویل کوتاه

دیوارهای نازک در لوله سبک درزدار

وزن سبک در نوع لوله مبلی

ثبات در ضخامت دیوار و کمترین ترلانس

معایب  لوله درزدار

جوش ها مستعد خوردگی هستند

فقط 20 درصد وزن کمتر را تحمل می کند

قبل از استفاده باید تست شود

تولید به صورت دایره ای متداول تر می باشد

تفاوت لوله درزدار با لوله بدون درز

فرآیند تولید لوله های فولادی بدون درز و جوش داده شده متفاوت است و هر دو ویژگی های مختلفی دارند.

هزینه لوله فولادی بدون درز در مقابل لوله جوش داده شده

استحکام و دوام از جمله عواملی است که هزینه لوله های بدون درز و جوش داده شده را تعیین می کند. فولاد بدون درز از لوله های جوشی قوی تر است و به دلیل هزینه تولید بالاتر , این محصول در مقابل لوله درزدار گران تر می باشد. هر یک از لوله ها دارای ویژگی ها، مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند. از طرفی ، لوله های فولادی جوش داده شده به دلیل هزینه ارزان تر تولید و در دسترس بودن مواد اولیه، ساخت آسانتری دارند. همچنین فرآیند تولید فولاد بدون درز پیچیده و زمان بر است.

لوله بدون درز یا لوله مانیسمان

لوله فولادی بدون درز از شمش یا همان بیلت آهنی تولید میشود و همانطور که از نامش پیداست روی سطح آن هیچ گونه درز جوشی وجود ندارد. روش تولید لوله آهنی بدون درز یا لوله مانیسمان با رساندن بیلت به دمای ذوب و با استفاده از سمبه که وسط آن را سوراخ می کند شروع می شود و عبور از قالب های سایزینگ به ابعاد مورد نظر تغییر حالت می دهد.

این نوع لوله فولادی پس از سایزینگ در مرحله بعدی پرداخت می شود و سطح لوله صاف و بدون عیب و نقص شده و تست میگردد. این نوع محصول فولادی به شکل استوانه توخالای بدون درزجوش در تمام سطح، امنیت بیشتری برای عبور سیالات و مایعات از خود نشان میدهد و با تجاربی که بدست آمده دوام و عمر مفید بیشتری نیز از خود نشان داده اند. البته ناگفته نماند فرآیند تولید لوله بدون درز گران‌تر و پیچیده‌تر از نوع لوله درزدار می باشد و همین عامل سبب قیمت تمام شده بیشتری نسبت به نوع دیگر دارد.

6 ویژگی لوله بدون درز

لوله‌ فولادی بدون درز دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند مانند:

  1. توزیع یکنواخت
  2. استحکام
  3. توانایی بالا در تحمل دماهای بالا
  4. تحمل ظرفیت فشار بالا
  5. کیفیت بالا
  6. محدودیت وزن پایین

لوله بدون درز چگونه ساخته می شود؟

ساخت لوله فولادی بدون درز از یک قطعه آهن مستحکم به نام بیلت است. شمش باید ابتدا به دمای ذوب برسد، سپس کشیده شود و در نهایت فشرده شود یا داخل یک قالب بچرخد تا لوله توخالی شود. لوله های فولادی بدون درز (ASTM و API 5L) با عبور از یک لوله سوراخ دار شکل می گیرند. این لوله از طریق فرآیند اکستروژن صنعتی تولید می شود و برای ساخت لوله های فولادی بدون درز با دیواره ضخیم و لوله های با قطر بزرگ استفاده می شود.

از طرف دیگر، لوله‌ آهنی بدون درز با کشش سرد از فناوری نورد سرد استفاده می‌کنند که برای لوله‌هایی با قطر کم و دیواره نازک مناسب است و از استحکام بالای برخوردار هستند. همچنین زمانی این روش مفید است که هدف تولید یک لوله خیره کننده با سطح داخلی صاف باشد. برخی از لوله های فولادی بدون درز اغلب در طول

فرآیند تولید سخت می شوند که در چنین مواردی، سازنده از روش های عملیات حرارتی استفاده نمی کند.

کاربرد لوله های فولادی بدون درز

  1. کارخانه های فرآوری شیمیایی
  2. تولید خطوط نفت و گاز
  3. تولید تجهیزات پزشکی
  4. هیدرولیک
  5. نیروگاه های هسته ای
  6. کارخانه های تصفیه آب
  7. واحدهای دما و فشار بالا
  8. واحدهای اندازه گیری حساس

مزایا لوله بدون درز

سنگین و دیواره ضخیم

جوش ندارد

مقاومت در برابر خوردگی

بادوام

ظرفیت فشار بالا

از فلزات همجوشی استفاده نمی شود

هیچ آزمایشی برای یکپارچگی جوش مورد نیاز نیست

معایب لوله بدون درز

طول کوتاه تر به دلیل مشکلات ساخت

محدودیت اندازه با اندازه اسمی 24 اینچ یا کمتر

گران

فرآیند اکستروژن آن را خشن می کند

ضخامت دیوار ناسازگار است

تفاوت لوله بدون درز و درزدار
مشخصهلوله بدون درزلوله درز دار (جوش داده شده)
طولکوتاه تر به دلیل مشکلات ساختدر سایزها و طول های مختلف قابل تولید است
هزینهگراناقتصادی
ظاهرسطح ناهموار در نتیجه فرآیند اکستروژنسطوح صاف تر
فرآیند تولیدمجتمع با زمان ساخت و تهیه طولانی ترساده تر با زمان تولید و تهیه کوتاه
کاربرددمای بالا، فشار بالا، واحدهای حساس و محیط خورندهفشار کم، محیط کمتر خورنده، بودجه کمتر
آزمایش هابدون نیاز به تستقبل از استفاده باید تست شود
شکلبیضی _ گردبیضی _ گرد
قطرقطر زیادقطر کم
استحکامتوانایی تحمل فشار بسیار بالا را داردتحمل فشار کمتر به دلیل جوش ها
اندازهاندازه اسمی 24 اینچ یا کمترمحدودیت های اندازه
دسترسیبه دلیل مواد خام محدود کمتر در دسترس استبه دلیل در دسترس بودن مواد اولیه به راحتی در دسترس است
سطح داخلیبررسی سطح داخلی غیرممکن استبررسی سطح داخلی قبل از فرآیند ساخت
فرآیند قالب گیرییک بار در فرآیند نوردساخته شده با نوارها و صفحات فولادی که پس از خم شدن جوش می شوند
زمینه های کاربردیتولید تجهیزات فشار قوی، دیگ های بخار صنعتیهوافضا، خودرو، برق، صنعت ساخت و ساز
جوشبدون جوشERW, SSAW, LSAW, DSAW

بازرگانی پرشین آیرون تولید کننده و صادر کننده لوله و پروفیل جهت اعتماد بیشتر مشتریان خود ابتدا مفتخر به کسب نماد اعتماد الکترونیک از سازمان توسعه تجارت الکترونیک گردیده است و در راستای حمایت از تولید کنندگان پروفیل سبک تولیدی خود را به قیمت درب کارخانه، قیمت گذاری میکند. این مجموعه جهت کاهش هزینه های حمل و نقل ، محصولات خود را با قیمت مناسب و زیر قیمت باربری مصوب تهران برای خریدارن محترم حمل میکند.
این مجموعه محصولات خود (لوله مبلی – پروفیل مبلی و ….) را با ضمانت کالا ارائه میدهد. لوله مبلی تولیدی این شرکت قابلیت خم – کشش – پرس شدن در طول و عرض- فرمینگ و تبدیل به اشکال دیگر مانند لوله بیضی – آبکاری – کرم کاری و غیره را دارد. این بازرگانی محصولات خود را به شرط و با تضمین کیفیت برای شما مشتریان عزیز آماده میکند.