تفاوت ورق گرم و سرد

ورق سرد چیست

ورق سرد یکی از انواع مختلف ورق فولادی می باشد که دارای ظاهری برای و صیقلی بوده و قابلیت هایی نظیر جوش پذیری و انعطاف پذیری را نیز دارا می باشد. علت انتخاب نام این محصول فرآیند تولید آن می باشد که در دمای اتاق و در دمای پایین انجام میشود.

کاربرد ورق سرد چیست

یکی از مولفه هایی که کاربرد ورق سرد را افزایش میدهد ورق سرد به دلیل ظاهر مناسبی که دارد در تولید لوازم خانگی، مبلمان، ساختمان سازی و سوله های فولادی کاربرد گسترده ای دارد. 

محصولات تولید شده از ورق سرد

محصولاتی اعم از مفتول، ورق، تسمه، میله و لوله و پروفیل از ورق روغنی تولید شده اند که قیمت نهایی این محصولات در کنار تاثیر قیمت ورق روغنی، عواملی دیگری مانند هزینه برش، تجهیزات مورد استفاده، هزینه ی انرژی و نیروی انسانی نیز تعیین کننده می باشند. 

لوله و پروفیل تولید شده از ورق روغنی از ضخامت 0.4 میلیمتر الی 1.5 میلیمتر می باشد که در بازار به نام لوله سبک و پروفیل سبک به فروش میرسد، یکی از کارخانجات برتر تولید کننده این محصولات خاور صنعت هما می باشد، مجموعه پرشین آیرون نماینده رسمی این کارخانه بوده و محصولات آن را به قیمت درب کارخانه به فروش میرساند.

مراحل نورد سرد محصولات

  • کشش سرد

افزایش استحکام

  • نورد چرخشی

جهت حذف ناخالصی های سطح

  • سمباده زنی

کاهش ناهمواری

  • پولیش زدن

صیقلی شدن سطح

ورق گرم چیست

فرآیند تولید این ورق ها از طریق کوره با دمای بالا انجام میشود که بر اساس استفاده از حرارت نام این محصول ورق گرم انتخاب شده است که حرارت بالا باعث ظاهر مات و تیره رنگ این محصول نیز می باشد. ابعاد این ورق فولادی به دلیل آن که در دمای بالا برش داده میشود و پس از آن خنک میشود با تلرانس همراه می باشد در نتیجه در صنایعی که تلرانس ابعادی مشکلی ایجاد نکند مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق گرم چیست

انواع پرکاربرد ورق گرم چیست

4 نمونه از ورق گرم در بازار به عنوان پرفروش ترین ورق سیاه شناخته میشوند:

ورق ST37

آلیاژ این ورق کم بوده و قابلیت انعطاف پذیری و جوش پذیری آن افزایش میابد. در کنار این ویژگی ها وزن این ورق بالا بوده و از آن در ساخت سوله و صنعت ساختمان سازی استفاده میشود.

ورق ST52

وجود کربن در آلیاژ این نوع ورق گرم بالا بوده و سختی آن نیز افزایش میابد. در صنایعی مانند سدسازی، ساخت مخارن و پتروشیمی از ورق گرم ST52  استفاده میشود.

ورق HB 

این نوع ورق نا هموار و فلس دار بوده و در ضخامت 4 میلیمتر و عرض 1200 و 1250 میلیمتر تولید و عرضه میگردد.

 ورق HC

عرض این ورق ها متفاوت بوده و در 4گرید 300,1350,1400 و 1450 و ضخامت 6  و 5 میلیمتر تولید میشود.

ویژگی های ورق گرم چیست

  • مقاومت کششی بالا
  • بهبود یافتن خواص مکانیکی
  • قابلیت چکش خواری
  • درجه سختی بالا

کاربرد ورق گرم چیست

ساخت انواع تانکر کشتی

ساخت انواع زیر دریایی

تولید لوله و پروفیل (لوله و پروفیل تولید شده از ورق سیاه به نام قوطی پروفیل نیز شناخته میشود که دارای ضخامت بالای 2 میلمیتر نیز می باشند. مجموعه پرشین آیرون تولید کننده انواع لوله و پروفیل سیاه می باشد. جهت ثبت سفارش لوله و پروفیل سیاه با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید)

لوله های انتقال نفت و گاز

تولید برخی قطعات خودرو

تفاوت ورق گرم و سرد

تولید

اولین و مهمترین تفاوت ورق گرم و سرد که موجب ایجاد تفاوت های دیگر بین این دو ورق فولادی می شود روش و فرآیند آن ها می باشد. تولید ورق گرم در دمای بیش از 1000 درجه ساتنی گراد و از طریق ذوب فولاد انجام شده و در آخر به صورت رول پیچیده میشود. 

دمای انجام عملیات تولید ورق سرد در حدود دمای اتاق بوده و با استفاده از 6 غلتک انجام میشود.

قیمت ورق سرد و گرم

قیمت ورق سرد تاثیر پذیر از میزان عرضه و تقاضا، قیمت فولاد جهانی، رکود در صنعت فولاد چین، قیمت ارزهای بین المللی می باشد که نوسان هر یک از عوامل بالا، قیمت ورق سرد و گرم را نیز دچار نوسان میکند.

تفاوت ورق گرم و سرد در قیمتشان نیز قابل تامل می باشد. ورق سرد به دلیل دارا بودن یک لایه نمک و روغن بر روی آن و همچنین انجام عملیاتی مانند کشش و سمباده زنی از قیمت بالاتری نسبت به ورق گرم برخوردار می باشد. ورق سیاه را به عنوان ورق پایه جهت تولید ورق های فولادی دیگر نیز میتوان در نظر گرفت. 

ابعاد

یکی دیگر از تفاوت ورق گرم و سرد  در ابعاد تولیدی آن ها می باشد. ورق گرم اغلب در نوع فابریک به فروش میرسد که در ضخامت های 15 الی 100 میلیمتر تولید میگردد.

ابعاد پرکاربرد ورق گرم فابریک :

1000*2000

1250*2500

1000*6000

1500*6000

2000*6000

ورق سرد نیز در عرض های 1000,1250, 1500, 2000 میلیمتر تولید میشود.

آلیاژ

گرید ورق سرد به صورت زیر می باشد :

معمولی ST12

نیمه کششی ST13 

فوق کششی  ST14

آلیاژ پرکاربرد ورق سیاه نیز طبق مطالب گفته شده دو مدل ST37 و ST53 می باشد.