انواع سقف وافل

سقف وافل چیست

استحکام و مقاومت یک سازه یکی از مهمترین دغدغه های سازندگان می باشد که مهندسان هر روزه در سدد آن می باشند که با تولید قطعات و یا محصولات با کیفیت و جدید بتوانند سازه ای با هزینه ی پایین در زمان کم را در بالاترین کیفیت ساخته و از استحکام ان اطمینان حاصل نمایند. یکی از بخش های اصلی یک سازه سقف آن می باشد که استحکام یک سازه را میتواند تا حد قابل توجهی افزایش دهد. یکی از سازه های جدید در صنعت ساخت و ساز که به تازگی جایگزین سقف های کنفی شده است سقف وافل بوده که نام آن نیز بر گرفته از شباهت ظاهری آن به نان وافل می باشد. سقف وافل در مقایسه با سقف های بتنی یا تیرچه ای معمولی در مقابل ترک و خوردگی از استحکام بالاتری برخوردار می باشد. 

انواع قالب سقف وافل

  • قالب وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه از نوع دال های بتنی با تیرچه های یک طرفه می باشد که باربری در یک جهت به وسیله ی تیرچه ها انجام میشود. 

  • قالب وافل دو طرفه

این قالب در واقع همان سیستم تیر و دال بوده که باربری به صورت دو طرفه انجام شده و دهانه های بلند در سازه ایجاد میشود. 

کاربرد سقف وافل

این سقف ها مناسب ارتفاع های زیاد مانند بیش از 12 متر بوده و اغلب در سازه های مانند فرودگاه ها، سالن و سوله، نمایشگاه ها، ایستگاه های قطار و مترو، منازل مسکونی و … مورد استفاده قرار میگیرند.

با توجه به وجود معایب در سقف عرشه فولادی، از این سقف ها در ساخت سازه ها استفاده میشود.

با توجه به شکل ظاهری این سازه و ایجاد حفره در قالب ها، میتوان گفت که در حوزه معماری نیز میتواند زیبایی را برای سازه به ارمغان آورد. 

یکی از کاربردها و مزایای این سقف، کاهش تعداد ستون های یک سازه می باشد که در نهایت منجر به کاهش هزینه نهایی میشود. 

ساختار مشبکی آن نیز ظرفیت باربری را نسبت به دال های معمولی نیز افزایش میدهد.

انواع قالب سقف وافل

مراحل اجرای سقف وافل

  • زیرسازی سقف وافل :  در این مرحله نصب جک ها و کار گذاشتن قالب ها انجام میشود و مستقیما بر روی قوطی های فلزی قرار گرفته و فضای مورد نیاز جهت نگهداری بتن تازه را تامین می نمایند. 
  • قالب چینی : پس از گذاشتن قالب ها نوبت به میلگرد گذاری میرسد.
  • آرماتورگذاری : آرماتوربندی همزمان با میلگرد گذاری انجام میشود.
  • بتن ریزی : پس از کنترل نهایی بتن ریزی انجام شده و در صورت درخواست سطح بالایی صیقل میباید.
  • قالب برداری : قالب های وافل ها چند بار مصرف بوده و در این مرحله پس از سفت شدن بتن ها قالب ها برداشته میشوند که این مرحله به دلیل جلوگیری از ترک خوردگی و گیر نکردن قالب ها در بتن، از حساسیت بالایی نیز برخوردار می باشند.
  • نازک کاری : آخرین مرحله نازک کاری سقف وافل می باشد که در برخی از مکان ها مانند سالن و اتاق ها از سقف کاذب استفاده میشود که در مواقعی دیگر به عنوان اکسپوز و نهایی استفاده میشوند.

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

یک طرفه و دو طرفه بودن سقف بستگی به طول و عرض دهانه تعیین شده که اگر نسبت طول دهانه در مقایسه با عرض آن بیشتر از 2 باشد عملکرد نوع یک طرفه بوده و اگر کمتر از 2 باشد سقف دو طرفه می باشد. اگر طول دهانه بیشتر از 9 متر باشد باید از سقف وافل دو طرفه استفاده شود و در دهانه های کمتر از 8 متر از نوع یک طرفه استفاده میشود. 

فاصله ستون ها در سقف وافل

فاصله ستون ها میتواند تا 17 متر باشد که اغلب فاصله ی بین ستون ها را 12 متر در نظر میگیرند. در مواقع تعیین فاصله ستون ها به نکات زیر توجه نمایید:

اجباری در قرار گیری ستون ها در یک آکس نمی باشد.

یکسان نبودن فاصله ستون ها مشکلی پیش نمی آورد

هرچه فاصله ستون ها بیشتر باشد ابعاد بزرگتر خواهد بود

پیشنهاد میشود ستون ها در سازه با سقف وافل داخل دیوار قرار بگیرند.

داشتن نظم در قرار دادن ستون ها و تنظیم فاصله بین آن ها اهمیت داشته و بهتر است تا حد امکان نظم سازه حفظ شود.

استفاده از سقف وافل در سازه های فلزی

یکی از مهمترین ویژگی های این سازه استفاده از آن در سازه های فولادی می باشد. وافل های دو طرفه در سازه های فولادی موجب ایجاد دهانه های بلندتر در سازه و کاهش مقطع ستون ها میشود که استفاده از آن را مقرون به صرفه میکند.

بازرگانی پرشین آیرون در حوره ی تولید و تامین انواع مقاطع تولیدی فعالیت داشته و میتواند ورق های فولادی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان عزیز قرار دهد. این مجموعه موجودی محصولات فولادی خود را به صورت روزانه علاوه بر انتشار بر روی سایت خود، در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام نیز منتشر مینماید.

راه های ارتباطی پرشین آیرون