سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران

سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل ایران

یکی از تشکل های ملی، با قدمت 50 ساله سندیکای لوله و پروفیل فولادی می باشد که دارای ظرفیت اسمی تولید 18 میلیون تن از انواع  محصولات لوله و پروفیل می باشد. آنوش رحام که پیش از منصوب شدن به مقام دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران به عنوان مشاور وزیر و دبیر شورای اطلاع رسانی وزارت صمت، مشاور وزیر رفاه، دبیر شورای راهبردی فناوری اطلاعات و سامانه ها، مشاور پارلمانی سازمان اموال تملیکی، مشاور معاون وزیر اقتصاد و تحلیلگر ارشد گمرک ایران، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته بوده است.

سخن های دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران (آنوش رحام) :

حتی در مقاطعی که قیمت ارز کاهش داشته به هیچ عنوان قیمت ورق کاهشی نبوده است.

آنوش رحام در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشته است:

با وجود آن که ورق های فولادی یکی از مواد اولیه بسیار مهم برای صنعت لوله و پروفیل و 600 محصول تکمیلی بعد از آن محسوب میشود اما هیچ گونه ثبات قیمتی را برای این محصول شاهد نیستیم.

در دو سال گذشته هدف از فروش ورق در بورس، کشف قیمت و شفافیت بود و تمامی صنایع استقبال کردند اما آنچه امروز شاهد آن هستیم بخشی از قیمت ورق به قیمت های جهانی و صادراتی گره خورده است.

در کشور های دیگر محصول مازاد به بازار جهانی عرضه میشود اما در ایران قیمت ورق مورد استفاده صنایع داخلی به قیمت ورق مازاد یا همان ورق صادراتی دیگر کشورها گره خورده که این مخرج محاسبه یک اشتباه مهلک می باشد.

او در ادامه ی صحبت های خود این چنین گفته است:

گره زدن ورق های داخلی به قیمت های جهانی باعث شده که صنایع داخل کشور توان ادامه حیات نداشته باشند و هم چنین قیمت مواد اولیه که باید در یک کانال مشخص تثبیت شود همواره افزایشی بوده است.در دو سال گذشته قیمت ورق از 5 هزار تومان رسیده است.حتی در مقاطعی که قیمت ارز کاهش داشته به هیچ عنوان قیمت ورق کاهشی نبوده است.

کارگزاری ها کف قیمت را به شکلی طراحی میکنند که قیمت ها مهندسی میشود و امروز قیمت ها به نقطه ای رسیده که دیگر امکان فعالیت برای واحد های لوله و پروفیل که 200 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمتقیم دارند، مهیا نباشد.

آنوش رحام افزود :

جهش 20 درصدی قیمت در یک روز یعنی تبخیر شدن 20 درصد و  یک پنجم سرمایه در گردش واحد های تولیدی و در نتیجه تامین مواد مورد نیاز خطوط به اندازه 80 درصد ماه پیش با همان سرمایه.چنین پدیده ای زهر مهلکی برای صنایع کشور است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ایران افزود:

مکاتباتی با بورس کالا، وزارت صمت و شرکت فولاد مبارکه برای باطل کردن، تعدیل قیمت ویا اعمال تخفیفاتی انجام دادیم.

 بعضاً واحدهای تولیدی لوله و پروفیل از سه شیفت با یک شیفت کار می‌کنند زیرا رشد فزاینده قیمت متوقف نمی‌شود و هیچ مرجعی نسبت به افزایش قیمت مواد اولیه واحدهای تولیدی حساس نیست. از سویی دیگر خرید این مواد اولیه توسط بنگاه‌های کوچک مقدور نیست و مجبورند از بازار آزاد بخرند. در شرایطی که تولیدکنندگان لوله و پروفیل با کمتر از نیم درصد سود محصول را عرضه می‌کنند، سهامداران و معامله گران، صنعتگران را رانتخوار معرفی می‌کنند.

این افزایش ۲۰ درصدی نرخ ورق در یک ماه در حالی رخ داده که نه افزایش قیمت انرژی داشتیم و نه افزایشی در قیمت نهاده‌ها.

باید سازوکار عرضه فولاد در بورس مشخص باشد؛ باید نحوه تعیین کف قیمتی شفاف باشد و در یک کانال مشخص تثبیت شود تا صنایع تولیدی توان برنامه ریزی و چشم انداز فصلی برای تولید خود داشته باشند

رحام تصریح کرد: بورس کالا علاوه بر شفافیت باید کشف قیمت هم انجام دهد با این حال افزایش قیمت‌ها افسارگسیخته شده است.

کارخانه ی خاور صنعت هما عضو انجمن تولید کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران می باشد.

بازرگانی پرشین آیرون، نماینده رسمی کارخانه خاور صنعت هما آماده خدمت رسانی به شما دوسان عزیز می باشد، جهت اطلاع از قیمت محصولات با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.