فولاد روسیه و ایران

صادرات فولاد ایران

بازار صادرات فولاد و آهن ایران در سطح جهانی و خاورمیانه جزء برترین بازارهای فعال در این صنعت می باشد به طوری که پیش بینی شده است در سال 1405 فولاد و آهن ایران به رتبه ی هفتم دست یابد، اما متأسفانه با وضع قوانین و در نظر نگرفتن برنامه های این صنعت رسیدن به این جایگاه برای ایران دور از دسترس شده است. در اوایل سال 1401 قانون عوارض صادراتی وضع شد که این طرح با موجی از اعتراضات همراه بود که نتیجه ی آن لغو این طرح شد اما در همان بازه ی زمانی اجرای این طرح موجب شد صادرات فولاد و آهن ایران حدود 900 هزارتن کاهش داشته باشد که این حجم معادل حدود 720 میلیون دلار ارز بوده که از دست رفته است.

در حالی این طرح اجرا و لغو شد که قیمت فلزات و فولاد در سطح جهان با نوسانات همراه بوده و فرصت مناسبی جهت فروش محصولات ایرانی مانند لوله و پروفیل، انواع ورق فولادی (ورق روغنی و ورق سیاه) و دیگر محصولات بوده است.

حمید‌رضا رستگار‌پور، رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات :

کشورهایی که با ما رقابت می‌کنند، امکانات زیادی دارند و بازارهای جهانی را بدون‌مشکلاتی مانند تحریم در اختیار خود دارند. رستگارپور یادآوری می‌کند: ایران با توجه به مشکلاتی که تحریم برای ما به‌وجود آورد و مانع دادوستد خارجی ما شد، برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی دقیقی نکرد. کشور روسیه اگر تحریم شد، از وضعیت ژئوپلیتیک خود استفاده کرد و به‌جز این با دامپینگ فولاد، توانست تولیدات فولادی خود را به برخی از کشورها صادر کند و بیش از آنچه که در وضعیت ثبات و حالت معمول فولاد می‌‌‌‌‌‌‌فروخت، توانست در بازارهای جهانی دیده شود. وضعیت روسیه و فروش بیشتر فولاد به ما یک درس روشن می‌دهد و آن هم این است که ما باید برای فولاد و مقاصد صادراتی فولاد خود برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی دقیق داشته باشیم.

در خصوص کمرنگ شدن ایران در حوزه ی صادرات فولاد رئیس اتحادیه آهن اینچنین گفته است :

بحث مهمی مانند عوارض صادرات فولاد باید با برنامه‌‌‌‌‌‌‌ریزی و تحقیق اجرایی شود. ما باید کشورهای رقیب خود را در نظر بگیریم. ما حتی نتوانستیم بازارهایی را که پیش از این به‌دست آورده بودیم و با ما مرز مشترک دارند حفظ کنیم. حضور ما در این کشورها اکنون یک حضور بسیار کم‌‌‌‌‌‌‌رنگ و عادی شده است.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کاهش تولید و در نتیجه ی آن کاهش صادرات فولاد و آهن ایران، کمبود و قطعی برق در تابستان بوده است که از اوایل خردادماه 1401 طرح قطعی ساعتی کارخانجات فولادی اعلام شد و تولیدکنندگان ناچار به کاهش حجم تولیدی محصولات خود شدند.

در کنار وجود چالش هایی در حوزه ی فولاد و آهن ایران، عوامل خارجی متعددی نیز باعث ضربه به صنعت تولید و صادرات فولاد ایران شدند که یکی از بزرگترین آن ها، اعمال تخفیفات فولاد روسیه بوده است. کشورهایی مانند چین، افغانستان، تایلند و کره جنوبی که سفارش‌ها فولاد خود را از ایران تامین میکردند، به دلیل اختلاف 10% میان محصولات ایران و روسیه، نیاز فولاد خود را از روسیه تامین نمودند که باعث شد ایران بازار صادرات فولاد در آسیا را پیش از پیش از دست بدهد.

با کاهش صادرات فولاد و آهن ایران، تولیدکنندگان داخلی نیز تولید خود را کاهش داده اند در نتیجه میانگین تولید کشور با کاهش همراه شده که دست یابی به افق 1405 را غیر ممکن میسازد.

جزئیات صادرات فولاد ایران در ۴ ماهه نخست سال جاری و سال 1400

صادرات فولاد

صادرات فولاد روسیه

به دلیل اغاز کردن جنگ دو کشور روسیه و اوکراین از طرف روسیه، امریکا تصمیم به تحریم این کشور گرفت به طوری که لقب پرتحریم ترین کشور جهان به روسیه اختصاص داده شد، به دلیل آن که روسیه و اوکراین صادرکننده غلات و گاز به اروپا بودند با ادامه پیدا کردن جنگ این دو، کشورهای دیگر دچار کمبود غلات و گاز شدند به طوری که در اروپا با اغاز فصل زمستان و افزایش نیاز به گاز با چالش بزرگ تامین گاز با قیمت های سر به فلک کشیده مواجه شدند.

در کنار در اختیار گرفتن بازار فولاد و آهن ایران، روسیه بازار نفت آسیا را نیز ازآن خود کرد. با وجود اعمال تخفیفات مختلف بر روی کالا و بازار متعدد، روسیه با چالش هایی مختلفی روبه رو شده است که مهمترین آن حمل و نقل محموله ها می باشد که از نظر هزینه بالا می باشد.

صادرات فولاد و آهن ایران

صادرات در هر حوزه نیازمند گذر از مراحل مختلفی مانند گمرک، انتقال ارز  بین دو کشور و … می باشد که تمامی این عوامل مستلزم اعتماد بین خریدار و فروشنده میباشد. یکی از بازرگانی های فعال در حوزه ی صادرات فولاد و آهن ایران، پرشین آیرون می باشد که با تجربه چندین ساله خود در بخش صادرات فولاد توانسته اعتماد خریدارن بیشماری را کسب نموده و گامی مثبت در اقتصاد ایران بردارد.

کارشناسان این مجموعه شما را در امور صادراتی از مرحله ی اول که ثبت سفارش می باشد تا تحویل بار به مقصد همراهی مینماید. همچنین شما میتوانید جهت مشاوره جهت صادرات فولاد و محصولات فولادی با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید.

02140770074