قیمت لوله درزدار

چین به عنوان رتبه ی اول در تولید فولاد جهان, یکی از تعیین کنندگان افزایش یا کاهش قیمت بازار فولاد می باشد. میتوان این چنین تعبیر نمود که با اعلام تغییر قیمت محصولات فولادی , کشورهای وارد کننده فولاد چین نیز دچار تغییر قیمت در بازار داخلی خود میشوند, در ایران نیز واردات محصولات فولادی چین مانند : ورق های فولادی, انواع لوله و پروفیل و … انجام میشود در نتیجه تغییر قیمت محصولات وارداتی این کشور باعث نوسان قیمت لوله درزدار, پروفیل و قوطی در ابعاد مختلف و دیگر محصولات میشود. با توجه به کارایی بالای لوله های فولادی در این مطلب به توضیحاتی در خصوص لوله درزدار و بدون درز پرداخته ایم.

لوله های فولادی به طور کلی به دو دسته ی درزدار و بدون درز تقسیم میشوند که هر نوع دارای مزایا و معایبی می باشند. لوله درزدار  با ضخامت 0.4 الی 1.5 میلیمتر در بازار به لوله مبلی و لوله سبک شناخته  شده که به دلیل کارایی بالا طرفداران بسیاری پیدا کرده است. قیمت لوله درزدار بستگی به ضخامت و نوع ورق مصرفی داشته که هرچه ضخامت افزایش یابد , قیمت لوله درزدار نیز افزایش پیدا میکند.

لوله درزدار (Welded Pipe)

جهت تولید این نوع لوله, نخست ورق فولادی به شکل لوله فرم داده شده و سپس محل درز جوش داده میشود. با وجود این درز بر روی لوله جوشی این محصول فولادی در عین سبک بودن مقاومت بالا و ویژگی هایی مانند خمکاری, انعطاف پذیری را در خود جای داده است که در کنار مناسب بودن قیمت لوله درزدار کاربرد آن را نیز در صنایع مختلف افزایش داده است.

لوله درزدار  در صنایعی مانند خودروسازی, دیگ های بخار , مبلمان و دکوراسیون داخلی , ماشین آلات کشاورزی و داربست استفاده میشود البته از لوله جوشی جهت انتقال آب, گاز, هوا و مایعات کم فشار نیز استفاده میشود.

ابعاد لوله درزدار به صورت زیر می باشد :

قطر خارجی بین ۶ تا ۴٠۶۴ میلی‌متر

ضخامت دیواره بین ٠.٣ تا ۵٠ میلی‌متر

طول لوله درزدار بین ۶ تا ١٨ متر

تیم پرشین آیرون جهت سهولت کار شما عزیزان، ضخامت های مختلف لوله درزدار را به صورت جداگانه ارائه داده است که شما میتوانید جهت اطلاع از قیمت لوله درزدار با ضخامت مورد نیاز به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

لوله درزدار

تولید لوله درزدار

مراحل تولید لوله جوشی یا درزدار به صورت زیر می باشد:

لوله مبلی یا همان لوله درزدار از ورق روغنی تولید میشود که کیفیت این ماده اولیه تاثیر مستقیم بر قیمت لوله درزدار دارد.

  • انتخاب ورق روغنی مناسب
  • برش ورق روغنی به صورت نواری
  • تاب گیری ورق فولادی (پرشین آیرون به دلیل استفاده از ورق روغنی با کیفیت در این مرحله از تولید به سهولت گذر میکند)
  • فرم دهی ورق
  • جوش خطی درز لوله
  • اصلاح جای جوش بر روی لوله
  • سر کردن لوله
  • برش لوله به طول 6 متر (بنا به درخواست مشتریان عزیز این طول قابل تغییر می باشد)
  • بسته بندی و ارسال

انواع روش تولید لوله درزدار

  • تولید لوله درزدار به روش جوشکاری مقاومت الکتریکی(ERW)

لوله های تولیدی در این روش اغلب با قطر بیش از 10 اینچ (254  میلیمتر ) می باشند , ماده اولیه تولید این لوله ها کویل بوده و تولید آن بدین صورت می باشد که ورق باز شده و با عبور از غلتک های مخصوص شکل داده میشود, پس از شکل گیری ورق محل اتصال لبه ها با عبور از میدان الکتریکی با حرارت بهم جوش میخورند , در این روش اتصال ورق بدون استفاده از الکترود انجام میشود. جهت اطلاع از قیمت لوله درزدار تولید شده به روش ERW کلیک کنید.

  • تولید لوله درزدار به روش جوش زیر پودری (‏SAW‏)‏

برخلاف روش قبلی, ماده اولیه ورق پلیت می باشد که به شکل استوانه فرم گرفته و محل اتصال با استفاده از الکترود جوش داده میشود, یکی از نکات مهم که در این روش باید رعایت شود آن است که جهت جلوگیری از مجاورت مواد مذاب با هوا باید از پودرهای مخصوص استفاده شود که از محل جوش محافظت شود البته در برخی از کارخانجات , از گاز آرگون یا Co2 یک یک گار خنثی است نیز  استفاده میشود.

ابعاد لوله های تولیدی در این روش اغلب بیش از 20 اینچ می باشد که روش SAW نیز به دو روش تولیدی  لوله  درزدار با درز طولی (Longitudinal Seam Weld) و لوله  درزدار مارپیچی (Spiral) تقسیم میشود.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوله درزدار , روش تولیدی آن می باشد.

لوله های بدون درز (Seamless Pipe)

در تولید این نوع لوله ها از شمش استفاده میشود, بدین صورت که شمش را ذوب کرده و با استفاده از تجهیزات مخصوص در میان آن حفره ای ایجاد میکنند که با استفاده از نورد های پوسته به ضخامت مورد نیاز دست یابند. این لوله ها به دلیل عدم وجود درز اغلب برای انتقال سیالات, گاز, صنایع پتروشیمی  و …. استفاده میشوند.

قیمت لوله درزدار

یکی از مهمترین مولفه ها در انتخاب محصول مورد نیاز قیمت آن می باشد که قیمت لوله درزدار در مقایسه با لوله های بدون درز پایین تر بوده و با توجه به کارایی آن مقرون به صرفه می باشد.

تولید لوله های درزدار آسان تر از لوله های بدون درز بوده و در زمان کمتری تولید و آماده میشود از همین رو این لوله ها به آسانی در بازار یافت میشوند و دسترسی به آن آسان می باشد. البته در خرید این محصول در کنار قیمت لوله درزدار باید به کیفیت آن توجه بسیاری نمود.

یکی دیگر از فواید لوله درزدار  تنوع در سایز ضخامت و ابعاد آن می باشد

تفاوت لوله درزدار و بدون درز

  • دسترسی

ورق فولادی که ماده اولیه تولید لوله درزدار می باشد در ایران چندین کارخانه مختلف آن را تولید مینمایند که میتوان گفت با کمبود مواجه نمیشویم اما در مقابل در تولید لوله بدون درز نیاز به شمش و آلیاژ های متنوعی است که دسترسی به آن ها به سهولت انجام نمیشود.

  • تلرانس
  • طول و مقادیر تولید لوله

لوله های درزدار اغلب در طول های 6 الی 12 متر تولید میشود که میتوان با استفاده از برشکاری این ابعاد را تغییر داد , تولید لوله های بدون درز  در ابعاد کوچک امکان پذیر نمی باشد. قیمت لوله درزدار در نهایت به وزن آن بستگی دارد.

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • ابعاد

استانداردهایی در سطح بین الملل در رابطه با ابعاد لوله های فولادی تعیین شده است که تولید آن ها بر اساس استاندارد مشخص میکنند که استاندارد تولیدی نیز تاثیر بر قیمت لوله درزدار دارد, که لوله درزدار پرشین ایرون بر اساس استاندارد های DIN 2394(1) 94  و EN 10 219 -2 آلمان با فرآیند جوش High frequency تولید میشود.

  • هزینه

در روش های تولیدی از تجهیزات متفاوتی استفاده میشود که در تولید لوله های بدون درز باید از تجهیزات پیشرفته که از قیمت بالایی نیز برخوردار می باشند استفاده شود که همین امر سبب بالا رفتن قیمت لوله های بدون درز در مقایسه با لوله های درزدار میشود در نتیجه میتوان گفت از حیث هزینه , قیمت لوله درزدار مقرون به صرفه تر می باشد.