لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال

یکی از انواع لوله فولادی، لوله اسپیرال بوده که با استفاده از جوش دادن ورق های فولادی به صورت مارپیچ تولید میشود. لوله اسپیرال دارای انعطاف پذیری بالایی بوده و داخل آن نیز سطحی صاف و یکدستی دارد. در خصوص جوش دادن این لوله میتوان گفت که به دلیل استفاده از جوش پودری مقاومت بالایی داشته و در صنایع نفت و گاز نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

روش ساخت لوله اسپیرال

روش های مختلفی جهت تولید لوله اسپیرال وجود دارد که با توجه به ویژگی های مورد نیاز میتوان روش تولیدی را انتخاب نمود.

روش O & U : روش کار بدین صورت می باشد که ورق ابتدا به صورت U و سپس به صورت O در می آید.

خمش غلتکی : در این روش که به نام نورد هرمی نیز شناخته میشود، محصول با عبور از میان چندین غلتک شکل گرفته و سپس  درز نهایی آن جوش میخورد.

روش 2C : دو نیم کره ی لوله که به صورت حرف C می باشند به صورت جداگانه تولید شده و سپس بر روی هم قرار گرفته و جوش میخورند.

روش C & O : این روش شباهت زیادی به روش اول داشته با این تفاوت که در نخستین مرحله، صفحه خمش بیشتری را متحمل میشود.

شکل دهی مارپیچی : ورق فولادی به صورت مارپیچ پیچیده شده و درز بین آن ها با جوشکاری پر میشود.

جوشکاری لوله اسپیرال

جوشکاری این لوله ها به روش قوسی زیر پودری انجام میشود. به دلیل استفاده از پوشش فلاکس با پودر مخصوص در جوشکاری، اکسیژن وارد قوس نشده و درز دچار اکسیدگی نمیشود. جوشکاری این لوله به جهت افزایش مقاومت در داخل و خارج لوله انجام میشود.  لوله اسپیرال یک لوله درزدار تلقی میشود اما با توجه به استحکام بالا و استفاده از ورق فولادی نورد گرم در صنایع پتروشیمی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

مزایای لوله اسپیرال

اولین و مهمترین ویژگی و مزیت لوله اسپیرال تولید آن در قطرهای بیش از 120 اینچ می باشد.

دومین مزیت این لوله فولادی در مقایسه با دیگر لوله ها، تولید آن در طول های مختلف می باشد.

مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی، عدم نیاز به تجهیزات پیچیده، روش های متنوع تولیدی، انعطاف پذیری بالا و خواص مکانیکی بالا از دیگر مزایای استفاده از لوله اسپیرال می باشد.

کاربرد لوله اسپیرال

کاربرد لوله اسپیرال

استفاده در سیستم های شتاب بالا و تهویه فشار بالا

سیستم های بادگیری و تخلیه مونوکسید کربن

سیستم گرمایشی و تهویه هوا

انتقال سیالات مختلف

صنعت نفت و گاز

انرژی حرارتی، برق و شیمیایی

آب و فاضلاب

معرفی استانداردهای بین المللی تولید لوله اسپیرال

از لوله مارپیچی با استاندارد AWWA-C200 برای لوله های آب و استاندارد API-5I یا IPS-MPI190 و یا PLD III  در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار میگیرد. 

استاندارد API یکی از متداول ترین استاندارهای مورد استفاده در تولید لوله های فولادی در بخش های مختلف می باشد.

API Spec 5L : شامل فولاد های نوع A و B و همچنین تولید لوله های درزجوش مستقیم و بدون درز

API Spec 51X : فولادهای X42 و X70 و تولید لوله های درزجوش مستقیم و بدون درز

API Spec 5LU : لوله های بدون درز و درزدار از فولادهای U80 و U100

API Spec 5LS : از این استاندارد برای لوله های مارپیچی استفاده شده و از جنس فولادهای X42 ، A،B و X70 می باشد.

انواع لوله اسپیرال از حیث ساخت

  • لوله اسپیرال گالوانیزه : وزن این لوله سبک بوده و باعث میشود این محصول در مقایسه با انواع دیگر در کنار کارایی بالایی که دارد مقرون به صرفه باشد. در نوع گالوانیزه میتوان از عنصر روی در داخل و خارج لوله استفاده نمود که این عملیات کیفیت آن را افزایش میدهد.
  • لوله اسپیرال ضد زنگ : استفاده از فولاد ضدزنگ در شرایط خاص مانند قرار گیری در برابر مواد شیمایی و خورنده از فولاد ضدزنگ استفاده میشود.

انواع لوله اسپیرال از حیث کیفیت

  • تعمیر شده : شرایط فنی و کیفیت مطابق استاندارها نبوده اما خط لوله را میتوان تعمیر نمود.
  • واجدد شرایط : کیفیت خطوط لوله مطابق با شرایط فنی و استانداردها می باشد.
  • غیر قابل استفاده : این لوله ها دارای ظاهری نامناسب بوده و پس از تعمیر هم نمیتوانند شرایط لازم را داشته باشند.

مشخصات فنی لوله اسپیرال

لوله اسپیرال به دلیل روش تولیدی منحصر به فردی که دارد میتواند از جنس های مختلفی تولید شود، همچنین طول این لوله عمدتا در اندازه ی 20 فوت می باشد که بسته به نیاز مشتری و انتخاب راه حمل و نقل میتواند در طول های دیگری نیز برش داده شوند. قطر لوله اسپیرال از 80 الی 120 اینچ تولید میشود.

فرآیند تولید لوله اسپیرال

دو روش کلی جهت تولید لوله مارپیچی وجود دارد که به روش تک مرحله ای و دو مرحله ای شناخته میشود.

روش تک مرحله ای : در این روش نخست آماده سازی اولیه ورق انجام شده که قیمت های ابتدایی ورق ها به یکدیگر جوش داده شده و دور لبه ها صاف میشود، سپس لبه ورق را خم کرده و شکل میدهند تا در پرس کاری برآمدگی وجود نداشته باشد و در مرحله ی آخر جوشکاری زیرپودری داخل و خارج نیز انجام میشود.

روش دو مرحله ای : این دو روش کاملا مشابه هم انجام میشود با این تفاوت که در مرحله ی کشل دهی  ورق از روش GMAW استفاده شده و جوشکاری درزها نیز از داخل و خارج به وسیله ی چند دستگاه انجام میشود که راندمان بالا رفته و سرعت تولید آن نیز در حدود چهار برابر بیشتر از تک مرحله ای می باشد.

بازرگانی پرشین آیرون تولید و تامین انواع لوله و پروفیل بوده و در کنار آن صادرات لوله و پروفیل سبک و لوله و پروفیل سنگین را نیز انجام میدهد. این مجموعه توانایی تامین محصولات مورد نظر شما را با مناسب ترین قیمت داراست. با تماس با کارشناسان این مجموعه، سفارش خود را ثبت نمایید و در کنار باربری را نیز زیر قیمت مصوب انجام دهید.

پرشین آیرون با کسب تجربه چندین ساله در صنعت فولاد، میتواند ورق های فولادی را در انواع و ابعاد مختلف تامین کرده و خدمات برشکاری، خمکاری و … را نیز برای مشتریان عزیز انجام دهد.