نوسانات قیمت لوله و پروفیل سبک در سال 1400

نوسانات قیمت لوله و پروفیل سبک در سال 1400

در سال 1400 شمسی , قیمت لوله و پروفیل نیز با نوساناتی همراه بوده است , این نوسانات در لوله و پروفیل مبلی بین مبالغ 28010 تومان الی 32010 تومان بوده است, در تصویر بالا شما نوسانات قیمت لوله و پروفیل در سال 1400 را مشاهده میکنید , با قطعی برق کارخانجات در تاریخ  02/06/1400   الی  24/06/1400  با افزایش قیمت لوله و پروفیل مواجه شدیم و قیمت این محصول به 32010 تومان رسید , با حل مشکل قطعی برق و بازگشت تولید کارخانجات , قیمت این محصول فولادی به 31010 کاهش پیدا کرد.

نوسان قیمت و در مقابل آن ثبات قیمت در هر صنعتی بسیار اهمیت دارد , نوسان قیمت در صنعت فولاد  به موارد مختلفی بستگی دارد . این صنعت به دلیل آن که به عنوان یک ماده پایه در صنایع مختلفی کاربرد دارد از اهمیت خاصی در اقتصاد کشور برخوردار می باشد. صنایع مهم که فولاد نقش اساسی در تولید آن ها دارد میتوان به صنعت خودروسازی , ساختمان سازی اشاره نمود و این صنعت یک رکن اساسی نیز در صادرات نیز محسوب میشود . چین به دلیل سهم 30درصدی  در تولید فولاد جهان یکی از کشورهایی می باشد که تعیین کننده قیمت فولاد در جهان است .

عوامل تاثیر گذار بر قیمت فولاد

  • قیمت ارز

یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت فولاد را میتوان قیمت ارز دانست , صادرات محصولاتی مانند آهن اسفنجی و یا آهن قراضه بر اساس دلار صورت میگیرد, هرچقدر قیمت ارز بالا برود باعث بالا رفتن هزینه ی واردات و به طور کلی افزایش قیمت فولاد می شود. بر اساس این تغییر قیمت , قیمت شمش فولادی و مقاطع فولادی نیز نوسان پیدا کرده و تغییر میکند.

نوسان قیمت دلار , باعث میشود عرضه و تقاضا به مشکلاتی همراه شود , یکی از این مشکلات آن است که برای تکمیل خرید نهایی دست نگه میدارند و یا متقاضیان به بازار هجوم می آورند.دلار و ارزش پول ملی

  • واردات
  • عرضه و تقاضا

یکی از اصول پایه جهت قیمت گذاری , عرضه و تقاضای شمش فولادی در سطح ملی می باشد .به طور کلی خریداران فولاد در ایران کسانی هستند که شمش را در کارخانه به دیگر مقاطع تبدیل میکنند و یا از محصولات تولیدی فولادی ( مثال : میلگرد آجدار ) در صنایع مختلف بهره می برند.

  • رشد اقتصادی کشور

تعیین کننده اصلی جهت پیش بینی هزینه سالیانه بودجه کشور می باشد. بودجه عمرانی سالیانه میزان مصرف فولاد را در بخش توسعه مشخص میکند.

  • قیمت مواد اولیه

مواد اولیه فولاد سنگ آهن , قراضه آهن و آهن اسفنجی می باشد. نوسان قیمت این محصولات تاثیر مستقیم بر قیمت انواع محصولات فولادی دارد.  در کنار این مواد اولیه,  قیمت مواد دیگری که در تولید محصولات فولادی مورد استفاده قرار میگیرند نیز بر قیمت فولاد تاثیر میگذارد .

  • هزینه ی آب مصرفی

در فرآیند تبدیل آهن اسفنجی به فولاد و یا تولید محصولات فولادی آب به عنوان ماده ی اصلی خنک کننده نقش پر رنگی دارد , و با توجه به این نکته نوسان قیمت آب مصرفی تاثیر مستقیم بر قیمت فولاد دارد.

  • کرونا

در کل جهان و کل صنایع تولیدی عاملی که نقش مستقیم بر نوسان قیمت داشته است , همه گیری ویروس کرونا بوده است. چین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان ,  با درگیر شدن ویروس کرونا تولید این کشور به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. با زیاد شدن این بیماری در سال 1398 مرز های این کشور برای جلوگیری از  شیوع این ویروس در جهان بسته شد , و قاعده ی مبادلات جهانی بهم ریخت و قیمت ها نیز به طبع این موضوع دچار نوسان شدند.

در کنار موارد گفته شده در سال 1400 و مواجه شدن با کمبود برق , و تعطیلی کارخانجات فولادی , قیمت ها نیز دچار نوسان شدند. در راستای این موضوع سمیناری با موضوع (چالش برق در زنجیره فولاد) برگزار شد. جهت اطلاع دقیق از این سمینار کلیک کنید .

بهرام سبحانی درباره ی موضوع قطعی برق گفته است :

ظرفیت تولید فولاد در کشور 40 میلیون تن است که با قطعی برق و زمان بندی برق کارخانجات فولاد این تولید به 30 میلیون تن تا این وقت از سال رسیده است , این کاهش 10 میلیون تن معادل 6 میلیارد تومان می باشد.

با توجه به این کاهش تولید , برای فصل زمستان نیز باید برنامه ریزی انجام شود تا برای تامین گاز کارخانجات با مشکل مواجه نشویم , در غیر این صورت با مشکلات تامین بازار و عرضه مواجه خواهیم شد.

شرکت پرشین آیرون افتخار نمایندگی رسمی فروش محصولات کارخانه خاور صنعت هما تولید کننده انواع لوله و پروفیل
از ورق سرد می باشد. جهت اطلاع از قیمت روز پروفیل  خاور صنعت هما و فروش ورق سرد و قیمت لوله و پروفیل مبلی (سبک) با ما تماس بگیرید.