هزینه ساخت آپارتمان

صنعت ساختمان سازی یکی از صنایعی می باشد که بیشترین مصرف فولاد را دارد در نتیجه نوسان قیمت محصولات فولادی تاثیر مستقیم بر هزینه ساخت آپارتمان در هر نقطه از ایران دارد. 

تاثیر قیمت محصولات فولادی در هزینه ساخت آپارتمان

ورق روغنی 

اولین محصول فولادی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در ساختمان سازی کاربرد دارد ورق روغنی یا همان ورق سرد می باشد که به طور کلی میتوان گفت استفاده از ورق روغنی به دلیل ظاهر براق و صیقلی که دارد در مقایسه با ورق سیاه کاربرد بیشتری داشته و از آن در مکان هایی که در معرض دید  هستند مانند نمای ساختمان نیز میتوان استفاده نمود.

ورق سیاه

یکی دیگر از محصولات پرکاربرد و تاثیر گذار بر هزینه ساخت آپارتمان ورق سیاه می باشد که به دلیل مقرون به صرفه بودن این محصول فولادی در زیر ساخت ها از ورق گرم استفاده ی گسترده ای میشود.

ورق آجدار

این ورق فولادی نیز به صورت نورد گرم تولید میشود و بر روی سطح آن برجستگی هایی با اشکال مختلف ایجاد میشود که باعث اصطکاک نیز میشود در نتیجه از این محصول در مکان هایی که خطر لیز خوردگی داشته باشد استفاده میشود.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به دلیل وجود پوشش روی بر سطح آن مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی دارد، از لوله گالوانیزه نیز در لوله کشی ساختمان استفاده شده و طولانی بودن عمر مفید آن استفاده از آن را در سال های اخیر دو چندان کرده است. استفاده از ورق گالوانیزه در ساختمان سازی به وفور دیده میشود در نتیجه مقدار استفاده از ورق گالوانیزه هزینه ساخت آپارتمان را افرایش یا کاهش میدهد.

ورق رنگی

در ساختمان سازی شمال کشور از ورق رنگی در قسمت شیروانی استفاده شده که دلیل آن مقاومت بالا در مقابل بارندگی می باشد، قیمت ورق رنگی یکی از اصلی ترین مولفه های تعیین هزینه ساخت آپارتمان در مکان هایی که در مجاورت رطوبت هستند، می باشد.

مقاطع فولادی در هزینه ساخت آپارتمان

  • میلگرد

پرکاربرد ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی میلگرد می باشد که در دو نوع ساده و آجدار تولید و عرضه میگردد. از میلگردها جهت افزایش مقاومت کششی بتن استفاده میشود که نقش اساسی در استحکام ساختمان دارد. به دلیل توپر بوده مقطع میلگرد وزن آن سنگین بوده و قیمت آن نیز بالا میرود. هرچه میلگرد مصرفی در اسکلت ساختمان بیشتر باشد هزینه ساخت آپارتمان نیز با افزایش هزینه همراه میشود.

پروفیل ها در دو مقطع باز و بسته تولید و عرضه میشود، در مقاطع بسته میتوان به لوله و پروفیل سبک و سنگین اشاره نمود که با سطح مقطع هایی به شکل مربع، مستطیل، مثلث و بیضی تولید میشوند. پروفیل مربع و مستطیل اغلب برای درب و پنجره، نرده راهروها، حفاظ بالکن و مکان های اینچنینی مورد استفاده قرار میگیرد. 

انواع ضخامت لوله سبک و سنگین نیز در زیر ساخت ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و همچنین به دلیل قابلیت خمکاری در قسمت هایی از ساختمان که نیاز به خمکاری و یا اتصال از طریق جوشکاری باشد از لوله سبک استفاده میشود.

قیمت لوله و پروفیل سبک به دلیل وزن سبکشان مقرون به صرفه می باشد، به طور کل میتوان گفت استفاده از لوله و پروفیل سبک در ساختمان سازی در مقابل استحکام بالای آن میتواند هزینه ساخت آپارتمان را تا حدودی کاهش دهد.

  • نبشی و ناودانی

این دو پروفیل مقطه باز اغلب جهت اتصال دادن دو مقطع دیگر به یکدیگر مانند اتصال پل ها به ستون، صفحات به ستون ها و همچنین ساخت خرپا مورد استفاده قرار میگیرند. 

  • تیرآهن

تیرآهن جزء اصلی هر ساختمان تلقی میشود در نتیجه خرید و انتخاب تیرآهن مناسب با اسکلت سازه بسیار مؤثر می باشد. از تیرآهن ها جهت تحمل تنش ها استفاده میشود که در مکان های مختلفی مانند نعل درگاه، پل های لانه زنبوری و پوشش سقف و ستون ها کاربرد دارد.

هزینه ساخت آپارتمان در سال 1401

هزینه ی ساخت آپارتمان با توجه به موارد گفته شده و محصولات فولادی مورد استفاده، ارتباط مستقیم با قیمت محصولات فولادی دارد. در شش‌ماهه سال 1400 محصولات فولادی کاهش قیمت چشمگیری را تجربه نمودند که تا سه‌ماهه ابتدایی سال 1401 ادامه یافت اما از تابستان 1401 با قطعی برق کارخانجات تولید کننده و محدودیت تولید، قیمت محصولات فولادی با افزایش همراه شده و تا کنون باقی مانده است.

افزایش قیمت هر یک از محصولات فولادی میتواند هزینه ساخت آپارتمان را با افزایش همراه کرده و در طولانی مدت رکود در صنعت ساختمان و صنف مسکن ایجاد نماید.

اعلام هزینه ساخت آپارتمان در سال 1401

هزینه های اعلام شده در زیر، تنها هزینه ی ساخت و ساز بوده و جدا از هزینه های عوارض شهرداری، بیمه، نظام مهندسی، جواز ساختمان، پایان کار و دیگر سازمان ها می باشد.

هزینه ساخت برای یک متر مربع زیر بنا در کلانشهر حدود 8 میلیون تومان تخمین زده شده است.

هزینه ساخت آپارتمان در سال 1401 در 1 الی 4 طبقه : 8 الی 18 میلیون تومان

هزینه ساخت آپارتمان در سال 1401 در 4 الی 6 طبقه : 9 الی 20 میلیون تومان

هزینه ساخت آپارتمان در سال 1401 در ساختمان های فول امکانات : حداقل 15 الی 30 تومان

هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان

شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را به شرح زیر اعلام کرده است :

ساختمان های یک و دو طبقه متری 6 میلیون و 237 هزار تومان

ساختمان های 3 تا 5 طبقه متری 7 میلیون و 170 هزار تومان

ساختمان های 6 و 7 طبقه متری 8 میلیون و 215 هزار تومان

ساختمان های 8 تا 10 طبقه متری 9 میلیون و 234 هزار تومان

ساختمان های 11 و 12 طبقه متری 9 میلیون و 717 هزار تومان

ساختمان های 13 تا 15 طبقه متری 10 میلیون و 717 هزار تومان

ساختمان های 16 طبقه به بالا متری 11 میلیون و 54 هزار تومان

جمع بندی

شما میتوانید خرید مقاطع ساختمان سازی خود را از مجموعه پرشین آیرون با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت خریداری فرمایید. این مجموعه با ثبت سفارش شما مشتریان عزیز باربری را زیر قیمت مصوب انجام میدهد، جهت ثبت سفارش خود تنها کافیست با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.