فولاد روسیه

فولاد روسیه

پنجمین کشور برتر تولید کننده فولاد در جهان روسیه بوده که تا ژانویه 2020 مقدار 6.6 میلیون تن فولاد تولید کرده است, انجام به موقع سیاست اعمال تخفیف در جهان توسط روسیه توانست واردات فولاد این کشور را در سطح جهانی ارتقا بخشد و بازار خاورمیانه و آسیا را در دست بگیرد. با شروع جنگ روسیه و اوکراین , فولاد روسیه تا مدتی در بازار کمرنگ شده بود که با گذشت چند ماه از شروع این جنگ, روسیه با تولید حداکثری به بازار جهانی بازگشت.

فولاد روسیه و محصولات تولیدی آن مانند ورق سیاه, ورق روغنی , لوله و پروفیل و … از کیفیت مطلوبی بهره مند می باشد که این ویژگی باعث افزایش صادرات فولاد روسیه به کشورهای دیگر شده است. یکی از کشورهایی که امروزه در سدد آن است که واردات فولاد روسیه خصوصا واردات ورق سیاه و ورق روغنی, را افزایش دهد ایران بوده که در طی قراردادی موجب شده محصولاتی که خط تولید آن در ایران وجود ندارد از روسیه وارد شود.

این قرار داد از سوی اغلب فعالان صنعت فولاد مورد استقبال قرار نگرفته و نگرانی مسئولان ضرر دوباره ی فولاد ایران و تولیدکنندگان می باشد. گفته شده است اگر این تهاتر فولاد روسیه با ایران تنها در محصولاتی باشد که در بازار ایران وجود ندارد مانند یک قدم در جهت تامین مواد اولیه مانند واردات ورق سیاه و واردات ورق روغنی یک گام مثبت تلقی شده و باعث رونق اقتصاد ایران میشود اما در مقابل اگر محصولات فولادی روسیه در بازار جایگزین محصولات موجود ایرانی شود یک لطمه ی بزرگ و جبران ناپذیر به بازار فولاد ایران وارد میشود.

سیدرضا فاطمی امین در حاشیه نشست مشترک تجاری ایران و روسیه و واردات فولاد روسیه افزود: در حوزه معدن, استخراج سنگ آهن وضعیت مناسبی دارد اما ذخایر معدنی دیگر مانند روی, سرب و آلومینیم رو به اتمام است، لذا با مذاکراتی که با کشورهای مختلف انجام دادیم قرار شد با روسیه تهاتر کالایی داشته باشیم.

محرک رشد اقتصاد هر جامعه تولید و اشتغال زایی بوده که در کشور ما عمده این فعالیت در بخش صنعت و معدن انجام میگیرد. هر تصمیم وزارت صمت تاثیر مستقیم بر اقتصاد جامعه و واحدهای تولیدی دارد که میتواند موجب افزایش تولید و یا کاهش و ضرر واحدهای تولیدی شود. صنعت فولاد نیز  از این تصمیم گیری ها مستثنا نبوده و تاثیرپذیری مستقیم از وزارت صمت دارد. یکی از تصمیماتی که صنعت فولاد را با چالش های بزرگی روبه رو کرد عوارض صادراتی بود که در بدترین زمان اجرا شد و پس از آن نیز نوبت به قرارداد واردات فولاد روسیه رسیده است که فعالان این بخش امید به یک حرکت مثبت در طی انجام این قرارداد دارند.

واردات فولاد روسیه

در سال 2021 میلادی با وجود کرونا و تورم جهانی , ایران توانست 71% از سهم تولدی فولاد خاورمیانه را از آن خود کند که یک پیشرفت بزرگ محسوب میشود. با وجود این توانایی در حیطه ی تولید و صادرات فولاد, تولیدکنندگان مقاطع فولادی اعم از لوله , پروفیل, میلگرد و …. خواستار کاهش محدودیت ها و رفع چالش ها می باشند که نگرانی از واردات فولاد روسیه نیز بر این چالش ها افزوده است.

صادرات فولاد از حیث ارزآوری و بدست آوردن بازار جهانی فولاد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که در سال 2022 میلادی از حجم صادرات ایران کاسته شده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص درآمدزایی صنعت فولاد اینچنین گفته است :

باید دخالت ها در این حوزه از بین برود چرا که تولید فولادسازی دو برابر ظرفیت تولید داخلی برای کشور درآمدزایی می کند. در حال حاضر وضعیت فعلی بازار فولاد به گونه ای بوده که فروش تولیدکننده به اندازه ی بهای تمام شده نمی رسد.

تولید قطعات خودرو توسط ایران

روسیه در تولید قطعات خودرو با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند که ایران میتواند با صادرات قطعات خودرو , واردات فولاد روسیه را انجام دهد.

فاطمی امین : زمینه برای صادرات این قطعات به روسیه مهیاست ضمن اینکه ما در زمینه توربین های گازی ایران، فناوری های خوبی کسب کرده ایم  که ثمره آن امضای قرار داد با نیروگاه های روسی برای تعمیرات این توربین هاست که در ازای این صادرات، می توانیم  مواد اولیه فولاد وارد کنیم.

واردات ورق فولادی

با  قرارداد تهاتر فولاد روسیه, واردات ورق فولادی چگونه انجام میشود؟

مدیرعامل ذوب آهن بیستون : بحث تهاتر ایران و روسیه موضوعی کاملا دولتی بین شرکت فولاد مبارکه با فولادسازان روسیه است و از آنجا که فولاد مبارکه، شرکتی دولتی است باید براساس سیاست ها و تصمیمات وزارت صمت این تهاتر را انجام دهد.

نگرانی صنعت فولاد در رابطه با عقد قرار داد روسیه

فعال صنعت فولاد : موضوع تهاتر فولاد روسیه با ایران، موضوعی سراسری و کشوری نیست و فقط مختص شرکت فولاد مبارکه با شرکت های روسی است بنابراین در موضوع کلان کشور تاثیرگذار نیست و اینگونه نیست که گفته شود شمش صادر تا میلگرد وارد شود.

ایمیدرو در خصوص تهاتر فولاد روسیه:

در فولاد نیز شرکت فولاد مبارکه در حال مذاکره با روس‌ها به منظور تهاتر اسلب با ورق سیاه (گرم) است تا از این طریق، بخشی از بازار شمال ایران از طریق واردات تامین شده و ورق از ناحیه جنوبی با قیمت بهتر صادر شود. در مقابل نیز شرکت چادرملو نیز در حال مذاکره با فولادساز روسی و برای سرمایه‌گذاری مشترک در معدن سنگ آهن روسیه است.

روسیه علاوه بر فولاد، با تخفیف‌های چشمگیر به چین نیز باعث سقوط صادرات نفت ایران به این کشور شده است. صادرات سه‌ماهه ابتدایی ۲۰۲۲ نفت ایران حدود ۸۴۰ هزار بشکه در روز بود، در حالی که این رقم بعد از تحریم‌های غرب علیه روسیه به ۵۷۰ هزار بشکه سقوط کرد.

پرشین آیرون تامین کننده ورق فولادی در ضخامت و عرض های مختلف می باشد. نمونه محصولات :

لوله و پروفیل سبک از ضخامت ۳دهم میل تا ضخامت ۱/۵ میلی‌متر تولید شده از ورق روغنی.
لوله پروفیل سیاه ضخامت ۲ میل تا ۱۰ میلی‌متر تولید شده از ورق سیاه و لوله و پروفیل استنلس استیل.

پرشین آیرون تامین کننده ورقهای فولادی از جمله ورق سیاه، ورق روغنی – ورق گالوانیزه و ورق استنلس استیل می باشد. این مجموعه محصولات خود را به قیمت درب کارخانه های تولیدی عرضه می کند. پرشین آیرون بیشترین تنوع محصول با کیفیت را برای مشتریان خود فراهم کرده.