وال پست چیست؟

وال پست چیست ؟

وال پست (Wall Post) جهت تقویت استحکام سازه در مقابل  باد،زلزله و … مورد استفاده قرار میگیرد که میتوان از آن ها بدون محدودیت در سازه بتنی و فولادی نیز استفاده کرد. در پاسخ به وال پست چیست میتوان بدین گونه بیان نمود که این محصول یک المان غیرسازه ای و یک کلاف می باشد که از آن جهت یکپارچه سازی دیوار استفاده میشود. مصالح مورد نظر جهت اجرای وال پست اغلب ناودانی، قوطی پروفیل و نبشی می باشد که در مواردی میتوان از تیرآهن نیز استفاده نمود.

انواع وال پست

به طور کلی این المان غیر سازه ای به دو دسته ی والپست قائم و افقی تقسیم میشود  اما از نظر اجرایی به انواع زیر تقسیم میشود :

  • انکربولت
  • تسمه دور ستون
  • اتصال دیوار به ستون با استفاده از میلگرد
  • تعبیه میلگرد در داخل ستون ها
  • استفاده از میلگرد در کف
  • قرار گرفتن و عبور دادن میلگرد در داخل سوراخ قالب ها
  • والپست به عنوان جان پناه

1. وال پست قائم (عمودی)

شکل ظاهری نوع قائم به دلیل قرارگیری بلوک های ساختمانی درون آن اغلب به صورت H می باشد. مقاطعی مانند ناودانی و نبشی استفاده میشود و همچنین جهت جلوگیری از ایجاد دیوار میان قاب در حد فاصل والپست و دیوار به صورت پیوسته از یونولیت یا پشم سنگ ضد رطوبت با ضخامت 0.01 میلیمتر ارتفاع دیوار استفاده میشود.

یکی از شرایط استفاده از والپست عمودی این است که دهانه بزرگ باشد که در نصب آن از روی تیر طبقه پایین به  زیر طبقه ی بالا در دهانه جوش داده شود، همچنین برای افزایش مقاومت دیوار تا حد قابل توجهی، میلگرد آجدار 10 را به صورت فاصله های یک متر به یک متر به نبشی و یا قوطی پروفیل جوش میدهند. جهت استفاده از نبشی پیشنهاد میشود دهانه ی آن در حدود 1 سانتی‌متر بیشتر از ضخامت دیوار باشد.

2. وال پست تیرک (افقی)

استفاده از وال پست افقی برای دیوارهایی با ارتفاع بیش از 3.5 متر ضروری می باشد که باعث کاهش ارتفاع آزاد دیوارهای بلند خواهد شد و والپست عمودی نیز دیوار را به خوبی از قاب جدا مینماید. در این روش از میلگردهای آجدار نمره 14 و یا بیشتر و در فواصل 1 الی 1.5 متر به سازه سقف متصل و استفاده میکنند.

روش های اجرای وال پست

اولین روش آن می باشد که قبل از بتن ریزی و هنگام آرماتوربندی پلیت ها داخل مقطع قرار گیرند.

دومین روش نیز بدین صورت می باشد که بعد از بتن ریزی مقاطع، پلیت ها بوسیله ی انکربولت روی سطح بتنی محکم میشوند.

اجرای وال پست مطابق با آیین نامه ی 2800

قوانین استفاده از وال پست عمودی

  • طول دیوار بیشتر از 5 الی 6 متر باشد
  • طول دیوار بیشتر از  40 برابر ضخامت دیوار باشد

قوانین استفاده از وال پست افقی

  • ارتفاع دیوار باید بیش از 3.5 متر باشد
  • محدودیت 30 برابر ضخامت دیوار

موارد مهم در اجرای والپست

ابتدا ابعاد داخلی فضای ساختمان اندازه گیری شود و سپس جوشکاری وال پست ها انجام شود.

اگر در تیر بتونی بیس پلیت جایگذاری نشود باید میلگرد در تیر مورد نظر کاشته شود و به پروفیل مورد استفاده جوش داده شود و یا از روش اتصال پلیت از بالا و پایین به تیرها توسط رول بولت ها استفاده نمود. 

اگر والپست در کنار ستون قرار بگیرد باید در حدود 4 الی 5 سانتی‌متر بینشان فاصله باشد و این فضای خالی با یونولیت پر شود.

پیش از مرحله ی بتن ریزی باید بیس پلیت در بالا و پایین تیر بتونی کار گذاشته شود.

دلایل استفاده از وال پست

با توجه به افزایش جمعیت و به طبع آن افزایش تعداد واحدهای مسکونی و …. استقامت سازه ها در مقابل عواملی مانند طوفان، زلزله و … از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. بر اساس تفکری که از زمان گذشته در ذهن مهندسان و طراحان نقش بسته است سالم ماندن اعضای اصلی سازه مانند تیر، ستون و سقف نمایانگر عملکرد مطلوب و استقامت بالای آن را می باشد اما این تفکر تا حدی قابل قبول نمیباشد زیرا آسیب پذیر بودن دیوارها، تیغه ها و تاسیسات سازه نیز بسیار حائز اهمیت بوده و میتواند خسارت های مالی و جانی وارد کند.

پرشین آیرون در حوزه ی تولید و تامین لوله و پروفیل سبک و همچنین تامین ورق های فولادی فعالیت داشته و پس از گذشت چندین سال صادرات لوله و پروفیل را نیز انجام میدهد.