ورق سیاه

ورق سیاه

ورق سیاه جزو محصولات فلزی محسوب می گردد که بیشترین کاربرد در تولیدات مختلف به‌خصوص صنعت ساختمان را به خود اختصاص داده است. از این رو قیمتی بسیار رقابتی تر نسبت به سایر ورق ها  در خرید و فروش ورق سیاه در بازار دارد. از این نوع ورق ، دیگر ورقهای فولادی را تولید می کنند و قیمت ورق سیاه در صنعت ساختمان سازی بیشترین تاثیر را دارد. (فروش و عرضه ورق سیاه ۲ میل در بازرگانی پرشین آیرون)

ورق سیاه چیست و آن را بیشتر بشناسید

ورق سیاه با نام ورق گرم نیز شناخته می شود دلیل این نام گذاری عملیات نورد گرم می باشد که برای تولید ورق گرم یا ورق سیاه استفاده می شود. این ورق عموما درگرید ST33 وST52  و  ST22  دسته بندی می گردد. دلیل این تفاوت در گرید مقدار کربن استفاده در هر نوع گرید می باشد. هر مقدار عنصر کربن این ورق بالاتر باشد ورق مقاوم تر و خشک تری تولید می شود ورق سیاه ST52  بیشترین کربن بین ورق های فولادی را داراست.

فرایند تولید این ورق در سه مرحله اصلی انجام می گیرد. تختال ماده اصلی تولید ورق گرم می باشد. ابتدا تختال در حرارت مشخص به مذاب تبدیل می شود، در مرحله دوم با فرآیند ریخته گری مداوم تختال مذاب توسط نورد به رول یا همان کویل تبدیل می گردد و‌ در مرحله سوم  با استفاده از فشار آب سطح ورق شسته می شود که تثبیت پوسته یا سرد شدن ورق نام دارد این نوع ورق فولادی معمولا در ضخامت های ۲ تا ۱۰ میلیمتر تولید می گردد.

ریخته گری مداوم یکی از مهمترین بخش های تولید این ورق می باشد که فرایند پیچیده ی دارد. نوع تختال نیز یکی از مهمترین موارد می باشد که نقش تاثیر گذاری در یکنواختی و کیفیت ورق گرم ایفا میکند.

کارخانه های تولید و عرضه ورق سیاه

یکی از کارخانه های تولید ورق گرم در ایران کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد. این کارخانه بخشی از نیاز کشور را فراهم و صادرات به کشورهای مجاور نیز در دستور برنامه های این کارخانه قرار دارد. کارخانه سبا ،گیلان و اکسین نیز دیگر کارخانه های تولید ورق گرم در ایران می باشند.

ضخامت و عرض ورق 

عموما این ورق از ضخامت ۲ میل ،3/2 میل، 5/2 میل ، ۳ میل ،۳/۳ میل ۴ میل ۵ میل تولید و عرضه می گردد. عرض این ورق عموم در دو سایز ۱۰۰۰ میلی‌متر و ۱۲۵۰ میلیمتر تولید می شود. این ورق ه نیز در سایز های بالای 5 میل نیز یافت می شود که بیشتر فولاد اکسین اهواز این نوع ضخامت ها را تولید میکند.

نحوه خرید و فروش

یکی از محل های فروش این ورق بورس ایران می باشد، تامین کنندگان این ورق مانند کارخانه فولاد مبارکه محصولات خود را در سبد کالای خرید و فروش بورس قرار میدهند و خریداران با ثبت کد خرید و‌شرکت در مناقصات بورس عملیات خرید این ورق را انجام می دهند.

روش دیگر برای تولید کنندگانی است که این محصول جزو مواد اولیه تولید کالای ان ها می باشد و با ثبت مقدار مصرف ورق  توسط کارشناسان و بازرسان وزارت صنعت اقدام به گرفتن سهمیه از کارخانه های عرضه کننده ورق سیاه می نمایند. همچنین نمایندگی های فولاد مبارکه در سراسر ایران توان تامین ورق مصرفی تولیدکنندگان را با ضوابط مشخصی به مصرف کنندگان ارایه می دهند.

روش بعدی خرید از بازار و فضای دیجیتال می باشد. قیمت این ورق در هر روش خرید متفاوت است.شما باری بهتر نتیجه گرفتن می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید. بازرگانی پرشین آیرون یکی از عرضه کنندگان ورق سیاه ۲ میل می باشد و توان تامین انواع ورق فولادی در ضخامت و سایز های مختلف را دارا می باشد.

کاربرد های ورق سیاه

این ورق کاربرد فراوانی دارد، این نوع ورق فولادی در فرآیندهای مختلف به ورق روغنی، گالوانیزه، اسید شو‌ و قلع اندود تبدیل می گردد.

عموما ورق سیاه در ضخامت های بالای ۲ میلی‌متر عرضه می گردد ولی در ضخامت های 8/1 و 5/1 نیز عرضه می گردد یکی از پر کاربردترین محصولاتی که ورق 5/1 و 8/1 مصرف دارد در تولید لوله و‌پروفیل و‌ تولید انواع بیل ، تولید فرقان و …. می باشد.

ورق  ۲ میل نیز کاربردهای فرانی از جمله تولید لوله پروفیل، ساخت کشتی و … دارد. با توجه به نوع آلیاژ این ورق کاربردهای گوناگونی دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود:

  • مصالح فلزی ساختمان
  • قطعات خودرو
  • ساخت آبگرمکن
  • تولید تجهیزات کشاورزی
  • ساخت رینگ و چرخ
  • صنایع تانکرسازی
  • ساخت مخازن خاص کشتی سازی
  • صنایع فلزی سنگین

تفاوت ورق سیاه ST37 و ST52 چیست؟

مشخصات فیزیکی و شیمیایی، کاربرد محصولات فولادی را مشخص کرده و میتوان گفت درصد ترکیب آلیاژ های سازنده نقش اساسی در ایجاد مشخصات فیزیکی و شیمایی یک محصول دارند. ادامه مطلب تفاوت ورق سیاه ST37 و ST52 … 

تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه

میزان مقاومت در برابر اکسیداسیون و زنگ زدگی

روش های تولید

پیچیدگی در انجام عملیات

ظاهر و شکل نهایی محصول

دیگر تفاوت های این دو محصول را میتوانید در صفحه تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه مطالعه فرمایید.

تفاوت ورق گرم و سرد

اولین و مهمترین تفاوت میان ورق نورد گرم و نورد سرد، شکل ظاهری آن ها می باشد. در ورق سرد، محصول دارای ظاهری صیقلی و براق می باشد اما در مقابل ورق گرم دارای ظاهری مات و تیره زنگ میباشد. جهت ادامه توضیحات در خصوص تفاوت ورق گرم و سرد کلیک کنید.

تفاوت ورق سیاه با ورق روغنی (سرد) چیست

در صنایعی که زیبایی ظاهری مهم باشد از ورق روغنی استفاده میشود و در مواردی که استحکام و ویژگی مکانیکی در میان باشد از ورق سیاه استفاده میشود. ابعاد ورق سیاه از ضخامت 2 میل تا 15 میل برای حالت رول و از 16 میل به بالا به صورت ورق برش خورده تولید میشود و ورق روغنی از ضخامت 0.3 الی 3 میلیمتر را پوشش میدهد. عرض ورق روغنی 1 و 1.25 متر و ورق سیاه 1، 1.25، 1.5 و 2 متر می باشد.

ادامه مطلب در خصوص تفاوت ورق سیاه با ورق روغنی (سرد) چیست …