پلیت چیست ؟

پلیت چیست ؟

طول عمر بالای  یک سازه وابستگی کامل به محصولات مورد استفاده در آن دارد، از جمله محصولاتی که کاربرد گسترده ای در ساختمان سازی دارد میتوان به مقاطعی مانند تیرآهن، لوله و پروفیل سبک و سنگین، میلگرد، پلیت و … اشاره نمود. هر یک از این مقاطع کاربردهای مختلفی دارند به طور مثال کاربرد پلیت به عنوان یک زیر ساخت تلقی شده و همچنین از تیرآهن و میلگرد نیز در ستون سازه استفاده میشود.

شما میتوانید مقاطع ساختمانی مانند لوله، پروفیل، نبشی، ناودانی، میلگرد و …. با کیفیت را از مجموعه پرشین آیرون با مناسب ترین قیمت خریداری کنید تنها کافیست با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

پلیت یک سطح مقطع مربع و مستطیل از جنس فولاد می باشد که در ظاهر مانند ورق یا شیت می باشد. ورق مورد استفاده در تولید پلیت ورق فولادی، اغلب ورق سیاه می باشد که به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد مانند شکل پذیری، خم پذیری و مقاومت بالا  از آن استفاده میشود. در تولید پلیت از فلزاتی مانند برنج، نیکل، آلومینیوم،  مس و فولاد نورد سرد و گرم استفاده میشود. 

کاربرد پلیت  و وظیفه ی آن تحمل فشار وارده بر سازه  و همچنین تقویت مقاومت بتن می باشد در نتیجه کیفیت آن تاثیر مستقیم بر کیفیت دارد، البته نکته ی قابل تامل آن می باشد که واحد اندازه گیری پلیت میلیمتر می باشد بدین معنا که با توجه به ابعاد تولیدی مقاومت بالایی دارد.

کاربرد پلیت چیست؟

استفاده از پلیت در ساختمان سازی به منظور انتقال نیروی ناشی از وزن ستون و بتن قرار میگیرد که در کنار آن نقش متصل کننده ستون به بتن را ایفا میکند. ابعاد بیس پلیت 30*30 سانتیمتر و ضخامت آن نیز 8 الی 20 میلیمتر می باشد.

استفاده از پلیت در ساخت پل ها یکی دیگر از کاربرد پلیت می باشد. پلیت مورد استفاده در ساخت پل از فولاد کربنی برای پل های پرچی A3q است و برای پل های جوشی 16q و همچنین و کم آلیاژ 12Mnq، 12MnVq، 15MnVNq و 16Mnq تولید شده است.

کاربرد پلیت چیست ؟

کاربرد پلیت در موارد زیر نیز قابل مشاهده می باشد :

  • نمای ساختمان (ایجاد تیرهای ساختمانی)
  • صنعت کشاورزی
  • تجهیزات نظامی
  • صنعت هواپیمایی (بدنه هواپیما)
  • خودروسازی (بدنه ی خودرو و کامیون)
  • صفحات تقویت کننده
  • لوازم خانگی (هود آشپزخانه, یخچال)
  • علائم راهنمایی و رانندگی

انواع پلیت فولادی

انواع پلیت فلزی

  1. پلیت دیازو

سطح این پلیت ها یک لایه نازک از فلز آلی و حلال پوشانده میشود که ماندگاری محصول را به مدت یکسال افزایش میدهد، همچنین تیراژ چاپی این پلیت 150000 نسخه می باشد.

  1. پلیت فتوپلیمر

جنس این پلیت مشابه دیازو بوده با این تفاوت که ماندگاری  و مقاومت در این نوع بیشتر می باشد و با توجه آن که مقاومت بالاتری دارد در تیراژهای 250000 نسخه ای عرضه میگردد.

  1. پلیت هالید نقره

پلیت هایی که بر روی آن ها لایه ای حساس به نور وجود داشته و در صنعت فیلم و عکس مورد استفاده قرار میگیرد به نام پلیت هالید نقره شناخته میشود.

  1. پلیت پلی استر

پلیت پلی استر مشابه مورد قبل بوده با این تفاوت که در چاپ های تک رنگ مورد استفاده قرار میگیرد.

  1. تین پلیت

این ورق از ورق روغنی ST12 تولید شده که با استفاده از تجهیزات مختلف تبدیل به ورق قلع اندود میشود، کاربرد تین پلیت یا همان ورق قلع اندود در تولید قوطی کنسرو، مواد غذایی و … می باشد.

نحوه تولید پلیت فلزی

ماده اولیه تولید پلیت، اسلب می باشد که جهت رسیدن به ضخامت مورد نظر اسلب را از میان چندین غلتک مختلف عبور داده و به طور خلاصه میتوان گفت که طوب اسلب همان عرض پلیت می باشد. نحوه تولید پلیت فلزی مشابه ورق سیاه بوده بدین صورت که پس از عبور از غلتک ها و رسیدن به ضخامت دلخواه آن را داخل حوضچه های اسیدی قرار داده و سپس با آب آن را شستشو میدهند.

البته پلیت ها ممکن است از ورق فولادی تشکیل شوند که ظاهری مشابه به شیت خواهند داشت.

واحد اندازه گیری پلیت چیست؟

در پاسخ به سؤال پلیت چیست؟ از نظر ابعاد میتوان گفت صفحات فلزی که ضخامتی بیش از 3 میلیمتر داشته باشند را پلیت میگویند.

واحد اندازه گیری پلیت میلیمتر می باشد و نکته ی قابل توجه در این اندازه گیری آن می باشد که هرچه واحد اندازه گیری بزرگتر باشد ضخامت کمتر میشود. 

پلیت از آن جهت که در حفظ استحکام ساختمان نقش اساسی دارد یکنواخت بودن سطح و ضخامت آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

قیمت پلیت

قیمت ورق سیاه به دلیل آن که پایه تولید اغلب محصولات فولادی می باشد یکی از مولفه های تعیین کننده قیمت محصولات فولادی مختلف می باشد. استفاده از ورق سیاه در تولید پلیت یکی از دلایل مهم تعیین قیمت این محصول پس از قیمت گذاری ورق سیاه می باشد. جهت استعلام قیمت پلیت و دیگر محصولات فولادی با کارشناسان فروش پرشین آیرون تماس حاصل فرمایید.

مراحل و روش اجرای بیس پلیت

از آنجایی که بیس پلیت ‌ها بر ایمنی ساختمان تاثیر گذارند، لازم است برای نصب و اجرای آن ها به نکاتی توجه کرد؛ بیس پلیت استحکام ساختمان را تعیین کرده و فشار وارده به ساختمان را متحمل میشود. نکات نصب بیس پلیت :

مشخصات فنی پلیت چیست

ضخامت

  • پلیت ها بر اساس ضخامت به دو دسته ی زیر تقسیم میشود :
  • ضخامت نازک که به نام پلیت برگ یا فویل شناخته میشود.
  • ضخامت ضخیم که به نام پلیت سازه ای یا آهنی به فروش میرساند.

ظاهری

  • این محصول از حیث ظاهر نیز به صورت زیر تقسیم میشود:
  • پلیت با ظاهر مسطح و تخت
  • پلیت رول شده یا مارپیچ (این نوارها از عبور دادن یک پلیت پیوسته از طریق یک برش رول تولید میشود)
  1. طراحان سازه در ابتدا مکان دقیقی را جهت جایگذاری بیس پلیت تعیین مینمایند و سپس توسط نیروهای ماهر انجام میشود. اگر اندازه گیری دقیق صورت نگیرد صفحات در جای صحیح قرار نگرفته و انتقال فشار به طور کامل انجام نمیشود در نتیجه خسارت به سازه وارد میشود.
  2. صفحه ستون را به طور مستقیم بر روی سطح پی بدون هیچ گونه گرد و خاکی قرار میدهند و به منظور عدم ایجاد فاصله با سطح بتن از دوغاب و یا گروت استفاده میکنند پس از آن بیس پلیت را قرار داده و ستون را با انکر بولت متصل میکنند.

از گروت به دلیل مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی و زلزله استفاده میشود که انواع مختلفی دارد مانند: سیمانی منبسط شونده، اپوکسی و پلیمری. دوغاب نیز باید در یک مرحله انجام شود و دمای آب مورد استفاده نیز باید کمتر از 20 درجه سانتی گراد باشد.

بیس پلیت هایی نیز وجود دارد که داخل کارخانه روی ستون جوش داده میشوند، در این صورت تنها مرحله ی دوغاب ریزی و اتصال بولت ها به بتن نیاز است.

صفحات ستون برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی در برابر رطوبت باید محافظت شوند.

روش های محافظت از بیس پلیت به صورت زیر است:

سطح محل قرارگیری صفحه ستون باید عاری از هرگونه آلودگی و چربی باشد تا به راحتی به بتن بچسبد.

برای جلوگیری از زنگ زدگی، بیس پلیت را با رنگ پوشیده شوند.