کویل سرد

اصطلاح تخصصی cold coil rolled یا  cold-rolled steel به اختصار CRC شناخته شده و به معنای کویل نورد سرد یا کلاف سرد می باشد. در حوزه ی ترجمه مقالات مربوط به رشته مهندسی مواد و متالوژی این اصطلاح با همین اختصار نیز شناخته میشود.

نامگذاری انواع ورق ها بر اساس روش تولیدی آن ها انجام میشودکه به طور کلی تولید ورق فولادی به دو صورت نورد سرد و نورد گرم انجام میگیرد, ورق فولادی تولید شده از نورد سرد را کلاف سرد یا ورق روغنی و ورق فولادی تولید شده از نورد گرم را کلاف گرم یا ورق سیاه می نامند.

در تولید کلاف سرد در مرحله ی اخر ورق فولادی, روغن کاری میشود بر همین اساس دارای ظاهری براق می باشد در نتیجه این نوع ورق اغلب در مصارف قابل مشاهده کاربرد دارد, البته محصولات تولیدی از کویل سرد مانند لوله و پروفیل سبک نیز به صورت مستقیم در صنایع مختلف کاربرد دارد. کاربرد ورق روغنی محدود به کویل نبوده و ورق نورد سرد به صورت شیت (فابریک) نیز تولید و به فروش میرسد. کویل سرد اغلب در عرض های 1000 و 1250 میلیمتر تولید میشود و ابعاد شیت این محصول فولادی به صورت عرض های مختلف تولید و عرضه میگردد.

تولید کویل سرد

در تولید کلاف سرد انجام مراحل با رعایت استاندارد های ملزوم و همچنین استفاده از مواد اولیه با کیفیت شروط اصلی تولید کویل سرد با کیفیت و مرغوب می باشد. بازرگانی پرشین آیرون در کنار تولید لوله و پروفیل سبک و سنگین, تامین کننده ورق های فولادی مانند ورق سرد, ورق گرم می باشد. شما میتوانید جهت سفارش ورق های فولادی مختلف با کیفیت بالا و قیمت مناسب با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

مراحل تولید کویل سرد

مواد اولیه تولید ورق روغنی, کویل گرم می باشد که تحت انجام عملیات مختلف به کویل سرد تبدیل می شود

اسیدشویی :

نخستین مرحله جهت تولید کویل سرد استفاده از محلول اسید جهت اسیدشویی و تمیز کردن سطح ورق از هرگونه آلودگی می باشد, بدین صورت که ورق سیاه به مدت 18 الی 30 ثانیه در محلول اسید قرار گرفته و آماده ورود به مرحله ی بعدی میشود. مدت زمان قرار گیری در داخل محلول به میزان غلظت کالا بستگی دارد.

شتسشو :

در شتسشوی کویل سرد تانک های سیر لوله وظیفه ی تامین آب مورد نیاز در طی گذر ورق از خط تولید را برعهده دارند. روش کار این قسمت ریختن آب از بالا به پایین مانند آبشار می باشد که در آخر باید قطرات آب باقی مانده بر روی لبه های ورق تمیز شود.

نورد سرد :

مهمترین مرحله در تولید کویل سرد مرحله ی نورد می باشد. در این مرحله شکل و ضخامت ورق تعیین میشود. روش کار به این صورت بوده که اسلب از میان دو غلتک عبور کرده تا به ضخامت استاندارد برسد. این روش در دمای اتاق انجام میشود به همین دلیل به آن نورد سرد نیز گفته میشود.

شستشو به روش الکترولیتی :

پس از انجام مرحله ی نورد جهت پاکسازی سطح ورق آن را به شکل الکترولیتی شستشو میدهند.

بازپخت کلاف سرد :

بازپخت هیدروژنی جهت افزایش کیفیت محصول انجام میشود.

نورد پوسته ای :

جهت از بین بردن موج های ایجاد شده بر روی سطح کلاف سرد از نورد پوسته ای استفاده میشود که در آخر باعث بهبودی خواص مکانیکی محصول میشود.

برطرف نمودن عیوب محصول :

دراین مرحله بازبینی سطح ورق انجام شده و اگر نقصی وجود داشته باشد رفع شده و در اخرین مرحله نیز روغن کاری انجام میگیرد.

بسته بندی ورق روغنی :

اگر مشتری نیاز به کلاف سرد داشته باشد, ورق تولیدی به صورت کویل پیچیده شده و بسته بندی می شود, اما اگر مشتری نیاز به ورق شیت داشته باشد پس از تولید کلاف به بخش برشکاری رفته و در آنجا بنا به درخواست مشتری در ابعاد مختلف برش داده میشود.

شما میتوانید ورق روغنی, ورق اسیدشویی, ورق گالوانیزه و ورق سیاه را به صورت شیت در ابعاد مختلف سفارش داده و مجموعه پرشین آیرون برشکاری ورق را طبق استاندارهای موجود انجام میدهد.

کاربرد کویل سرد :

از کلاف سرد در صنایع تولید لوازم خانگی, خودروسازی, ساختمان سازی و قفسه های مختلف استفاده میشود.

کویل سرد به دلیل آن که به طور غیر مستقیم در تولید مصالح ساختمانی تاثیر دارد, قیمت کویل سرد نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت تمام شده ساختمان می باشد.

ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر قیمت تمام شده ساخت مسکن می گوید:

یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش و رشد ساخت‌ و ساز مسکن ، نوسانات شدید قیمت مصالح ساختمانی است. چرا که از سال های دور اینگونه بوده است که افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب کاهش انگیزه ساخت و ساز و افزایش ریسک برای سرمایه‌گذار و سازنده شده‌ است.

یکی از کاربردهای غیر مستقیم ورق سرد, تولید لوله و پروفیل سبک می باشد که نیاز به ورق روغنی را افزایش میدهد. پرشین آیرون لوله و پروفیل سبک را با استفاده از با کیفیت ترین ورق روغنی (ورق روغنی فولاد مبارکه) موجود در بازار تولید میکند.

استاندارد تولید کویل سرد :

ورق سرد بر اساس استانداردهای EN 10130، JIS3141، ASTM1008، EN 10139 و‌ استاندارد ملي ايران به شماره‌های INSO 5723 و INSO 5722 تولید می‌شود. شما میتوانید ورق روغنی تولید شده مطابق با استانداردهای روز دنیا را با مناسب ترین قیمت از بازرگانی پرشین آیرون خریداری نمایید. لیست قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه، فولاد غرب و هفت الماس را میتوانید در صفحه قیمت ورق روغنی مشاهده نمایید.