گالوانیزه سرد چیست؟

گالوانیزه چیست؟

ایجاد یک لایه محافظتی بر روی سطح فولاد با استفاده از روی مذاب، باعث افزایش مقاومت فولاد در برابر خوردگی و همچنین افزایش طول عمر مفید محصول می شود. به فرآیندی که انجام میشود تا این لایه بر روی فولاد قرار گیرد گالوانیزاسیون گفته شده و به ورق فولادی گالوانیزه شده نیز ورق گالوانیزه گفته میشود. محصولات گالوانیزه به جهت آن که چندین مرحله دیگر بعد از اتمام تولید بر روی آن ها انجام میشود و به علاوه روی مذاب نیز از قیمت بالایی برخوردار می باشد، از لحاظ هزینه، قیمت بالاتری نسبت به محصولات فولادی بدون پوشش دارد که در طولانی مدت آن را مقرون به صرفه مینماید. گالوانیزه کردن به دو روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم انجام میشود که در ادامه به تفاوت گالوانیزه سرد و گرم میپردازیم.

گالوانیزه سرد چیست؟

فرآیند گالوانیزاسیون سرد به روش الکترولیز انجام شده و به نام الکتروگالوانیزاسیون نیز شناخته میشود. در گالوانیزه سرد محلول آب و نمک روی و یا نمک روی و محلول اسیدی با استفاده از اسپری بر روی محصول پاشیده میشود. انجام این عملیات با اسپری باعث میشود لایه ایجاد شده دارای ضخامت کمی در حدود 25 میکرون باشد. ظاهر محصولات گالوانیزه سرد ظاهری براق و صیقلی دارند.

در مکان هایی که رطوب و احتمال خوردگی بسیار زیاد باشد، پیشنهاد میشود از گالوانیزه گرم استفاده شود. گالوانیزه سرد بر روی محصول به خوبی انجام میشود اما در داخل محصول ممکن است روکشی از روی ایجاد نشود در نتیجه میتوان گفت طول عمر مفید گالوانیزه گرم بیشتر از گالوانیزه سرد می باشد اما روش کار در گالوانیزه سرد از سهولت بیشتری برخوردار بود و هزینه کمتری نیز نیاز می باشد.

گالوانیزه گرم چیست؟

روش کار در گالوانیزه گرم بدین صورت می باشد که اول سطح ورق ها را کاملا چربی زدایی شده و شسته میشوند. سپس ورق در وان مملو از روی مذاب قرار گرفته و سطح داخلی و خارجی آن پوشیده از لایه گالوانیزه میشود، پس از خنک شدن ورق ها و بررسی ظاهری آن ها عملیات کروماته نمودن انجام میشود.

ورق گالوانیزه رنگی با استفاده از روش گالوانیزه گرم تولید میشود و بیشترین کاربرد آنها در سقف شیروانی و سوله ها می باشد. ضخامت ورق رنگی گالوانیزه در مقایسه با ورق گالوانیزه معمولی حدود 20 الی 25 در قسمت فوقانی و 7 الی 15 میکرون در قسمت پشتی می باشد که ضخامت کلی ورق را در حدود 0.2 الی 0.7 میلیمتر میتوان تخمین زد.

تفاوت گالوانیزه گرم و سرد

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم

اولین تفاوت دو روش گالوانیزه سرد و گرم، لایه محافظتی بر روی آن ها می باشد. در روش سرد محلول از طریق اسپری بر روی فلز قرار گرفته و هیچ گونه حرارتی در آن وجود ندارد و به دلیل استفاده از اسپری، ضخامت لایه تشکیل شده بسیار کم می باشد. در مقابل در روش گرم مکانیزم کار غوطه ورسازی بوده که در این روش از حرارت استفاده میشود و میتوان ضخامت آن را کنترل نمود.

تفاوت در روش تولیدی میتواند ویژگی های مختلفی را در محصول به وجود آورد و یا ویژگی هایی را از بین ببرد در نتیجه روش تولید یکی از مهمترین تفاوت گالوانیزه سرد و گرم می باشد. تولید ورق گرم گالوانیزه به صورت قرار دادن ورق نورد سرد در حمام های مذاب روی  انجام شده و در مقابل گالوانیزه سرد با روش اسپری کردن و یا گالوانیزه الکتریکی (آبکاری الکتریکی) انجام میشود.

مقاومت و استحکام بالا یکی دیگر از تفاوت گالوانیزه سرد و گرم می باشد که در روش گالوانیزه گرم به دلیل آن که داخل و خارج محصول گالوانیزه میشود از عمر طولانی تری برخوردار میباشند. طول عمر مفید گالوانیزه سرد در حدود 20 الی 35 می باشد که در گالوانیزه گرم این مدت افزایش میابد.

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم در ظاهر محصول نهایی یکی از تفاوت های مهم این دو محصول می باشد که میتواند کاربرد آن ها تحت تاثیر قرار دهد. گالوانیزه گرم به دلیل وجود حرارت بالا در حین انجام عملیات دارای ظاهری کدر و مات می باشد. محصول نهایی گالوانیزه سرد به دلیل استفاده از اسپری و همچنین حرارت ندیدن محصول، دارای سطحی براق و درخشان می باشد.

ایجاد واکنش شیمایی یکی از مهمترین تفاوت گالوانیزه سرد و گرم بوده که در روش گرم انجام شده و روی جذب فولاد می شود در نتیجه جداشدن آن به سادگی انجام نمیشود و مقاومت در برابر خراش و خوردگی نیز افزایش میابد اما در روش گالوانیزه سرد واکنش شیمیایی رخ نداده و امکان جداشدن روی از سطح فولاد با خراش وجود دارد.

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم از حیث قیمت

گالوانیزه گرم به روی بیشتری نیاز داشته و با توجه به ضخامت بیشتر لایه ایجاد شده بر روی سطح فولاد، هزینه بیشتری در مقایسه با گالوانیزه سرد نیازمند می باشد. اما طول عمر مفید در گالوانیزه گرم محبوبیت آن را افزایش داده و کاربرد آن نیز گسترش میابد.

جهت اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه، لوله گالوانیزه و پروفیل گالوانیزه با کارشناسان فروش مجموعه پرشین آیرون تماس گرفته و پس از مشاوره خرید سفارش خودرا ثبت نمایید.

کاربرد گالوانیزه گرم و سرد

کاربرد گالوانیزه سرد : محصولات بهداشتی، قطعات خودرو، پیچ و مهره، تولید لوله و پروفیل.

کاربرد گالوانیزه گرم : دکل های مخابراتی، لوله های انتقال آب، گاردریل ها، تیرهای برق، دکل های فشار قوی.

پرشین آیرون توانایی تامین ورق گالوانیزه تولید شده در دو روش گالوانیزه سرد و گرم را داشته و بنا به درخواست مشتری ورق گالوانیزه را در ابعاد مختلف تامین مینماید. ثبت سفارش با شماره گیری 40770074-021 انجام میگیرد.