صادرات فولاد به عراق

صادرات فولاد به عراق

صادرات فولاد به عراق تاثیرات زیادی از تحولات منطقه به خود میگیرد و واکنش های بازار هدف صادراتی همیشه در حال تغییر و تحول است. جنگ روسیه و اکراین یکی از جدیدترین مسایل منطقه می باشد که تاثیر زیادی در این روند ایجاد میکند.

جنگ به تنهایی می تواند معادلات صادرات آهن به عراق را تغییر دهد. کاهش صادرات مقاطع فولادی کشورهای روسیه و اوکراین شانس بیشتری برای ایران و ترکیه برای ورود بیشتر به بازار عراق ایجاد می کند. شناخت بازار عراق و دیگر کشورهای همسایه و بازاریابی صحیح محصولات میتواند نقش مهمی در این رقابت ایفا کند.

ایران در سال 2021 میلادی موفق به کسب جایگاه دهم دنیا در تولید فولاد قرار گرفت که با پیش بینی های تحلیل گران این عرصه تا سال 2025 میلادی به جایگاه هفتم ارتقاع پیدا خواهد کرد. صادرات آهن به عراق و دیگر کشورهای منطقه میتواند کمک موثری در روند روبه رشد سرانه تولید فولاد در ایران  ایفا کند و همین موضوع بیانگر اهمیت توسعه بازار صادرات ایران را میطلبد .

صادرات پروفیل به عراق

در پی اتفاقات پیش آمده در اوکراین، واردات عراق از این کشور کاهش می‌یابد و ایران می‌تواند سهم این بازار را به دست بگیرد.

کشور عراق در زمینه ی تولید فولاد تکنولوژی مناسب و کافی را ندارد از همین رو برای تامین نیاز کشور خود واردات فولاد را از کشور های دیگر انجام میدهد. صادرات پروفیل به عراق جزء یکی از محصولات فولادی می باشد که بیشترین واردات را به این کشور دارد. کشور ایران نقش بزرگ و مهمی در تامین نیاز لوله و پروفیل عراق دارد.

جهت صادرات پروفیل به عراق نیاز به آگاهی به مسائلی مانند عملیات گمرکی، پیچیدگی در امور مالی، سیستم بانکی و محدودیت بازاریابی و … است. مجموعه پرشین آیرون آشنا به تمامی امور گمرک و صادراتی در حوزه ی فولاد می باشد که شما میتوانید سفارش صادراتی خود را با اطمینان بالا به این بازرگانی بسپارید. حال با درک اهمیت صادرات آهن به عراق در ادامه به تاریخچه ارتباط تجاری بین این دوکشور و دلایل امید به افزایش رابطه ایران و عراق در سال های آینده میپردازیم.

صادرات پروفيل به عراق

رابطه تجاری ایران و عراق

بر اساس پایگاه داده تجارت بین‌الملل سازمان ملل متحد COMTRADE، صادرات فولاد به عراق در سال 2018 بالغ بر 619.42 میلیون دلار بوده است.

ایران هجدهمین صادرکننده بزرگ فولاد جهان در سال 2017 بوده است و همچنین در سال 2018، ایران 9.2 میلیون تن فولاد صادر کرد که 24 درصد افزایش نسبت به سال 2017 داشت, صادرات ایران حدود 2 درصد از کل فولاد صادراتی جهان در سال 2017 بوده است که در کنار این رشد تولید , صادرات فولاد ایران تنها 14 درصد کمتر از بزرگترین صادرکننده جهان، یعنی چین بوده است. از نظر ارزشی نیز فولاد 8.7 درصد از کل کالاهای صادراتی ایران در سال 2018 را به خود اختصاص داده بود.

آمار و اطلاعات صادرات ایران

88 درصد از حجم معاملات صادرات فولاد ایران در سال 2018 به مقدار 8.1 میلیون تن رسید که این رقم 10 بازار برتر صنعت فولاد ایران را در برمیگیرد که بازار صادرات پروفیل به عراق یکی از بزرگترین های این 10 بازار می باشد.

تایلند با 17 درصد (1.5 میلیون تن) بیشترین سهم از صادرات ایران را به خود اختصاص داد و پس از آن امارات با 16 درصد (1.4 میلیون تن) در رده بعدی قرار گرفت. بزرگترین بازار صادراتی بعدی صادرات فولاد به عراق با 13 درصد (1.2 میلیون تن) و پس از آن اندونزی با 12 درصد (1.1 میلیون تن) بود.

یک مقام ایرانی گفته است: مبادلات تجاری ایران و عراق از 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار خواهد رسید. یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با خبرنگار ، گفت: ایران در سال گذشته 12 میلیارد دلار به عراق صادرات داشته است که طی چهار سال آینده به 20 میلیارد دلار می رسد.

وی با اشاره به زمینه سازی برای رونق فعالیت های اقتصادی بین دو کشور افزود: صادرات به عراق شامل صادرات فولاد به عراق ، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، سرویس بهداشتی، تقریبا تمامی محصولات صنعتی، لوازم خانگی و خدمات فنی و مهندسی علاوه بر برق و گاز است. “

صنعت و تجارت ایران

وی در پاسخ به این سوال که درآمد ارزی چگونه به ایران باز می گردد، گفت: مذاکراتی بین بانک های مرکزی دو کشور انجام شده و توافقاتی صورت گرفته است و تمام پول صادراتی برگردانده می شود و از آنجا که صادرات فولاد ایران یکی از صنایع ارزآور در اقتصاد ایران می باشد, جای نگرانی نیست.

وزیر صنعت و تجارت ایران با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران با عراق هم اکنون بیش از 10میلیارد دلار است، بر لزوم افزایش این رقم به 20 میلیارد دلار طی دو سال آینده تاکید کرد و افزود نگاه خوشبینانه ای به صادرات پروفیل به عراق در سال های آینده دارد.

صادرات ایران به عراق

بر اساس گزارش های موجود، این حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به طور مساوی تقسیم نشده است و در حالی که ایران در 9 ماهه امسال 7 میلیارد و 322 میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده است، با این حال سهم صادرات عراق به ایران در این مدت فقط 36 میلیون دلار بوده است.

صادرات ایران به عراق در سه ماه گذشته 54 درصد افزایش یافته است.که صادرات فولاد به عراق سهم عظیمی در این افزایش صادرات داشته است. آمارهای اخیر گمرک ایران نشان می‌دهد که صادرات فولاد ایران ۴.۵ میلیارد دلار یا ۱۴ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی کشور در بازه زمانی اسفند تا آبان بوده است.

یک مقام ایرانی گفته است : ایران در سه ماهه نخست سال جاری (30 اسفند تا 30 خرداد) به ارزش 2 میلیارد و 340 میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 54 درصد افزایش داشته است.

جهانبخش سنجابی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در نشستی در کرمانشاه گفت: این ارقام حاکی از آن است که 95 درصد تجارت دوجانبه صادرات از ایران به عراق بوده که در سال گذشته بالغ بر 7.4 میلیارد دلار بوده است.( 21 مارس 2020 تا 21 مارس  2021 ) سنجابی خاطرنشان کرد: ایران در همین مدت 131 میلیون دلار نیز کالا وارد کرده است.

به گفته این مقام مسئول، محصولات پتروشیمی و مواد نفتی با 2.7 میلیارد دلار بیشترین سهم از صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: محصولات صنعتی با 1.75 میلیارد دلار، کشاورزی و صنایع غذایی با 1.74 میلیارد دلار و مواد معدنی با 1.2 میلیارد دلار به کشور همسایه در سال گذشته صادر شده است. سالانه حدود سه میلیارد دلار کالا و چندین میلیون تن فولاد از نقاط مرزی کرمانشاه صادر می شود بر همین اساس وی همچنین از راه اندازی شهرک صنعتی مشترک در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه استقبال کرد. استان کرمانشاه واقع در غرب ایران دارای دو نقطه مرزی و پنج بازارچه مرزی در مرز مشترک با کشور عراق است.

افزایش صادرات فولاد به عراق

بخش خصوصی ایران و عراق با تشکیل مرکز مشترک داوری موافقت کردند. رئیس فدراسیون اتاق های بازرگانی عراق در سخنانی در این مجمع تجاری گفت: حجم مبادلات تجاری عراق مبلغ زیادی است و امیدواریم ایران سهم بزرگی از آن داشته باشد.

عبدالرزاق الزهیری گفت: بسیار خوشحالیم که در حال امضای توافقنامه مشترک برای کمک به کاهش موانع بر سر راه همکاری دو کشور هستیم و با تشکیل کمیته داوری هدفمان کاهش مشکلات مختلف بین فعالان اقتصادی دو کشور است.»

وزیر عراق نیز به نوبه خود ابراز امیدواری کرد که هم ایران و هم عراق به حل مشکلات موجود در روابط اقتصادی دو کشور کمک کنند.وی به همکاری این دو کشور امیدوار بوده و در تلاش است هر چه زودتر چالش های صادرات بین دو کشور  به خصوص در حیطه ی صادرات پروفیل به عراق ار بین برود.

با امید و آرزوی پیشرفت همه روزی صنعت فولاد ایران در بازارهای داخلی و صادرات فولاد ایران در بازار های جهانی.