ضایعات آهن

ضایعات آهن

در پاسخ به این سؤال که ضایعات آهن چیست باید بگوییم به مواد دور ریخته در صنعت خودرو سازی و صنعت ساختمانی که دارای قابلیت بازیافت هستند ضایعات آهنی یا فولادی می گویند. به طور کلی میتوان گفت به تولیدات معیوب و ضایعات چدنی و فولادی غیرقابل استفاده، آهن قراضه یا Scrap گفته میشود. زباله به موادی گفته میشود که ارزش مادی ندارند و اغلب غیرقابل بازیافت هستند، بر خلاف زباله ضایعات فلزی و آهنی ارزش مادی داشته و قابل بازیافت نیز هستند.

در ادامه به استاندارد های ضایعات  و ابزار مورد استفاده در بازیافت ضایعات عملیات میپردازیم.

دسته بندی ضایعات فولاد

  • فلزی مانند : آهن, استیل, چدن, آلومینیوم , مس, برنج, مفرغ , سرب, روی, ضایعات فلزات دیگر و پسماند صنایع فلزی
  • آهن

ورق روغنی, آهن سوپر ویژه, آهن درجه یک, آهن درجه دو, ضایعات آهن درجه ۳, ضایعات سنگین ۱, ضایعات آهن سنگین ۲, ضایعات سبک۱, ضایعات آهن سبک ۲, ضایعات پرسی بدنه, ضایعات پرسی خودرو, ضایعات آهن گالوانیزه, ضایعات آهن آلیاژی, ضایعات حلب و ضایعات سوفاره آهن

  • غیر فلزی

بازیافت هر تن فولاد از آهن قراضه, میتواند 1115 کیلوگرم در مصرف اهن صرفه جویی کند در کنار آن نیز 625 کیلوگرم در مصرف زغال سنگ و حفظ 53 کیلوگرم سنگ آهک موثر می باشد.

در فلزات غیراهنی که پیشتر به آن پرداختیم, در آلومینیوم 95 درصد , در مس 85 درصد, در سرب 65 درصد و در روی 60 درصد صرفه جویی میشود.

کاربردهای ضایعات آهن

ضایعات به دلیل آن که بازیافت میشوند برای جامعه و محیط زیست بسیار  کاربردی می باشند. کاربرد این ضایعات، در گرو آن است که تولید آنها به صورتی باشد که به حالت بی مصرف در آید و بازیافت شود و پس از آن بتوان به شکل دلخواه و جدید آن را تولید کرد.

محصولات فلزی جدیدی که استحکام داشته باشند: ضایعات فلزی، طی یک فرآیند با استفاده از قوس الکتریکی، می‌توانند به فلزاتی تبدیل شوند که استحکام بالایی داشته باشند. مانند: فولاد ضدخش

ساخت ابزارهای خانگی: ساخت صندلی و میزها، نیمکت ها

کاربردهای هنری: مجسمه سازی

کاربردهای صنعتی: جاده‌سازی، پل‌سازی، تولید خودرو و حتی تولید هواپیما

تولید قراضه آهن

  • قراضه های برگشتی خط

این دسته از قراضه ها، از خط تولید عملیات فولادسازی و نوردسازی بدست می ایند. این نوع جزء بهترین قراضه ها می باشد به دلیل آن که میتوان ان ها را با استفاده از وسیله های برشکاری در کوره قوس مصرف نمود. در انجام این کار باید به آلودگی ها توجه شود و اگر این آلودگی زیاد باشد نیاز به پاکسازی دارد.

  • قراضه های خریداری شده

این دسته از قراضه ها اغلب از کالاهای تجاری (خودروها _ لوازم خانگی) و تجهیزات صنعتی، ساختمان ها و پل ها تولید میشوند. در دسته بندی این قراضه ها، قراضه های ساختمانی بیشترین نیاز را به آماده‌سازی دارند.

چگونگی ضایعات آهن

دستگاه های بازیافت ضایعات

این دستگاه ها در جهت تولید محصولات از  مواد ضایعاتی فرآوری شده استفاده میشود.

نمونه هایی از این نوع دستگاه ها:

انواع کوره, دستگاه شریدر/ آسیاب

دستگاه خرد کن

دستگاه پرس / گیوتین

تسمه یا نوار نقاله

ماشین آلات جداسازی

ابزار های جداسازی گرانشی

دستگاه کندر

دستگاه تزریق

دستگاه گرانول

دستگاه بادی

ماشین آلات جداسازی دارای درام مغناطیسی

تعریف استاندارد قراضه سنگین بار بر اساس استاندارد ISRI

قراضه ذوبی سنگین که نماد اختصاری آن HMS می باشد به آهن و فولاد قابل بازیافت اختصاص دارد. HMS خود به دو دسته درجه اصلی 1 و 2 تقسیم میشود.

HMS1 فولاد سیاه و گالوانیزه جزء این دسته نمی باشد و HMS2 فولاد سیاه و گالوانیزه را در خود جای میدهد.

HMS1) ISRI 200) : آهن و فولاد قراضه دارای ضخامت یک اینچ یا بالاتر  _ قطعات آن نیز باید کوچکتر از 24×60 اینچ باشد

HMS1) ISRI 201) : همان ISRI 200 است با این تفاوت که قطعات آن باید کوچکتر از 36×18 اینچ کمتر باشد.

HMS1) ISRI 202) : همان ISRI 201 است با این تفاوت که قطعات آن باید کوچکتر از 60×18 اینچ کمتر باشد.

HMS2) ISRI 203) : آهن و فولاد قراضه سیاه و گالوانیزه دارای ضخامت یک اینچ یا بالاتر است.

HMS2) ISRI 204) : آهن و فولاد قراضه سیاه و گالوانیزه / قطعات آن باید کوچکتر از 36×18 اینچ باشد.

HMS2) ISRI 205) : مشابه ISRI 204 است / ممکن است شامل قراضه های خودرو به جز ادوات با ضخامت نازک باشد.

HMS2) ISRI 206) : مشابه ISRI 205 است، جز این که قطعات آن باید کوچکتر از 60×18 اینچ باشد.

بازرگانی پرشین آیرون تولید کننده و صادر کننده لوله و پروفیل جهت اعتماد بیشتر مشتریان خود ابتدا مفتخر به کسب نماد اعتماد الکترونیک از سازمان توسعه تجارت الکترونیک گردیده است و در راستای حمایت از تولید کنندگان پروفیل سبک تولیدی خود را به قیمت درب کارخانه، قیمت گذاری میکند. این مجموعه جهت کاهش هزینه های حمل و نقل ، محصولات خود را با قیمت مناسب و زیر قیمت باربری مصوب تهران برای خریدارن محترم حمل میکند.
این مجموعه محصولات خود (لوله مبلی – پروفیل مبلی و ….) را با ضمانت کالا ارائه میدهد. لوله مبلی تولیدی این شرکت قابلیت خم – کشش – پرس شدن در طول و عرض- فرمینگ و تبدیل به اشکال دیگر مانند لوله بیضی – آبکاری – کرم کاری و غیره را دارد. این بازرگانی محصولات خود را به شرط و با تضمین کیفیت برای شما مشتریان عزیز آماده میکند.