فولاد

انجمن جهانی فولاد (worldsteel) امروز چشم انداز کوتاه برد (SRO) خود را برای سال های 2022 و 2023 منتشر کرد که طبق آن پیش بینی می کند که تقاضای فولاد در سال 2022, 4 درصد رشد خواهد کرد و پس از افزایش 2.7 درصدی در سال 2021 به 1840.2 میلیون تن خواهد رسید. در سال 2023 تقاضا برای فولاد افزایش خواهد یافت. رشد بیشتر 2.2 درصدی برای رسیدن به 1881.4 میلیون تن را مشاهده کنید.

تورم و عدم اطمینان دورنمای تقاضای فولاد را مختل می کند.

آقای ماکسیمو ودویا، رئیس کمیته اقتصاد جهانی فولاد، در اظهار نظر در مورد چشم انداز، گفت: «این چشم انداز کوتاه برد در سایه فاجعه انسانی و اقتصادی پس از تهاجم روسیه به اوکراین منتشر شده است. همه ما آرزوی پایان هر چه سریعتر و مسالمت آمیز این جنگ را داریم.

در سال 2021، علیرغم تداوم مشکلات زنجیره تامین و امواج کووید- 19، بهبودی پس از شوک همه‌گیری در بسیاری از مناطق قوی‌تر از حد انتظار بود. با این حال، کاهش شدیدتر از حد انتظار در چین منجر به کاهش رشد تقاضای جهانی فولاد در سال 2021 شد. برای سال های 2022 و 2023، پیش بینی نامشخص است و همچنین انتظار بهبود مستمر و باثبات از این بیماری همه گیر به دلیل جنگ در اوکراین و افزایش تورم متزلزل شده است.

پیش بینی جهانی فولاد

شدت تأثیر این درگیری در مناطق مختلف، بسته به قرار گرفتن مستقیم تجاری و مالی آنها در روسیه و اوکراین، متفاوت خواهد بود. یک اثر مخرب فوری به دلیل اتکا به انرژی روسیه و نزدیکی جغرافیایی آن به منطقه درگیری وجود دارد. این تأثیر نیز در سطح جهانی از طریق قیمت های انرژی و کالاها – به ویژه مواد خام برای تولید فولاد – و ادامه اختلالات زنجیره تأمین که صنعت فولاد جهانی را حتی قبل از جنگ نگران می کرد، احساس می شود. علاوه بر این، نوسانات بازار مالی و افزایش عدم اطمینان سرمایه گذاری را تضعیف می کند.

چنین سرریزهای جهانی ناشی از جنگ اوکراین، همراه با رشد پایین در کشور چین، به کاهش انتظارات رشد برای تقاضای جهانی فولاد در سال 2022 اشاره دارد و همچنین افزایش نرخ بهره انقباض مورد انتظار سیاست های پولی ایالات متحده به اقتصادهای نوظهور آسیب پذیر مالی آسیب می رساند.

چشم انداز سال 2023 تقریبا میتوان گفت غیر قابل پیش بینی است , فرض ما این است تحریم‌ها علیه روسیه تا حد زیادی باقی خواهند ماند. علاوه بر آن، وضعیت ژئوپلیتیکی پیرامون اوکراین پیامدهای بلندمدت قابل توجهی برای صنعت فولاد جهانی دارد که از جمله آنها می توان به تعدیل مجدد احتمالی در جریان تجارت جهانی، تغییر در تجارت انرژی و تأثیر آن بر انتقال انرژی و پیکربندی مجدد ادامه زنجیره تامین جهانی اشاره کرد.

فولاد چین

فولاد ایران

تقاضای فولاد چین در سال 2021 به دلیل اقدامات سختگیرانه دولت در مورد توسعه دهندگان املاک و مستغلات، شاهد کاهش شدید رشد بوده است. تقاضای فولاد در سال 2022 ثابت خواهد ماند زیرا دولت تلاش می کند سرمایه گذاری زیرساختی را تقویت کند و بازار املاک و مستغلات را تثبیت کند. محرک های معرفی شده در سال 2022 احتمالاً از رشد مثبت اندک تقاضای فولاد در سال 2023 حمایت می کند.

اقتصادهای پیشرفته

با وجود امواج پراکنده عفونت کووید و محدودیت های زنجیره تامین بخش تولید، تقاضای فولاد در سال 2021  به ویژه در اتحادیه اروپا و ایالات متحده به شدت افزایش یافت. با این حال، چشم انداز سال 2022 به دلیل فشار تورمی ضعیف شده است، که با وقایع پیرامون اوکراین بیشتر تقویت می شود. تأثیر جنگ به‌ویژه در اتحادیه اروپا به دلیل وابستگی زیاد آن به انرژی روسیه و جریان‌های پناهجویان مشهود خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد در کشورهای توسعه‌یافته پس از بهبودی ۱۶.۵ درصدی در سال ۲۰۲۱، به ترتیب ۱.۱ و ۲.۴ درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ افزایش یابد.

اقتصادهای در حال توسعه به استثنای چین

در اقتصادهای در حال توسعه، بهبودی پس از همه‌گیری با چالش‌های بیشتری با تأثیر مستمر همه‌گیری و تورم فزاینده مواجه شد، که باعث چرخه انقباض پولی در بسیاری از اقتصادهای نوظهور شد. پس از کاهش 7.7 درصدی در سال 2020، تقاضای فولاد در کشورهای در حال توسعه به جز چین 10.7 درصد در سال 2021 رشد کرد که اندکی کمتر از پیش بینی قبلی ما بود.

در سال‌های 2022 و 2023، اقتصادهای نوظهور به استثنای چین همچنان با چالش‌های ناشی از بدتر شدن محیط خارجی، جنگ روسیه و اوکراین، و محدودیت‌های پولی ایالات متحده مواجه خواهند شد که منجر به رشد پایین 0.5 درصدی در سال 2022 و 4.5 درصدی در سال 2023 خواهد شد.

فولاد در فعالیت صنایع

فعالیت‌های ساخت‌وساز جهانی با وجود انقباض در چین در سال 2021 به رشد 3.4 درصدی خود قبل از قرنطینه ادامه داد. این بهبود با فشار زیرساختی به عنوان بخشی از برنامه‌های بازیابی در بسیاری از کشورها انجام شد و این سرمایه‌گذاری‌های مربوط به انتقال انرژی باعث رشد بخش ساخت و ساز در سال های آینده خواهد شد. با این حال، صنعت ساخت و ساز با برخی از موانع ناشی از افزایش هزینه ها و نرخ بهره مواجه است.

روند صنعت خودروسازی جهانی در سال 2021 ناامیدکننده بود، زیرا تنگناهای زنجیره تامین، شتاب بهبود را در نیمه دوم سال متوقف کرد. احتمالاً جنگ در اوکراین هرگونه بازگشت به حالت عادی مسائل زنجیره تامین، به ویژه در اروپا را به تاخیر می اندازد. علیرغم رکود تولید جهانی خودرو، بخش خودروهای برقی در طول همه گیری به طور تصاعدی رشد کرد به طوری که فروش جهانی خودروهای برقی در سال 2021 به 6.6 میلیون دستگاه رسید که تقریباً دو برابر شده است.

بازرگانی پرشین آیرون تولید و تامین کننده لوله و پروفیل سبک توانایی صادرات انواع لوله مانند لوله مبلی و پروفیل را برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان مهیا کرده است.این بازرگانی تمام امور گمرکی و اظهار گمرکی را به‌صورت رایگان انجام می دهد و جهت امور حمل ونقل درکنار شما می باشد هم چنین جهت کاهش هزینه های حمل و نقل ، محصولات خود را با قیمت مناسب و  زیر قیمت باربری مصوب تهران برای خریدارن محترم حمل میکند.