لوله و پروفیل استنلس استیل

لوله و پروفیل استنلس استیل

لوله و پروفیل استنلس استیل به گروهی از آلیاژهای فلزی اطلاق می‌شود که بیش‌تر از 5/10% کروم دارند.  کروم قابلیت ترکیب شدن خوبی با اکسیژن دارد و یک لایه پایدار در سطح استنلس استیل ایجاد می‌کند. این لایه” لایه اکسید غیرفعال” نام دارد و در هوای جو به سرعت شکل می‌گیرد. این لایه سبب خاصیت ضدخوردگی استنلس استیل می‌شود. لوله استنلس استیل و یا پروفیل استنلس استیل را با مناسب ترین قیمت از مجموعه پرشین آیرون خریداری نمایید.

رده آستنیتی

هنگامی که نیکل به استنلس استیل به مقدار کافی اضافه می‌شود، ساختار کریستالی از فریت به آستنیت تغییر می‌یابد، از این رو استنلس استیل آستنیتی نام دارد. ترکیب اولیه استنلس استیل آستنیتی 18% کروم و 8% نیکل می‌باشد. این رده 304 یا 8/18 یا 10/18 نام دارد. برای افزایش مقاومت خوردگی 2% مولیبدن اضافه می‌شود که رده 316 شکل می‌گیرد.

رده 303

مخصوص صنایع براده‌برداری به‌ویژه جهت براده‌برداری در صنایع اتوماتیک پیچ‌سازی  می‌باشد. این رده برای جوشکاری مناسب نمی‌باشد. هنگام گرم کردن غیر مغناطیس می‌باشد اما هنگامی که سرد می‌شود اندکی خاصیت مغناطیسی پیدا می‌کند.

رده 304

پر استفاده‌ترین و با قابلیت عملکرد دوار می‌باشد. این رده در برابر خوردگی مرزدانه‌ای پس از جوش، کم‌تر آسیب‌پذیر است. غیر مغناطیسی می‌باشد اما در کارهای سرد اندکی خاصیت مغناطیسی دارد.

رده L304

این رده استنلس استیل با کربن پایین و مقاومت خوردگی مشابه رده 304 می‌باشدو مقاومت خوبی در برابر خوردگی ذرات پس از جوشکاری و رهاسازی تنش دارد. برای ساخت قطعاتی که با جوش ساخته می‌شوند و امکان گداختن ندارند بسیار مناسب اند. عملکردشان تا دمای 426 درجه می‌باشد. خاصیت فیزیکی و مغناطیسی این رده مشابه رده 304 می‌باشد.

رده 316

این رده، به رده استنلس استیل دریایی معروف است. رده 316 2-3% مولیبدن دارد که مقاومت خوردگی را افزایش می‌دهد.

این رده دارای مقاومت فوق‌العاده‌ای در مقابل خوردگی است، به‌ویژه در برابر مواد شیمیایی نظیر محیط دریا رده 316 در صنایع کاغذ، بافندگی و شیمیایی نیز کاربرد دارد. نسبت به رده 304 مقاومت بیش‌تری در دمای بالاتر دارد و از نظر سختی مقاوم‌تر است. از نظر خاصیت مغناطیسی مشابه رده‌های قبلی است.

رده L316

کربن این رده نسبت به 316 کم‌تر می‌باشد، اما مقاومت خوردگی یکسان است. اما مقاومت مرز دانه‌ای پس از جوش و رهاسازی تنش بیش‌تر می‌باشد. برای قطعاتی توصیه می‌شود که قابلیت پسا گرمایش ندارند. مابقی مشخصات مشابه رده 316 می‌باشد.

رده مارتنزیتی

ترکیبات این رده 12-18% کروم و 0.08-1% کربن می‌باشد. درصد کربن بالا قابلیت رفتار مناسب در حرارت بالا استنلس استیل را جهت رسیدن به مقاومت بالاتر فراهم می‌کند. اگرچه هنگام جوشکاری کربن مضر است و باید دقت لازم صورت گیرد. رده‌های رایج استنلس استیل مارتنزیتی 409، 410، 420 و 431 می‌باشد.

رده‌های فریتیک

این رده فاقد نیکل می‌باشد. مقدار کروم 12-22% می‌باشد و مقدار کروم از رده مارتنزیتی کم‌تر است. درصد کروم بالاتر مقاومت در برابر خوردگی را برای دمای مشابه افزایش می‌دهد اما عملکرد آن را در دماهای بالاتر میسر نمی‌سازد.

لوله و پروفیل استنلس

رده 430

در مقایسه با رده 410 یک لوله و پروفیل استنلس استیل با مقاومت خوردگی و حرارتی بالاست. به دلیل کروم بالا رده 430 غیر سخت شونده و فقط در کارهای سرد استفاده می‌شود. جوش‌پذیری آن فوق العاده است و نیازی به گرم شدن ندارد. در همه شرایط خاصیت آهنربایی دارد. موارد استفاده آن برای لوازم خانگی و لوازم تزئیناتی می‌باشد.

استنلس استیل داپلکس

ساختار این رده از استنلس استیل‌ها به طور تقریبی از مقدار برابر فریت و آستنیت تشکیل شده است و  به عنوان استنلس استیل فریتی- آستنیتی شناخته می‌شود.

مقدار کروم 18-28% و نیکل 5/4-8% به حدی است که به ساختار کریستالی کاملاً آستنیتیی نمی‌رسد. اکثر رده‌ها بین 5/2-4% مولیبدن و اندکی نیتروژن دارند که مقاومت استنلس استیل را افزایش می‌دهد. 

معرفی استنلس استیل 304 و L304

مقاومت بالا، شکل پذیری مناسب و مقاومت بالا در برابر خوردگی باعث پرکاربرد بودن این رده شده است. از موارد کاربرد آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قالب‌های معماری و اجزاء تزئینی
  • تجهیزات آشپزخانه‌های خانگی و صنعتی
  • صنایع بافندگی
  • کاغذ
  • صنایع دارویی
  • صنایع شیمیایی

در محیط‌های با خوردگی بالا یا مواقعی که به جوشکاری نیاز است از رده L304 استفاده می‌شود.

مقاومت خوردگی

رده‌های 304 و L304 مقاومت بسیار عالی در محیط‌های خورنده نظیر شیمیایی، بافندگی و صنایع پتروشیمی دارند. این رده‌ها در صنایع غذایی و لبنیاتی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. با کاهش کربن در رده L304، در عملیات جوشکاری رسوب کربوری که منجر به خوردگی مرز دانه‌ای می‌شود، شکل نمی‌گیرد.

مقاومت اکسیداسیون

ماکزیمم دمایی که به طور پیوسته رده 304 می‌تواند در معرض آن قرار گیرد 899 درجه سانتیگراد و برای حالت متناوب این دما 816 درجه می‌باشد.

رفتار حرارتی

رفتار حرارتی رده 304  سختی‌ناپذیر می‌باشد. نحوه گداخت آن به این شکل است که تا دمای 1038-1121 درجه سانتیگراد حرارت داده می‌شود و به سرعت سرد می‌شود. قسمت‌های نواری ممکن است با هوا خنک شوند، اما قسمت‌های بزرگ‌تر باید با فرو رفتن در آب خنک شوند تا تشکیل رسوب کربوری به حداقل برسد. آزادسازی تنش گداخت در دمای 399 درجه سانتیگراد و به مدت 2 ساعت انجام می‌شود.

عملیات سرد

با انجام عملیات سرد سختی و مقاومت بالایی بدست می‌آید. در شرایط گداخت رده‌های 304 و L304 بسیار شکل پذیرند و به راحتی قابل شل دادن با غلتک، کشیدن، خم شدن و روش‌های دیگر ساخت می‌باشد. بدلیل اینکه مواد به سرعت سخت می‌شوند، در فرایند گداخت ضروری است شکل‌پذیری بهبود یابد و سختی کم شود.

شکل‌پذیری

رده‌های 304 و L304 به راحتی قابل شکل دادن و کشیدن می‌باشند. ورژن‌های با درصد نیکل بالای رده 304 برای ساخت اشکال پیچیده مناسب است.

جوش‌پذیری

کلاس آستنیتی استنلس استیل به طور کلی با تکنیک‌های ذوب و مقاومت موجود ذوب‌پذیرند. تمهیدات ویژه‌ای برای اجتناب از وقوع ترک گرم با کنترل ترکیب فریت در جوش، نیاز است. رده 304 و L304 به عنوان رایج‌ترین آلیاژهای این کلاس شناخته می‌شوند.

معرفی استنلس استیل رده 430

رده 430 ترکیبی علاوه بر داشتن مقاومت خوب در برابر خوردگی، انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری خوبی دارد.

این رده استنلس استیلی فریتی، منعطف با سطح کرومی است که سطح تمام شده آن کیفیت بالایی دارد.

همچنین این رده مقاومت خوبی در برابر مواد نیتراتی دارد که برای استفاده در صنایع شیمیایی مناسب می‌باشد.

اما استفاده رایج از رده 430 در صنایع تزئیناتی و ظریف می‌باشد. از کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سینک‌های ارزان قیمت
  • صنایع زینتی و دکوراتیو
  • لوازم آشپزخانه (ماشین لباسشویی، ظرف شویی، یخچال، هود آشپزخانه و …)
  • وسایل آزمایشگاهی
  • لوله‌های آب گرمa

مقاومت در برابر خوردگی

رده 430 مقاومت بسیار خوبی در محدوده وسیعی از اسیی نیتریک تا اسیدهای طبیعی دارد. بهینه مقاومت خوردگی این رده هنگامی است که سطح آن جلا داده شود. در مقایسه با سایر استنلس استیل‌های گروه فریتیک نیز مقاومت در برابر تنش خوردگی و ترک‌خوردگی این رده بالا می‌باشد.

مقاومت در برابر حرارت

رده 430 در برابر گرمای متناوب تا دمای 870 درجه سانتیگراد و در مقابل گرمای یکنواخت دمای 815 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند.

جوش‌پذیری

این رده با تمامی روش‌های امتزاج قابل جوشکاری است، اما پیش‌‌گرمایش 150-200 درجه توصیه می‌شود. گداخت در دمای 815-790 تردشدگی در ناحیه حرارت دیده را از بین می‌برد. بسته به کاربرد، رده‌های 430، 309، 310 یا 312 برای مفتول جوشکاری توصیه می‌شود.

شرکت پرشین آیرون افتخار نمایندگی رسمی فروش محصولات کارخانه خاور صنعت هما تولید کننده انواع لوله و پروفیل
از ورق سرد می باشد. جهت اطلاع از قیمت ورق روغنی  خاور صنعت هما و فروش ورق سرد و قیمت لوله و پروفیل  (سبک) با ما تماس بگیرید.