نحوه اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

یکی از انواع سقف های کاذب سقف شیروانی می باشد که علاوه بر مزایای فنی که دارد، ظاهری زیبا برای سوله و سازه به ارمغان می آورد. مواردی از جمله جلوگیری از جمع شدن آب،برف و نم زدگی سقف سازه استفاده از این محصول را افزایش داده است. شکل ظاهری سقف شیروانی از رو به رو به شکل مثلث بوده و زاویه نصب آن که تند باشد یا کم بستگی به محیط و شرایط جغرافیایی آن دارد که بیشترین شیب دارای زاویه 70 درجه و کمترین آن 15 درجه میباشد.

از سقف های شیروانی اغلب در مکان های مرطوب مانند شمال کشور استفاده میشود که مواد اولیه آن به دلیل آن که باید مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی داشته باشد از ورق گالوانیزه استفاده شده که جهت زیبایی بیشتر از ورق گالوانیزه رنگی استفاده میشود.

انواع سقف شیروانی

  • تک بَر

تعداد نیروی لازم جهت نصب این نوع سقف شیروانی کم بوده که دلیل آن هم سهولت در اجرای آن می باشد. شیب این نوع تند بوده و تخلیه تجمع آب و برف آن سریع انجام میشود، این ویژگی در کنار آن که طول عمر سقف را افزایش میدهد، مناسب مکان هایی است که احتمال بارش باران و برف در آنجا زیاد می باشد.

  • چهار بَر

از این نوع سقف شیروانی در ساخت سازه ای که یک واحد پیوسته نباشد استفاده میشود مانند سقف پارکینگ در کنار یک ساختمان.

  • چند بَر

استحکام و مقاومت بالا در برابر بارش برف و باران در نوع چند بَر در مقایسه با دیگر انواع بالاتر بوده است. یکی از ویژگی های مورد توجه در این مدل سقف این می باشد که با وزش با سطح آن کاملا خشک میشود.

هر یک از انواع گفته شده، دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند که کاربرد آن ها را نیز متفاوت مینماید، در خصوص برهای این محصول میتوان گفت هرچه بر آن بیشتر باشد و همچنین شیب آن ملایم تر باشد ورق مصرفی بیشتر شده و قیمت آن نیز افزایش میابد.

انواع ورق شیروانی از حیث شکل ظاهری

ذوزنقه ای

شادولاین

سینوسی یا کرکره ای

دامپا یا لمبه

پالرمو

پرچین

سفال جنوا

آموزش نصب سقف شیروانی فلزی

آموزش نصب سقف شیروانی فلزی

بخش نصب سقف شیروانی زیرسازی با استفاده از پروفیل های فولادی و کلاف ها می باشد که با اتصال به بدنه تکمیل میگردد. اتصالات و زیرسازی سازه از حیث آن که نگهدارنده و استحکام سقف را رقم میزند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به گونه ای انجام شود که در هنگام باد و طوفان به آن آسیبی وارد نشود. انتخاب مقدار شیب سقف شیروانی وابستگی مستقیم به کارایی سازه داشته و مقدار مصالح مورد نظر نیز بستگی به نوع سقف شیروانی انتخاب شده دارد. 

نخستین و مهمترین مرحله آهن کشی سقف شیبدار می باشد. مهندسان مناسب ترین شیب را 32 درجه اعلام نموده که برای اجرای آن از پروفیل فولادی با فاصله استاندارد 70 الی 80 سانتیمتر استفاده میشود. پس از آن نوبت مرحله ی ورق های شیروانی مستقیم بر روی بخش های افقی مربوط به شاه تیرها میرسد. شاه تیر یا ستون ها متصل به خرپای پشت بام بوده و در نهایت میتوان نصب سقف را از لبه ی خارجی آغاز نمود.

در مراحل بعدی ورق ها با استفاده از پیچ با سایز 5.2*10 سانتیمتر محکم تر شده و جهت عایق شدن پیچ ها از واشر های پلی کربنات استفاده میشود. نکته ی قابل توجه در نصب اینگونه سقف ها آن می باشد که اگر سقف شیروانی دو تیکه باشد باید کلاهکی بر روی محل اتصال قرار گیرد که این اقدام مانع ورود رطوبت و گرد و غبار میشود.

آخرین مرحله ایجاد پوشش نهایی می باشد، این پوشش ها ممکن است نیازمند تقویت توسط با مصالح دیگر باشد و یا برخی از آن ها مانند عایق رطوبتی عمل میکنند.

نحوه اجرای سقف شیروانی با ورق گالوانیزه

مرحله اول برش زنی ورق :

با استفاده از قیچی، دستگاه فرز و اره گردبر ورق شیروانی برش داده میشود. اگر سرعت انجام کار برایتان حائز اهمیت می باشد باید بدانید که پایین ترین سرعت انجام کار متعلق به قیچی بوده و دستگاه فرز بیشترین سرعت را دارا می باشد، باید توجه نمود اگر از دستگاه فرز استفاده مینمایید لبه های ورق را پس از اتمام برشکاری رنگ زده تا از زنگ زدگی جلوگیری شود. 

مرحله دوم سوراخ کردن ورق :

با به بکارگیری مته با سر 5 میلیمتری و ایجاد فاصله از لبه به اندازه ی 15.3 -20.4 سانتی متر لبه ورق شیروانی را سوراخ میکنند. 

مرحله سوم قرار گیری ورق :

در این مرحله ورق ها به صورت افقی بر روی خرپاها یا شاه تیرها قرار گرفته و انتهای آن باید با نوار پلاستیکی یا چوبی پوشیده شود.

مرحله چهارم محکم کردن ورق :

همانطور که گفته شد با استفاده از پیچ و واشر ورق ها محکم شده و تا زمانی که سقف به طور کامل پوشانده شود باید ادامه یابد به طوری که ورق بعدی به اندازه ی 5.5 سانتی‌متر روی قطعه کناری هم پوشانی (overlap) میشود.

مرحله پنجم و اخرین :

پس از اتمام نصب ورق گالوانیزه شیروانی باید در مرکز اتصال ورق ها کلاهکی جهت عایق ایجاد شود.

چرا از ورق گالوانیزه در سقف شیروانی استفاده میشود

ورق گالوانیزه شیروانی مقاومت بالایی در مقابل رطوبت و زنگ زدگی دارند که یکی از مهمترین مولفه های انتخاب این ورق در تولید ورق شیروانی می باشد.  غیرقابل احتراق بودن ورق های فلزی خصوصا ورق گالوانیزه که دارای یک پوشش روی نیز می باشد، یکی از مهمترین دلایل استفاده از این ورق ها می باشد.

مجموعه پرشین آیرون مرغوب ترین ورق گالوانیزه را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار میدهد. این مجموعه در کنار توانایی تامین ورق گالوانیزه و ورق رنگی، ورق سرد، ورق گرم و ورق اسیدشویی را داشته و باربری محصولات خود را نیز زیر قیمت مصوب انجام میدهد.