استفاده از قوطی برای ستون

استفاده از قوطی در سازه های بتنی با پر کردن آن ها از بتن انجام می‌شود اما در ساخت اسکلت فولادی و با استفاده از قوطی برای ستون دیگر نیازی به پرکردن مقطع نمی باشد و در نتیجه در مصرف مصالح صرفه جویی میشود. استفاده از قوطی در ساختمان فلزی به جهت آن که در صورت نیاز به خمش، هر دو مقطع به یکدیگر متصل می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اتصال دو مقطع به یکدیگر می‌تواند نیروی وارده را در دو جهت منتقل نماید و از آسیب های احتمالی وارده به ساختمان جلوگیری نماید و طول عمر مفید سازه را نیز افزایش میدهد.

استفاده از قوطی برای ستون در مقابل استفاده از میلگرد از مقاومت کمتری برخوردار بوده در نتیجه در ساخت آپارتمان های چند طبقه از قوطی استفاده نمیشود و در مقابل جهت ساخت ویلا و یا خانه های دو طبقه از قوطی استفاده میشود.

بهترین انتخاب استفاده از قوطی برای ستون

انتخاب مصالح مناسب میتواند موجب کاهش در هزینه ی نهایی سازه شود و مصرف مصالح را نیز کاهش دهد. یکی از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی L می باشد که میتوان گفت با کمترین استفاده میتوان بهترین عملکرد را مشاهده نمود.

دسته بندی استفاده از قوطی در ساختمان فلزی

مقاطع ساختمانی را میتوان به سه گروه زیر تقسیم نمود:

  • فشرده

تنوع در این مقاطع بالا بوده و به صورت گسترده و بدون محدودیت در ساخت ساختمان استفاده میشود.

  • غیر فشرده

استفاده از مقاطع غیر فشرده در ساخت سازه با محدودیت هایی همراه می باشد.

  • مقاطع لاغر

پیشنهاد میشود از این مقاطع در ساختمان سازی تا حد امکان استفاده نشود.

استفاده از قوطی در ساختمان فلزی

اسکلت فلزی ساختمان اغلب با استفاده از ناودانی، نبشی، قوطی و تیرآهن تشکیل میشود. ضخامت قوطی های مورد استفاده در دو دسته ی پروفیل سبک و پروفیل سنگین تقسیم میشوند که ضخامت پروفیل سبک از 0.4 میلیمتر الی 1.5 میلیمتر بوده و ضخامت پروفیل سنگین نیز بالای 2 میلیمتر می باشد که از نظر وزنی پروفیل سنگین دارای وزن و مقاومت بیشتری می باشد.

مجموعه پرشین آیرون پروفیل سبک را با مرغوب ترین کیفیت و مناسب ساختمان سازی و صنایع دیگر تولید و به قیمت درب کارخانه عرضه مینماید. جهت اطلاع از قیمت لوله و پروفیل سبک میتوانید روزانه ما را در کانال تلگرام دنبال فرمایید.

استفاده از قوطی برای ستون ویلا

ساخت ویلاهای 1 الی 2 طبقه در شهرهای مختلف اغلب جهت استفاده ی مسافران ساخته میشود و مدت زمان ساخت آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که با استفاده از قوطی در ساختمان فلزی میتوان سرعت ساخت را افزایش داد. در کنار عدم اتلاف زمان در این پروژه ها شکل پذیری قوطی نیز کاربرد آن را افزایش میدهد و اجرای کار را با سهولت همراه میکند.

برخی از سازندگان به دلیل ویژگی های مثبت پروفیل سبک،  از آن در ساختمان سازی استفاده کرده و جهت استحکام بیشتر داخل قوطی را با بتن پر میکنند و یا یک جدار فولادی در کنار آن قرار میدهند.

استفاده از قوطی در ساختمان فلزی

 مزیت استفاده از قوطی برای ستون

  1. محافظت از بتن در برابر آسیب های احتمالی
  2. افزایش مقاومت برشی
  3. افزایش مقاومت بتن
  4. بالا بردن سرعت ساخت سازه
  5. مقرون به صرفه بودن در مقابل استفاده از تیرآهن
  6. افزایش ظزفیت تحمل بار محوری

مقدار مصرف آهن و فولاد در ساخت اسکلت فلزی

مصرف آهن آلات شامل استفاده از محصولات مختلف فولادی در ساخت اسکلت و سازه مانند ورق فولادی، میلگرد، تیرآهن و … میباشد، همچنین استفاده از قوطی در ساختمان فلزی در تنوع بالایی انجام میشود که بیش از نیمی از یک ساختمان را تشکیل میدهد. 

در اولین حالت که اسکلت فلزی با مهاربندی هم مرکز باشد، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف میتوان گفت وزن آهن مصرفی به ازای هر متر مربع در حدود 40 الی 70 کیلوگرم می باشد.

در حالت دوم در صورتی که اسکلت فلزی به صورت مهاربندی غیر هم مرکز باشد در ازای هر متر مربع حدود 50 الی 75 کیبوگرم مصرف میشود که این رقم بدون در نظرگرفتن وزن آرماتور سقف می باشد.

سومین حالت نیز اسکلت فلزی با قاب خمشی متوسط و معمولی حدود 65 الی 105 کیلوگرم به ازای هر متر مربع آهن مصرف مینماید که در این محاسبه وزن آرماتور سقف لحاظ نشده است.

تعیین میزان مصرف آهن آلات در ساختمان های بلند و دوگانه به طور دقیق مشخص نمیشود اما پیش بینی برای این ساختمان ها در حدود 70 الی 120 کیلوگرم در هر متر مربع می باشد.

مقدار مصرف آهن آلات در اسکلت بتنی

در اسکلت بتنی با قاب خمشی و بدون سقف (دیوار برشی) در حدود 35 الی 60 کیلوگرم در هر متر مربع آهن و فولاد مصرف میشود.

ساخت سازه بتنی قاب خمشی متوسط بدون لحاظ کردن وزن آرماتور سقف، درهر مترمربع 40 الی 55 کیلوگرم به آهن نیاز است.

در حالت اسکلت بتنی قاب خمشی ویژه و بدون آرماتور 45 الی 75 کیلوگرم در هر مترمربع به آهن آلات نیاز می باشد.

محاسبات در قسمت بالا، مصرف آهن در ساختمان سازی را با در نظر گرفتن استفاده از تیرآهن و یا استفاده از قوطی در ساختمان فلزی و دیگر محصولات فولادی اعم از نبشی، ناودانی، سپری و …. انجام شده است.

جهت ثبت سفارش و یا خرید مقاطع ساختمانی با مناسب ترین قیمت میتوانید با کارشناسان فروش مجموعه پرشین آیرون تماس حاصل فرمایید.