ribbed rebar price

در صنعت ساختمان سازی جهت پی ریزی و افزایش مقاومت سازه در زیر ساخت آن از بتن و میلگرد (آرماتور) استفاده میشود. به دلیل پایین بودن مقاومت تنشی بتن، از میلگرد جهت افزایش مقاومت بتن استفاده میشود از این رو کیفیت و نوع میلگرد مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

انواع میلگرد

میلگردها میتوانند بر اساس ویژگی های متفاوتی که دارند دسته بندی شوند. روش تولید، میزان مقاوت، شکل ظاهری، ابعاد و کاربرد مولفه هایی می باشند که بر اساس آن میلگردها از یک دیگر متمایز میشوند.

انواع میلگرد از حیث روش تولید

  • میلگرد بدون آج ساده A1

این محصول در آیین نامه با نام اختصلری F240 نام برده شده است که رده مقاومت آن 240 می باشد. سطح این میلگردها صاف بوده و در دسته بندی میلگرد نرم قرار گرفته است.

  • میلگرد آجدار A2

این نوع میلگرد با نام نیمه سخت با آج ساده نیز بکار برده میشود. رده مقاومت این میلگردها 340 بوده و در مقایسه با میلگرد ساده از مقاومت بالایی برخوردار میباشد. در کمرکش های دیوار یا خاموت ها اغلب از میلگرد A2 استفاده میشود.

  • میلگرد آجدار A3

آج های بر روی سطح این میلگردها به شکل مارپیچی می باشد و در دسته ی نیمه سخت قرار گرفته است. مقاومت این میلگرد ها نسبت به دو نوع میلگرد قبلی، بالاتر بوده و به عنوان میلگرد اصلی سازه بکار میرود.

  • میلگرد  A4

این میلگرد دسته بندی میلگردهای سخت قرار دارد که مقاومت بالاتری در مقایسه با دیگر میلگردها دارد. شکل ظاهری آج این میلگرد ها به صورت مرکب می باشد.

تفاوت میلگرد اجدار و بدون اج از حیث ابعاد

میلگردهای آجدار که در بازار خرید و فروش میشوند حداقل با سایز 8 میلیمتر  و حداکثر 40 میلیمتر می باشند. در مقابل میلگردهای ساده در حداقل سایز 5.5 میلیمتر و حداکثر 20 میلیمتر یافت میشوند. به طور کلی میتوان گفت میلگرد ساده یا بدون آج در سایز 8 و 10 از پرفروش ترین نوع میلگرد ساده و میلگرد آجدار سایز 12،14،16 و 18 از پر مصرف ترین میلگردهای آجدار در بازار می باشند.

تفاوت میلگرد اجدار و بدون اج از حیث شکل ظاهری

با توجه به توضیحات گفته شده در خصوص انواع میلگرد، تفاوت در شکل ظاهری را میتوان اصلی ترین مولفه در تفاوت میان میلگرد بدون آج و آجدار دانست.

تفاوت میلگرد اجدار و بدون اج از حیث کاربرد

از میلگردهای ساده به دلیل آنکه از سختی کمتری برخوردار می باشند اغلب در عملیات خمکاری استفاده میشود. در ساخت قطعه سازی، ساخت خاموت، دورپیچ، میلگردهای زیگزاگ و در سقف تیرچه بلوک از میلگردهای ساده استفاده میشود.

از میلگردهای آجدار میتوان جهت افزایش استقامت، ساخت بتن مسلح، بتن ریزی دیوارها و افزایش نیروی برشی استفاده نمود. توصیه میشود در عملیات جوشکاری و خمکاری از میلگردهای آجدار A3 وA4 استفاده نشود.

راه های ارتباطی پرشین آیرون