تفاوت ورق گالوانیزه و روغنی

ورق روغنی و ورق گالوانیزه جزء برترین و پر استفاده ترین ورق های فولادی در صنعت فولاد می باشند که قیمت و نوع خرید و فروش این محصولات دو چالش اصلی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آن ها میباشد. البته تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه در مولفه های مختلفی قابل مشاهده می باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

خرید و فروش ورق های فولادی جهت شفاف سازی انجام معاملات در سامانه ی بورس کالا انجام می شود که فعالان این صنعت این روش خرید و فروش را قیمت گذاری دستوری برشمردند.

تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه در استانداردهای مورد استفاده می باشد که در تولید ورق گالوانیزه این استانداردها از حساسیت بالاتری برخوردار بوده که یکی از علل افزایش قیمت ورق روغنی نسبت به ورق گالوانیزه می باشد.

هر آنچه باید درباره ورق روغنی بدانید 

ورق نور سرد یا همان ورق روغنی در عرض 1000 الی 1250 میلیمتر و در ضخامت 0.3 الی 3 میلیمتر تولید و عرضه میگردد که بنا به درخواست مشتری میتوان آن را به شکل شیت نیز برش داد. در ایران کارخانجات متعددی ورق روغنی با کیفیت تولید می نمایند که یکی از برترین این تولیدکنندگان فولاد مبارکه می باشد. 

به دلیل کیفیت بالای ورق روغنی فولاد مبارکه مجموعه پرشین آیرون جهت تولید لوله و پروفیل سبک خود از ورق روغنی فولاد مبارکه استفاده میکند و در نتیجه محصولات تولید شده از این ورق فولادی از قابلیت های جوش پذیری و انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد.

برخی از مشتریان تفاوت ورق روغنی با گالوانیزه را تنها در کاربرد آن ها میدانند، حال آنکه اولین تفاوت در این دو ورق شکل ظاهری آن ها می باشد، هر دو ورق دارای ظاهری روشن و صیقلی بوده اما بر روی سطح ورق گالوانیزه اشکال ریز یا درشتی به عنوان گل وجود دارد که به علت اکسیداسیون فولاد و روی ایجاد میشود.

ورق گالوانیزه چیست؟

زنگ زدن آهن و فولاد یکی از معضلات استفاده از مقاطع فولادی بشمار میرود که این مشکل با استفاده از فرآیند گالوانیزاسیون قابل حل می باشد. این خاصیت ضد زنگ زدگی یکی از بزرگترین تفاوت ورق گالوانیزه و روغنی می باشد. فرآیند گالوانیزاسیون باعث ایجاد یک لایه محافظتی بر روی سطح ورق گالوانیزه شده و از خوردگی و زنگ زدگی فولاد جلوگیری میکند. در سازه های که نیاز به طول عمر مفید بالا بوده و در مجاورت رطوبت می باشند پیشنهاد میشود از ورق گالوانیزه و تولیدات آن استفاده شود.

ویژگی‌های این ورق‌ها

هر کدام از ورق‌ های گالوانیزه و روغنی دارای ویژگی‌ هایی هستند که باعث تفاوت در کاربرد آن ها می‌شود. این ویژگی‌ها شامل موارد ساختاری هستند. بخش مهمی از تفاوت ورق روغنی با ورق گالوانیزه از نظر ویژگی‌، به دلیل متفاوت بودن روش تولید آن‌ها می باشد.

ویژگی های ورق روغنی

  • استحکام کششی بالا
  • فرآیند تولید ساده‌تر
  • ایجاد یک لایه با استفاده از روغن کاری

ویژگی های ورق گالوانیزه

حمل و نقل با سهولت بیشتری انجام میشود، که به دلیل وجود لایه محافظتی ایجاد خراش و آسیب به ورق به حداقل میرسد

طولانی بودن عمر مفید ورق گالوانیزه که به 25 الی 70 سال میرسد.

ظاهری صیقلی و روشن که در نماها نیز قابل استفاده میشود

ویژگی های شیمیایی و فیزیکی مناسب

تمیز کردن سطح محصول به راحتی انجام میشود (اغلب با استفاده از یک اسپری مخصوص انجام میشود)

تفاوت در کاربرد آن ها

ورق گالوانیزه و روغنی با توجه به ویژگی‌های مختلفی که دارند، جهت کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای این دو ورق را بیان میکنیم. 

تفاوت ورق گالوانیزه و روغنی

کاربردهای ورق گالوانیزه

  • صنعت خودرو و دوچرخه سازی
  • لوازم خانگی
  • ساختمان سازی
  • تولید پیچ و مهره
  • نرده و ستون ها
  • گذرگاه های فضای باز
  • سوله ها
  • ساخت گلخانه

کاربردهای ورق روغنی

  • لوازم خانگی

جهت تولید وسایل آشپزخانه مانند اجاق گاز، یخچال و فریزر و …

  • میز و مبلمان اداری

به دلیل خاصیت خمکاری، در تولید میز و صندلی مورد استفاده قرار میگیرد.

  • صنعت دوچرخه و خودروسازی

ساخت قطعات خودرو مانند اگزوز و گلگیر 

  • تولید مقاطع ساختمانی

تولید مقاطع ساختمانی مانند پروفیل درب و پنجره و لوله و پروفیل مبلی که از ورق روغنی تولید شده و دارای قابلیت هایی نظیر جوش پذیری و خمکاری می باشند. از این نوع لوله و پروفیل به دلیل سبک بودن استفاده ی گسترده ای میشود.

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در چه مواردی است؟

  • روند تولید

ورق روغنی از فرآیند نورد سرد تولید شده در مقابل ورق گالوانیزه طی دو مرحله نورد سرد و ایجاد لایه ی پوششی تولید میشود.

  • تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در قیمت

فرآیند تولید ورق روغنی شامل نورد سرد و روغن کاری می باشد که در تولید ورق گالوانیزه این عملیات افزایش یافته و پس از تولید ورق باید بر روی سطح آن توسط محلول روی یک لایه محافظتی ایجاد شود. استفاده از محلول روی و تجهیزات منحصر به فرد جهت تولید ورق گالوانیزه باعث افزایش قیمت بین این دو محصول میشود.

  •  نگهداری از محصول

هزینه های تعمیرات و نگهداری ورق گالوانیزه کمتر بوده در نتیجه در طولانی مدت مقرون به صرفه تر تلقی میشود. بازرسی های که باید به صورت دوره ای بر روی محصولات فولادی مورد استفاده، انجام شود در مورد ورق گالوانیزه کمتر می باشد. 

  •  طول عمر

برای بررسی طول عمر ورق های فولادی و بیان تفاوت ورق گالوانیزه و روغنی از این لحاظ، باید به ویژگی‌های ساختاری آن‌ها توجه شود. یکی از اصلی ترین تفاوت میان دو ورق طول عمر آن ها می باشد که ورق گالوانیزه در حدود 50 سال و ورق های دیگر در حدود 20 سال طول عمر مفید دارند. در ساخت و ساز و صنایعی که در معرض رطوبت قرار دارند به دلیل ضد زنگ بودن ورق گالوانیزه از آن استفاده میکنند.

  •  ابعاد

در عرض این دو ورق با یکدیگر یکسان بوده و تنها در ضخامت متفاوت می باشند که دلیل ان ایجاد لایه بر روی آن می باشد. ضخامت ورق گالوانیزه در بازه ی 0.3 الی 3 میلیمتر می باشد.

  • ظاهر

همانطور که در بالا گفته شد، این دو ورق ظاهری مشابه با یکدیگر دارند تنها تفاوت آن ها در وجود گل بر روی ورق گالوانیزه میباشد.

جهت سفارش ورق روغنی و ورق گالوانیزه از بازرگانی پرشین آیرون تنها کافیست با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.