فونداسیون یا فونداسیون

فونداسیون یا فونداسیون قسمت هسته ی ساختمان تلقی شده و تمامی نیرو و فشار ستون ها بر ان وارد میشود در نتیجه رعایت استاندارد و کیفیت بالای این بخش بسیار حائز اهمیت می باشد. اعضایی مانند تیر، ستون، سقف و پی ساختمان جهت تحمل و انتقال نیروهای کششی مورد استفاده قرار میگیرند، مصالحی مانند تیرآهن و پروفیل های ساختمانی که قیمت آن ها با توجه به عوامل مختلفی تعیین میگردد ممکن است دچار افزایش یا کاهش قیمت این مقاطع فولادی شود، با انتخاب فونداسیون مناسب میتوان از اتلاف مصالح ساختمانی جلوگیری کرده و قیمت نهایی با کاهش همراه شود. به‌کارگیری افراد ماهر در ساخت یک سازه و همچنین رعایت استاندارد های لازم از ضررهای احتمالی جلوگیری میکند یکی از قسمت های اصلی و پایه سازه که نقش اصلی را در بنای سازه ایفا میکند فونداسیون یا پی ساختمان می باشد.

بارهای وارده بر فونداسیون

  • بارهای ناشی از اجرای متحرک (بار زنده)
  • بارهای ناشی از وزن سازه
  • بارهای جانبی (زلزله و باد)

تعیین ابعاد فونداسیون یا فونداسیون

  • مقدار بار وارده
  • بستر خاک
  • جنس مصالح مورد استفاده

در مورد موارد بالا میتوان اینگونه بیان نمود که هرچه باره وارده بیشتر باشد فوندانسیون باید با ابعاد بزرگتری ساخته شود و در مقابل هر چه بستر خاک بیشتر باشد فونداسیون کمتری نیاز می باشد.

دسته بندی فونداسیون­ها

دسته بندی کلی فونداسیون­ها شامل فونداسیون سطحی و عمیق می باشد که هریک دارای زیر مجموعه های خود نیز می باشد.

پی های سطحی یا شالوده

پی های عمیق با شمع ها

پی های نیمه عمیق (پی های چاهی)

پی های ویژه (مهار _ پی صندوقه ای _ ستون های شنی و مهار)

پی منفرد (نقطه ای)

فونداسیون

1.      فونداسیون سطحی

منفرد

این نوع فونداسیون بار یک ستون را میتواند به تنهایی به زمین منتقل نماید.

نواری

سهولت در این نوع باعث محبوبیت میان روش های دیگر شده است. انتخاب نام نواری برای این روش آن می باشد که به صورت نوار در زیر ستون ها قرار میگیرد. جهت قرار گیری این نوارها میتواند در دو جهت نیز باشد.

گسترده

به دلیل کاهش مقاومت خاک و مناسب نبودن جنس آن و گاهی افزایش بارهای وارده بر آن، تعداد نوارهای فونداسیون افزایش یافته و به آن گسترده گفته میشود.

انواع فوندانسیون گسترده

گسترده ساده

گسترده تیرچه دار

گسترده سلولی

2.      فوندانسیون عمیق

فوندانسیون عمیق در مواردی که سطح یا عمق خاک کم باشد جهت انتقال نیروهای وارده از این روش استفاده میشود که بتوان نیرو را به عمق بیشتر که دارای مقاومت بالاتری می باشند منتقل نمود. این فوندانسیون توسط یک رابط بازهای سازه زا منتقل مینماید که به آن سرشمعی گفته میشود.

  • شمعی

در فندانسیون شمعی یا همان Pier Foundation انتقال بار اعمال شده از طریق ستون های عمودی به لایه های سنگی در عمق زیاد انجام میشود. روش شمعی بر اساس عملکرد به دو دسته ی اتکایی و اصطکاکی تقسیم میشود.

اتکایی (Bearing Pile) : این شمع ها در لایه سخت زمین یا سنگ قرار میگیرند در نتیجه بارهای اعمال شده از طریق ستون های موجود, به لایه سخت زمین منتقل میشود.

اصطکاکی (Friction Pile) : در زمین هایی با خاک نرم و در عمق زیاد از این روش استفاده میشود.

انواع فوندانسیون شمعی :

شمع بتنی : قطر این شمع ها به 30 الی 50 سانتی‌متر میرسدو دارای طولی در حدود 20 الی 30 متر می باشند.

شمع چوبی : هزینه ی نگهداری در این مدل بالا بوده و قطر آن نیز 20 الی 50 سانتی­متر می باشد.

شمع فولادی : شمع های فولادی تو خالی و یا به شکل L می باشند که به دلیل کوچک بودن سطح مقطع شمع جای گیری آن ها به سهولت انجام میشود.

شمع کامپوزیتی : از ترکیب مواد مختلف مانند چوب و بتن شمع کامپوزیتی تولید میشود که اغب در مکان هایی که سطح آب بالا باشد استفاده میشود.

  • پایه ای

جهت انتقال بارهای بزرگ از این فوندانسیون استفاده میشود که دارای ستون های عمودی با سطح مقطع بزرگتر از شمع می باشد. موارد استفاده از این روش در پروژه هایی می باشد که عمق لایه سخت زمین کمتر از 5 متر باشد.

  • صندوقه ای (کیسون)

بیشترین کاربرد این روش در ساخت پل و سد می باشد. روش کار بدین صورت میباشد که یک استوانه ی تو خالی را درون حفره ایجاد شده قرار میدهند و سپس با بتن داخل آن را پر میکنند.

مراحل اجرای فونداسیون یا فونداسیون

  • گود برداری

برداشت خاک تا رسیدن به سطح مطلوب و ترازهای لازم را پی کنی میگویند.

  • اجرای بتن مگر

بتن با عیار سیمان (حدود 100 – 150 کیلوگرم بر متر مربع) که در زیر فونداسیون استفاده شده و دارای ضخامت 10 سانتی‌متر بوده و همچنین عرض آن از هر طرف 10 سانتی‌متر بیشتر از فوندانسیون می باشد.

  • آرماتور بندی

آرماتور بندی فونداسیون یکی از مراحل اجرای پی سازه است که اجرای صحیح آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

  • قالب بندی

آجر، بلوک سیمانی، چوب، فلز، پلاستیک و پلی کربنات از جمله مصالحی میباشند که در قالب بندی استفاده میشوند.

  • بتن ریزی

بتن ریزی به مرحله ای از اجرا گفته میشود که بتن در محلی مانند کف سازه یا فونداسیون ریخته میشود. اغلب بتن ریزی درون قالب انجام شده و پس از آن از قالب خارج میشوند.

انواع پی ساختمان

بتنی

فولادی (مورد استفاده در ساختمان هایی با وزن بالا)

سنگی

آهک

انواع قالب بندی ساختمان

چوبی : استفاده در قطعات بزرگ

فلزی : یکی از مستحکم ترین قالب های مورد استفاده

آجری : یکی از قالب های کم هزینه، اقتصادی و با سرعت بالا آجری می باشد.

عوامل مؤثر بر قیمت فوندانسیون

متراژ و مساحت پی ریزی سازه

تعداد میلگرد، انکر بولت، خاموت و حجم بتن مورد نیاز

پرشین آیرون توانایی تامین تمامی محصولات ساختمانی را داشته و محصولات فولادی مورد نظر شما را با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت عرضه مینماید.