لوله کیسینگ casing چیست

جهت عبور لوله و کابل در داخل زمین و یا محافظت از آن ها از لوله کیسینگ استفاده میشود که به لوله جداری نیز شناخته میشوند. تولید این لوله ها اغلب بدون درز بوده و در داخل چاه ها، زیر پل و جاده ها نیز بیشترین کاربرد را دارد. 

لوله کیسینگ casing چیست؟

لوله کیسینگ به عنوان لوله محصور شناخته شده به این معنی که از آن اغلب در ساخت و سازهای زیر زمینی و برای محافظت از کابل ها در برابر عوامل طبیعی و انسانی استفاده میشود. چا های نفت و گاز مانند یک مخزن تحت فشار می باشند که با استفاده از لوله کیسینگ هیدروکربن ‌ها را به خارج از چاه می ‌کشانند. عمر مفید این لوله ها که در داخل چاه قرار میگیرند در حدود 40 سال یعنی تا زمانی که از آن چاه نفت و گاز استخراج میکنند، می باشد.

انواع لوله کیسینگ

  • لوله کیسینگ اولیه

لوله هادی، بیشترین قطر را داشته و در زمان هایی که سطح خاک ناپایدار باشد از آن استفاده میشود. طول این لوله ها بین 3 الی 6 متر بوده که اغلب جهت به وجود آوردن یک سیستم بسته گردش سیال و هدایت صحیح در هنگام برگشت به سطح دکل در چاه های سطحی می باشد، البته جلوگیری از خوردگی طبقات خاک غیر مستحکم به وسیله گل حفاری و همچنین افزایش تحمل وزن تجهیزات سرچاهی و شیرهای فوران گیر از دیگر کاربرد این لوله ها می باشد.

  • لوله کیسینگ میانی

از این نوع لوله در چاه های کم عمق استفاده نمیشود، و وظایف آن به شرح زیر می باشد:

محافظت از عملیات جداره سطحی

جلوگیری از ایجاد فشار های غیر عادی در طبقات چاه

جلوگیری از فوران ناگهانی چاه

جهت جداره گذاری، بهره‌برداری به صورت لوله های تکمیلی انجام میشود تا بتوان مقاومت چاه را در برابر فشار سیالات خروجی افزایش داد.

لوله casing
  • لوله کیسینگ سطحی

قرار گیری این لوله ها باید به گونه ای باشد که عمق آن کافی بوده و بتواند فشار وارده از طبقات خاک را نیز متحمل شود. وظیفه ی این لوله جلوگیری از ورود گل حفاری به آب های شیرین زیر زمینی، بالابردن مقاومت چاه و جلوگیری از ریزش طبقات خاک درون چاه.

این لوله ها باید در عمق کافی قرار گیرند، عمیق کردن چاه با ایجاد امکان قرار دادن شیرهای فوران گیر در سر چاه یکی از وظایف اصلی این لوله محسوب میشود.

  • لوله کیسینگ آستری

لوله های آستری مانند انواع قبلی تا سطح چاه جایگذاری نمیشوند و انتهای بالایی آن ها در داخل لوله جداری قبلی به صورت معلق می ماند. به بالاترین قسمت لوله‌ های آستری، لبه آستری گفته می‌ شود که فاصله آن تا کفشک لوله جداری برای چاه‌ های گازی و نفتی متفاوت می‌ باشد. اغلب این فاصله برای چاه های گازی 120 متر و برای چاه های نفتی 60 متر می باشد.

هزینه در نوع لوله گذاری آستری به دلیل نیاز کمتر به نصب و سیمان کاری مقرون به صرفه بوده و در صورت استفاده از لوله های آستری، دیگر نیازی به لوله های جداری نمی باشد.

انواع لوله آستری

  • آستری تولیدی : تولید نفت و گاز و خروج ان ها از چاه بر عهده ی این نوع لوله می باشد.
  • آستری حفاری : از این آستری  قبل از رسیدن به انتهای چاه استفاده شده و بعد از قرار دادن آن مجددا حفاری را ادامه میدهند تا به عمق مناسب و مورد نیاز برسند.
  • آستری بلند : این لوله آستری به گونه ای نصب میشود که لبه آن در انتهای لوله جداری یک لایه بالاتر از لایه رویی قرار بگیرد.

6 مرحله آماده‌سازی چاه برای اجرای لوله کیسینگ

  1. نمودار گیری جهت تعیین قوس و انحراف چاه
  2. محاسبه قطر چاه در طبقات مختلف با استفاده از دستگاه قطریاب
  3. تعیین میزان حجم دقیق محبوس بین دیواره چاه و لوله جداری
  4. اندازه گیری حداقل و حداکثر دما
  5. برقوزنی دیواره چاه و کنترل دیواره ها
  6. به گردش دراوردن و فرآوری گل حفاری

مشخصات فنی لوله کیسینگ

لوله‌های کیسینگ از ۱/۲ 4 اینچ الی ۲۰ اینچ، لوله های تیوبینگ از 1 اینچ تا ۱/۲ 4 اینچ در گریدهای K55, N80, L80, C90, C110, T95, P110 و Q125 قابل تامین و تهیه می باشند. لوله های فوق طبق استاندارد API 5CT از لوله های SEAMLESS یا ERW با گریدهای J55 و K55 می باشند. این لوله ها به صورت DW2, RL 4S, SWIFT, NEWVAM, VAM TOP و سایر رزوه ها تولید می گردند.

بازرگانی پرشین آیرون تامین کننده لوله و پروفیل درابعاد و تنوع بالایی می باشد. شما میتوانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید و در کنار مشاوره جهت خرید محصول مورد نظر، سفارش خود را نیز ثبت نمایید.