ورق گالوانیزه چیست؟

افزایش قیمت دلار از آبان ماه سال 1401 نوسانات شدیدی را در صنایع مختلف در پی داشته که در هر صنعت از مواد اولیه الی محصول نهایی با افزایش قیمت همراه شد و بازار داخلی را با رکود سنگینی همراه نمود. فولاد جزء یکی از صنایعی بوده که در سال 1401 بیشترین نوسان و افزایش قیمت را تجربه نمود.  گستردگی کاربرد ورق گالوانیزه در سطح شهر و صنایع مختلف باعث شده قیمت این محصول تعیین کننده قیمت بسیاری از محصولات فولادی مصرفی باشد.

ورق گالوانیزه چیست؟

گالوانیزاسیون جزء مفیدترین عملیات در تولید محصولات فولادی می باشد. آهن و فولاد در کنار مزایای بیشماری که دارد، مقاومت کم آن در برابر رطوبت و آب یکی از معایب بزرگ آن می باشد که باعث شده در همه ی مکان ها نتوان از آن استفاده نمود، راه حل این مشکل در استفاده از عملیات گالوانیزاسیون بوده که محصول فولادی را در برابر رطوبت مقاوم کرده و محصول دیگر دچار زنگ زدگی نمیشود.

فرآیند گالوانیزه کردن میتواند بر روی ورق فولادی و یا لوله و پروفیل انجام شود که میتوان از این محصولات در مکان ها و صنایع متفاوتی استفاده نمود. کاربرد ورق گالوانیزه در مقایسه با نوع لوله و پروفیل آن بیشتر بوده و میتوان از آن در قسمت های مختلفی از دو صنعت مهم ساختمان سازی و خودروسازی استفاده نمود. به طور خلاصه در پاسخ به سؤال ورق گالوانیزه چیست میتوان گفت، ورق فولادی با پوشش از روی را ورق گالوانیزه مینامند.

مشخصات ورق گالوانیزه

عرضه ورق گالوانیزه به دو صورت رول و فابریک(شیت) انجام میشود که هر نوع دارای ضخامت و ابعاد منحصر به فرد خود می باشد، به طور مثال ورق گالوانیزه رول با عرض 1000 و 1250 میلیمتر در ضخامت های 0.18 الی 6 میلیمتر تولید می شود. ورق گالوانیزه فابریک نیز در ابعاد 1000*2000 میلیمتر و 1250*2500 میلیمتر و در ضخامت های 0.18، 0.4، 0.9، 2 و 6 میلیمتر عرضه میشوند. از پرکاربردترین ضخامت های مورد استفاده ورق گالوانیزه میتوان به ضخامت 0.3 الی 2.5 میلیمتر اشاره نمود. 

کاربرد ورق گالوانیزه

کارخانجات تولید کننده ورق گالوانیزه

  • کارخانه شهرکرد
  • کارخانه امیرکبیرکاشان
  • کارخانه خودرو شهرکرد
  • کارخانه هفت الماس
  • کارخانه فولاد مبارکه
  • کارخانه تاراز
  • کارخانه شهریار تبریز

کاربرد ورق گالوانیزه

خطوط ارتباطی

خودروسازی

ساختمان سازی

دوچرخه سازی

صنعت خورشیدی

تولید ورق گالوانیزه

تولید و انجام فرآیند گالوانیزاسیون به دو روش گرم(غوطه وری) و روش سرد انجام میشود.

روش غوطه وری :

در حوضچه ای که مملو از روی مذاب شده است ورق گالوانیزه را غوطه ور میکنند که پوششی متراکم و با چسبندگی بالا را ایجاد میکند. یکی از ویژگی های قابل توجه در این روش کنترل ضخامت پوشش ایجاد شده می باشد. هرچه ضخامت لایه ی محافظتی بیشتر باشد مقاومت و دوام آن نیز افزایش میابد. بر روی سطح ورق گالوانیزه اشکالی ایجاد میشود که به اصطلاح به آن ها گل گفته میشود، هر چه گل آن ریز باشد ورق از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و گل های درشت ایجاد شده نیز نشان دهنده ی عدم دخالت و خشک شدن طبیعی ورق می باشد. در صنایعی مانند گلخانه و دیگر مکان هایی که نیاز به لوله و پروفیل گالوانیزه می باشد، کاربرد ورق گالوانیزه تولید شده به روش گرم در مقایسه با روش سرد بیشتر می باشد.

به طور کلی میتوان روش غوطه وری را در چهار مرحله تقسیم نمود:

  • چربی زدایی و رفع آلودگی سطح ورق
  • غوطه ور کردن ورق در مواد مذاب
  • خشک کردن ورق و تعیین ضخامت مورد نیاز
  • کنترل و تست کیفیت

روش سرد :

در این روش از عملیات الکترولیز استفاده میشود که نام دیگر این روش الکتروگالوانیزه می باشد. پس از رفع آلودگی ها از سطح ورق، ترکیب آب و نمک روی بروی سطح محصول اسپری میشود. ضخامت لایه ایجاد شده در این روش کم بوده و در حدود 25 میکرون می باشد که سطحی براق و یکدست را به ارمغان می آورد. در تولید توری مرغی، خودروسازی، ورق رنگی و تولید پیچ و مهره از این نوع ورق استفاده میشود.

انواع ورق گالوانیزه

ورق کرکره ای که برای سقف و سایه بان کاربرد دارد.

ورق آجدار که برای کف آسانسور کاربرد دارد.

ورق گالوانیزه ذوزنقه ای در رنگ های متنوع که برای پوشش سقف، شیروانی، سوله و صفحات ساندویچ پنل کاربرد دارد که عرض آن‌ها 100 تا 125 سانتی‌متر است. 

مزایای استفاده از ورق گالوانیزه

عمر طولانی :  اگر از این ورق در مکانی مرطوب و آسیب پذیر استفاده شود عمری در حدود 20 الی 30 سال دارد.  البته کاربرد ورق گالوانیزه تنها در مکان های مرطوب نمی باشد و میتوان از آن در تمامی مکان ها استفاده نمود.

مقاومت بالا : ایجاد لایه محافظتی در کنار افزایش کاربرد ورق گالوانیزه، عمر آن را نیز افزایش میدهد.

سهولت در استفاده : در صورت نیاز به استفاده از ورق گالوانیزه، جهت رنگ و آماده‌سازی نیاز به صرف زمان زیادی نمیباشد.

مقرون به صرفه : قیمت ورق گالوانیزه در مقایسه با قیمت دیگر ورق های فولادی، در ابتدا بالاتر بوده اما با توجه به هزینه ی نگهداری پایین، عمر مفید طولانی و همچنین افزایش روزانه کاربرد ورق گالوانیزه در نهایت این ورق مقرون به صرفه می باشد.

زیبایی ظاهری : محصولات فولادی دارای ظاهری کدر و رنگی تیره می باشند، اما در مقابل ورق گالوانیزه دارای ظاهری روشن و و صیقلی بوده که میتوان در نما و روی کار نیز از آن استفاده نمود.

این مجموعه تامین کننده ورق فولادی در ضخامت و عرض های مختلف می باشد.

نمونه محصولات : لوله و پروفیل سبک از ضخامت 0.3 میلیمتر تا ضخامت 1.5 میلی‌متر تولید شده از ورق روغنی.
لوله پروفیل سیاه ضخامت ۲ میل تا ۱۰ میلی‌متر تولید شده از ورق سیاه و لوله و پروفیل استنلس استیل.

پرشین آیرون تامین کننده ورقهای فولادی از جمله ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه و ورق استنلس استیل می باشد.