پروفیل درب و پنجره

جداسازی فضای بیرونی از فضای داخلی وظیفه ی اصلی پنجره ی سازه ها می باشد که در کنار آن موضوع جلوگیری از هدر رفت انرژی نیز باعث ایجاد پیشرفت و تغییرات در حوزه ی تولید پروفیل درب و پنجره شده است. از پروفیل های درب و پنجره به عنوان عایق در برابر صدا و حرارت استفاده می‌شود که این پروفیل ها باید دارای ویژگی هایی نظیر جوشکاری، آبکاری و خمکاری نیز باشند. 

انواع پروفیل درب و پنجره از حیث سطح مقطع

رایج ترین پروفیل درب و پنجره  بر اساس شکل سطح مقطع در دو گروه به شماره های دو و هفت نام گذاری شده اند.

پروفیل های گروه دو : سپری(507) ، لنگه دری (508) و چهارچوب (509)

پروفیل های گروه هفت : سپری (567) و (767) ، لنگه دری (768) و چهارچوبی (769)

پروفیل سپری

یکی از انواع پروفیل درب و پنجره پروفیل با سطح مقطع T می باشد که به نام سپری شناخته و عرضه میشود. فولاد مورد استفاده در این پروفیل ST37 بوده و مطابق استاندارد DIN EN 10055، DIN 59051 و DIN 1022 در ضخامت های 0.9 میلیمتر الی 2.5 میلیمتر و در طول 6 الی 12 متر تولید میشوند.

سپری خود به دو دسته ی لبه گرد و لبه تیز تقسیم میشود که اندازه مدل لبه گرد 30 الی 140 میلیمتر و اندازه مدل لبه تیز 20 الی 40 میلیمتر می باشد.  ثبت سفارش پروفیل سپری بدین صورت می باشد که وقتی مشتری درخواست نمره یک سپری 10 را دارد یعنی اندازه ی لبه سپری 100 میلیمتر باشد. تولید پروفیل سپری به دو روش نورد گرم و نورد سرد انجام میشود که در نهایت دارای خاصیت مقاومت خمشی پایین می باشد.

سپری در کنار آن که به عنوان پروفیل درب و پنجره شناخته میشود در ساخت خرپا، سازه های فلزی، نمای ساختمان و اتصالات پل ها نیز کاربرد دارد.

چهار تفاوت نبشی و سپری

  • جهت اتصالات با استحکام بالا از سپری استفاده میشود.
  • سطح مقطع نبشی به شکل L  و V بوده و سپری به شکل T تولید میشود.
  • ابعاد سپری مشخص بوده اما در تولید نبشی میتوان ابعاد بال ها را تغییر داد.
  • مقاومت خمشی سپری بیشتر می باشد.

پروفیل چهارچوبی

تولید این نوع از پروفیل درب و پنجره از طریق روش نورد سرد و در چهار نوع رومی، فرانسوی، ساده و مکزیکی انجام میشود. کاربرد این پروفیل در ساخت چهارچوب درب بوده که ضخامت آن ها 2.5 الی 2 میلیمتر و طول آن 6 میلیمتر می باشد. 

پروفیل لنگه دری

یکی از انواع پروفیل های بسته لنگه دری می باشد که ظاهر آن ها دو لبه ای بوده و  ضخامتشان 2 الی 4 میلیمتر  و طول آن ها نیز به 6 الی 12 میلیمتر میرسد.

انواع پروفیل درب و پنجره از حیث جنس

پروفیل درب و پنجره چیست؟

پروفیل درب و پنجره در انواع گالوانیزه، آلومینیوم ، چوبی، کامپوزیتی و فولادی تولید میشوند.

پروفیل آلومینیومی

 این پروفیل ها، در مقایسه با نوع غیر فلزی گران‌تر و در مقایسه با فولادی ارزان‌تر می باشد. استحکام این پروفیل ها بالا بوده و در کنار آن از نظر ظاهری زیبا نیز می باشند که این ویژگی ها بر استفاده از آن ها می افزاید. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد آن انعطاف پذیری بالا و قابل بازیافت بودن آن می باشد که قدمی مثبت در راه حفظ محیط زیست نیز می باشد.

یکی از معایب پروفیل آلومینیومی حساسیت بالا در جوش پذیری می باشد که باعث استفاده از چسب های قوی شده و در نتیجه هدر رفت انرژی را رقم میزند.

پروفیل کامپوزیتی (PVC – UPVC)

مواد تشکیل دهنده ی این محصولات ترموپلاست و ترکیبی از نفت و نمک بوده و به روش اکستروژن تولید میشود. ضخامت محصول تولیدی 2.3 میلیمتر الی 8.2 میلیمتر می باشد.

ویژگی های پروفیل درب و پنجره کامپوزیتی

  • مقرون به صرفه بودن
  • ایمنی بالا
  • سهولت در نگهداری
  • سادگی در نصب
  • سبک بودن
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • قابل شستشو
  • ماندگاری بالای رنگ

تفاوت پروفیل درب و پنجره PVC و UPVC

پروفیل UPVC  در مقابل  PVC  عایق بهتری می باشد

UPVC  نوع بهینه‌سازی شده PVC  

انعطاف پذیری PVC  بیشتر می باشد

به دلیل عدم نیاز به انعطاف پذیری از پروفیل UPVC  استفاده میشود.

انواع پروفیل UPVC 

فریم ، لنگه ، میانی ، لنگه درب ، پانل ، میانی متحرک، درب بیرون باز شو، اتصال قاب به قاب ، لنگه کشویی ، لوله ، فریم کشویی و زهوار 

پروفیل چوبی

از انواع پروفیل درب و پنجره کم استفاده که اغلب در ساخت ساختمان های لوکس مورد استفاده قرار میگیرد پروفیل درب و پنجره چوبی می باشد. پروفیل های چوبی عایق مناسبی در برابر حرارت و صدا بوده و بر زیبایی سازه نیز می افزایند. معایبی چون اشتعال پذیری ، پوسیدگی ، نفوذ حشرات و مقاومت پایین در مقابل رطوبت باعث کاهش استفاده از این نوع پروفیل شده است.

پروفیل فولادی

این نوع پروفیل از پرطرفدارترین نوع پروفیل درب و پنجره بوده که استفاده از آن از گذشته تا کنون مرسوم بوده است. امروزه مهندسان به دلیل وزن بالا این محصول اغلب از UPVC استفاده می‌نمایند. 

پرشین آیرون تولید کننده پروفیل درب وپنجره و چارچوب در می باشد. با کیفیت ترین پروفیل ها را از این مجموعه خریداری فرمایید.