پروفیل سپری

پروفیل سپری چیست

پروفیل سپری به دلیل شکل ظاهری شبیه به حرف T دارد اغلب در تولید انواع درب و پنجره، ستون و خرپا ها، اتصالات پل ها به ستون و ساخت سازه های فلزی کاربرد دارد. اگر در ساخت سازه تیرآهن وجود داشته باشد اما سپری نیاز باشد میتوان تیرآهن را به صورت مساوی از وسط برش داده و آن را به پروفیل سپری تبدیل نمود.

روش های تولید پروفیل سپری

  • سپری به روش نورد گرم

شمش فولادی با سطح مقطعی بیش از 230 میلیمتر مربع درون کوره گداخته میشود و پس از آن فولاد ذوب شده جهت تبدیل به محصول نهایی مورد نظر چندین مرتبه نورد بر روی آن انجام شده و از میان قالب های اولیه عبور میکند. 

در نورد اولیه، به دلیل حفظ و افزایش خواص مکانیکی قطعات را اسکین پاس میکنند. جهت رفع اعوجام تشکیل شده بر روی سطح پروفیل سپری آن را با استفاده از قالب های فشاری از بین برده و به واحد خنک سازی منتقل میشوند و پس از آن بسته بندی و آماده ی ارسال میشود.

سپری هایی که به شیوه نورد گرم ساخته می شوند دارای استانداردهای زیر هستند:

DIN EN 10055

DIN59051

DIN1022

  • سپری به روش نورد سرد

در این روش حرارت مورد نیاز نبوده و تولید پروفیل سپری توسط قالب های پرسی انجام میشود.

تبدیل تیرآهن به سپری نیز به دو روش متفاوت انجام میشود که عبارتند از :

تبدیل تیرآهن پال پهن به سپری با استفاده از برش هوا (گاز استیلن) و سنگ زنی

روش دقیق و ظریف با استفاده از برش پلاسمایی

مشخصات فنی پروفیل سپری

از پرکاربردترین ابعاد سپری میتوان به ضخامت 2 میلیمتر اشاره نمود، البته این محصول در ضخامت های 0.9 میلیمتر الی 2.5 میلیمتر تولید و عرضه میگردد. اندازه ی لبه سپری بر حسب میلیمتر بوده و که با اندازه ی دیواره ی آن برابر می باشد. بر اساس استانداردهای تعریف شده در جدول اشتال، سپری ها به دو شکل لبه گرد و لبه تیز تولید میشوند که اندازه سپری لبه گرد 30 الی 140 میلیمتر و سپری لبه تیز 20 الی 40 میلیمتر می باشد. این پروفیل ها در طول 6 الی 12 متر نیز برش داده شده و عرضه میشوند.

جدول پروفیل سپری

کاربرد پروفیل سپری

  • مهمترین کاربرد اتصال پل ها به ستون می باشد
  • تولید ستون و خرپا
  • اسکلت سازه ها
  • سقف های کاذب
  • به عنوان مهار کننده در ساختمان سازی
  • مورد استفاده در صنعت سدسازی

انواع پروفیل سپری

جنس پروفیل سپری میتواند آهن، مس، برنج، استیل و آلومینیوم باشد که مطابق با جنس تولیدی کارایی هر یک از آن ها متفاوت می باشد بطور مثال از سپری آلومینیومی در موارد روکاری، سقف های کاذب، آشپزخانه، طراحی معماری و حمام ها استفاده میشود.

پروفیل سپری فولادی به دو گروه اهنی فابریک و یا آهنی نوردی تقسیم میشود. تفاوت این دو نوع در آن می باشد که در نوع فابریک ابعاد عینا مطابق استاندارد در جدول اشتال بوده و وزن نهایی نیز طبق جدول اشتال می باشد اما در نوع نوردی، پروفیل سپری دارای وزن کمتری بوده و همچنین عرض و ارتفاع بال و جان آن ها همیشه با هم مساوی نیستند.

انواع پروفیل ظاهری بر اساس ظاهر

  • سپری متساوی الاضلاع

جان سپری عرضی برابر با نصف بال داشته و جای ان در وسط بال می باشد(عرض و ارتفاع برابر است)

  • سپری دارای اضلاع نامساوی

اندازه ی ارتفاع نصف عرض آن می باشد

  • سپری دارای ارتفاع زیاد

ارتفاع بسیار بیشتر از عرض است

جدول وزن پروفیل سپری

ردیفسایز سپریوزن هر شاخه (کیلوگرم)
125.5
22.58
3310.5
43.514
5417.5
64.522
7526
8637.5
9750
10862
11980
121098

خرید پروفیل سپری

پروفیل سپری یکی از مقاطع فولادی پر مصرف در ساخت سازه های مختلف می باشد که ترکیب آن با دیگر مقاطع فولادی میتواند سازه هایی با استحکام بالا ساخت که حداقل فولاد در آن استفاده شود. فولاد ماده ای قابل بازیافت بوده اما کاهش استفاده از قطعات فولادی میتواند قیمت نهایی سازه را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

مجموعه بازرگانی پرشین آیرون، انواع مقاطعی فولادی را با بالاترین کیفیت تولید و تامین مینماید. این بازرگانی در کنار مقاطعی مانند لوله و پروفیل، سپری،نبشی،ناودانی،تیرآهن و میلگرد انواع ورق فولادی را تامین کرده و بدون نیاز به دسترسی در بورس کالا، در کمترین زمان به دست مشتریان خود میرساند. کانال تلگرامی این بازرگانی به صورت روزانه قیمت تمامی محصولات موجود خود را به اشتراک میگذارد با عضو شدن در این کانال در خصوص قیمت پروفیل و محصولات فولادی بروز باشید.