پروفیل لنگه دری چیست

استفاده از لوله و پروفیل در ساختمان سازی به طور گسترده دیده میشود اما کاربرد پروفیل لنگه دری را میتوان به طور جداگانه در تولید و ساخت درب و پنجره و همچنین ساخت اسکلت سازه مشاهده نمود. کاربرد این پروفیل در زیر ساخت سازه ها و همینطور کارایی بالای آن حاکی از آن می باشد که مقاطع فولادی در ابعاد مختلف در طیف گسترده ای از صنایع به کار برده میشوند و همین امر سبب شده، ایجاد رکود و یا رشد در صنعت فولاد بر دیگر صنایع نیز تاثیر مستقیم بگذارد.

 پروفیل لنگه دری چیست

یکی از پروفیل های مقطع بسته که به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی و اسکلت سازی کاربرد دارد پروفیل 508 و یا پروفیل لنگه دری شناخته میشود. این پروفیل ها از ورق گرم(ورق سیاه) باگرید ST37 تولید شده که در ضخامت 2 الی 4 میلیمتر و در طول 6 الی 12 متر تولید و عرضه میگردند.

تولید پروفیل لنگه دری

کیفیت ورق مورد استفاده، کیفیت محصول نهایی را تعیین میکند. تولید این نوع از پروفیل ها به دو روش نورد سرد و نورد گرم انجام میشود که روش نورد سرد اغلب جهت تولید و تغییر شکل ورق هایی با ضخامت پایین می باشد و در مقابل از فرآیند نورد گرم برای فرم دهی ورق های با ضخامت بالا استفاده میشود. در هر دو روش درزهایی وجود دارد که با استفاده از روش های مختلف جوشکاری آن ها را جوش داده و مقاومت آن را بالا میبرند، روش هایی نظیر جوشکاری الکتریکی، جوشکاری با غرکانس بالا و پودری در انجام این کار مورد استفاده قرار میگیرند.

پس از تولید، پروفیل ها را توسط تسمه های مخصوص بسته بندی و ارسال مینمایند. بازرگانی پرشین آیرون تامین کننده مصالح ساختمانی بوده و انواع مقاطع فولادی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت برای مشتریان خود فراهم میکند. این مجموعه به صورت روزانه قیمت پروفیل، لوله سبک و سنگین را بر روی سایت و همچنین در کانال تلگرامی خود اعلام مینماید. با ثبت سفارش از این مجموعه، باربری شما زیر قیمت مصوب انجام میشود.

استاندارد پروفیل لنگه دری

جهت تضمین امنیت سازه، محصولات فولادی مورد استفاده در آن باید طبق استاندارد های مشخصی تولید و استفاده شوند. یکی از بخش هایی که رعایت استاندارد در آن بسیار حائز اهمیت می باشد بخش تولید و استفاده از پروفیل لنگه دری در تولید درب و پنجره می باشد. این پروفیل ها طبق استاندارد های ملی با شماره 7338 و 7336 و یا بر اساس استاندارد هندی IS 4351 تولید میشوند.

پروفیل لنگه دری

انواع پروفیل لنگه دری

  • فولادی یا آهنی

ماده اولیه تولید این نوع پروفیل لنگه دری، ورق فولادی بوده که رنگ پذیری بالایی داشته و در برابر ضربه نیز مقاومت بالایی از خود نشان میدهد. وزن این پروفیل ها بالا بوده و متاسفانه استحکام بالایی در برابر خوردگی ندارند. 

  • چوبی

پروفیل های چوبی از نظر زیبایی بسیار مناسب بوده و میتوان گفت این پروفیل ها عایق خوبی برای حرارت و آلودگی صوتی می باشند. در کنار مزایای این پروفیل معایبی نیز دارد که میتوان به ویژگی های مانند شعله ور شدن در حرارت، ضربه پذیر بودن و همچنین طول عمر کم اشاره نمود. یکی از بزرگترین معایبی که استفاده و انتخاب پروفیل لنگه درب چوبی را تحت تاثیر قرار میدهد امکان ایجاد حشرات گوناگون و موریانه در آن می باشد که مقاومت آن را کاهش میدهد.

  • کامپوزیتی

(PVC) و (UPVC) دو ماده ی شیمیایی هستند که از ترکیب نفت و کلرید سدیم تولید میشوند که نوع UPVC اصلاح شده ی مدل PVC می باشد. ویژگی هایی مانند مقاومت بالا در برابر خورشید، آب ، حرارت، زنگ زدگی، آلودگی صوتی و همچنین جلوگیری از هدر رفت انرژی استفاده از آن را افزایش داده است. تولید پروفیل لنگه دری کامپوزیتی به روش های اکستروژن انجام شده و ضخامت آن ها بین 2 الی 8 میلیمتر می باشد.

  • آلومینیومی

ارزان ترین نوع پروفیل لنگه دری، آلومینیومی بوده که در کنار دارا بودن ویژگی های پروفیل کامپوزیتی، ظاهری زیبا و ظریف نیز دارند. قابلیت بازیافت و سازگار بودن با محیط زیست پروفیل کامپوزیتی و آلومینیومی را از دیگر انواع متمایز کرده است. یکی از بزرگترین معایب این محصول استفاده از چسب به جای جوش می باشد که در نتیجه میتوان گفت برای جلوگیری از هدر رفت انرژی مناسب نمیباشند.

قیمت پروفیل لنگه دری

به دلیل آن که از پروفیل لنگه دری هم در ساخت دچارچوب درب و پنجره و هم در اسکلت بندی استفاده میشود نوسان قیمت این محصول وابستگی مستقیم به قیمت ورق سیاه داشته که با افزایش یا کاهش قیمت آن قیمت نهایی ساختمان نیز با نوسان همراه میشود. البته با ایجاد نوسان قیمت ورق های فولادی میتوان گفت تمامی مقاطع فولادی ساختمان سازی دچار نوسان شده و صنعت ساختمان سازی نیز شوک قیمت را تجربه مینماید.

ویژگی های پروفیل لنگه دری

شکل ظاهری این نوع پروفیل ها به طوری می باشد که دو حاشیه در دو طرف پروفیل وجود دارد که به کمک این دو حاشیه میتوان از لحاظ ظاهری این محصول را از دیگر پروفیل ها تفکیک نمود. 

به دلیل استفاده از ورق سیاه به عنوان ماده اولیه، این محصول نیز ویژگی های ورق سیاه را داشته که از مهمترین آن ها میتوان به استحکام بالای آن اشاره نمود. قابلیت هایی مانند جوشکاری و قابلیت رنگ پذیری از دیگر ویژگی های این پروفیل ها می باشد.