تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه

ورق گالوانیزه چیست

پایه اولیه این ورق ها، ورق سیاه می باشد که با عبور مجدد از کانال حرارتی 200 درجه سانتی گراد و قرار گرفتن پوشش  “روی” بر سطح ورق فولادی، لایه محافظتی و ضدزنگ ایجاد میشود وجود این لایه اولین  تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه است که قابل مشاهده می باشد که در ادامه به دیگر تفاوت های آن ها میپردازیم.  این نوع ورق ها اغلب در مکان و صنایعی که در مجاورت رطوبت قرار دارند مورد استفاده قرار میگیرند. از این نوع ورق در تولید لوله و پروفیل نیز استفاده میشود.  جهت خرید پروفیل و لوله گالوانیزه با کیفیت با کارشناسان پرشین آیرون تماس حاصل فرمایید.

ویژگی های ورق گالوانیزه

مقاومت بالا

از ورق گالوانیزه و محصولات تولیدی از آن مانند لوله و پروفیل به دلیل خاصیت ضدزنگ بودن در مکان هایی که رطوبت بالا می باشد استفاده میشود. به طور کلی میتوان گفت که ورق  گالوانیزه در برابر حرارت بالا نیز مقاومت بالایی از خود نشان میدهد.

تولید در زمان کوتاه

پس از فرآیند تولید ورق فولادی، ورق روغنی را داخل وان محلول “روی”  قرار داده و یک لایه پوشش محافظتی ایجاد میشود که ویژگی ضد زنگی را به وجود می آورد.

استحکام

استحکام ورق گالوانیزه در مقایسه با دیگر ورق های فولادی بسیار بالاتر می باشد.

طول عمر بالا

طول عمر ورق گالوانیزه بالای 50 سال بوده و میتوان گفت در حدود دو برابر ورق های دیگر عمر مفید دارد.

قیمت ورق گالوانیزه

قیمت ورق گالوانیزه در مقایسه با دیگر محصولات، بالاتر می باشد اما با در نظر گرفتن هزینه ی تعمیرات پایین و هزینه نگهداری اندک، افزایش قیمت این محصول مقرون به صرفه تلقی میشود. جهت اطلاع روزانه از قیمت ورق گالوانیزه وارد لینک زیر شوید.

ورق سیاه چیست

ورق تولید شده از نورد گرم را ورق سیاه مینامند که به دلیل استحکام کششی بالا کاربرد گسترده ای در صنایع متفاوت دارد. 

تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه

کاربرد ورق سیاه

 تولید لوله و پروفیل ساختمانی و صنعتی

صنعت کشتی سازی

خودرو سازی

پایه بیلبورد در سطح شهر و گاردیل ها

صنعت حمل و نقل (ریل راه آهن)

ویژگی ورق سیاه

قابلیت شکل پذیری مناسب

مقاومت بالا در دمای 450 الی 600 درجه سانتی گراد

قابلیت جوش پذیری

قیمت مناسب

خواص مکانیکی ورق سیاه

ورق SPNSiCrMnC
ST370.040.0350.0080.17 – 0.370.150.30 – 0.650.07 – 0.14
ST520.0150.0251.8 – 2.20.3 – 0.55 0.031.4 – 1.6 0.07 – 0.2

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه

تفاوت در ظاهر

اولین تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه در ظاهر آن ها می باشد. ورق سیاه دارای ظاهری مات و تیره بوده و در مقابل ورق گالوانیزه ظاهری روشن و صیقلی دارد. این تفاوت ظاهری باعث شده است از ورق سیاه در زیر ساخت ها و از ورق گالوانیزه در نماها استفاده شود.

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در کاربرد

صنایع بزرگ مانند پتروشیمی از ورق سیاه استفاده میکنند و صنایعی که نیازمند ظرافت می باشد از ورق گالوانیزه استفاده میشود. به طور خلاصه میتوان اینگونه بیان نمود که ورق سیاه در صنایعی که ظاهر اهمیتی ندارد مورد استفاده قرار میگیرد و ورق گالوانیزه در صنایعی که ظاهر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد استفاده میشود.

کاربرد دیگر ورق گالوانیزه تولید ورق رنگی می باشد که علاوه بر رنگی بودن ورق، قابلیت ضد زنگ بودن نیز دارد.

تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه در مقاومت

مقاومت بالای ورق سیاه آن را بین مصرف کننده های صنایع محبوب کرده است. استحکام کششی ورق سیاه 47 کیلوگرم بر میلیمتر مربع و استحکام خمش 31 کیلوگرم بر میلیمتر مربع را دارد که در ورق گالوانیزه استحکام خمشی استاندارد 48 الی 56 کیلوگرم بر میلیمتر مربع و استحکام کششی 52 الی 61 کیلوگرم بر میلیمتر مربع دارد.

تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه در کیفیت

 ورق سیاه از فرآیند نورد گرم تولید میشود که باعث ایجاد خصوصیات منحصر به فرد در آن میشود در مقابل ورق گالوانیزه از عملیات نورد سرد تولید شده و ویژگی های متفاوتی را نسبت به نورد گرم دارد. از جنبه ی کیفیت سطحی نیز میتوان اینگونه گفت که ورق گالوانیزه در مقایسه با ورق سیاه دارای سطحی یکنواخت و صیقلی تری می باشد.

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه در ابعاد

ورق سیاه در دو نوع شیت و رول در بازار یافت میشود که میتوان گفت ورق سیاه از تنوع ابعادی بالاتری برخوردار می باشد. ورق سیاه ضخامتی از 1.5 میلیمتر الی 15 میلیمتر دارد که ضخامت های بیش از 15 میلیمتر به صورت شیت عرضه میشوند.

جهت اطلاع از قیمت و ابعاد ورق سیاه کلیک کنید.

تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه در وزن

وزن ورق سیاه اغلب بیشتر از ورق گالوانیزه بوده به طور مثال وزن ورق سیاه ممکن است از 12 الی 36 کیلوگرم باشد و وزن ورق گالوانیزه در همان حجم به 3 الی 34 کیلوگرم برسد. 

وزن ورق سیاه با طول 2 متر و عرض 1000 میلیمتر در ضخامت 2 میلیمتر 32 کیلوگرم وزن دارد که ورق گالوانیزه با همین مشخصات وزنی حدود 31.5 دارد.

تفاوت ورق گالوانیزه و سیاه از حیث قیمت

قیمت ورق سیاه نسبت به قیمت ورق گالوانیزه ارزان‌تر بوده اما با توجه به مولفه هایی مانند مقاومت بالا و طول عمر مفید زیاد، خرید آن جهت ساخت و ساز و تولید قطعات ماشین که نیازمند کار کرد طولانی مدت می باشند، مناسب می باشد.

ارزان بودن ورق سیاه دلیل نامرغوب بودن ان نیست بلکه این تفاوت قیمت نشئت گرفته از مراحل تولید می باشد. در تولید ورق سیاه دیگر از محلول روی استفاده نمیشود و در کل مراحل کمتری را طی میکند.