مصالح ساختمانی چیست

مصالح ساختمانی پارامتر اصلی تعیین کننده استحکام یک سازه می باشند که بر اساس مولفه هایی مانند جنس، نحوه تولید، منشا و کاربرد تقسیم شده و به کار برده میشوند. مقاطع فولادی جزء مهم ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمان سازی می باشد. ساختمان سازی امروزه به یکی از صنایع بزرگ جهت فعالیت و سرمایه گذاری تبدیل شده که رکود و یا رشد در صنعت فولاد و دیگر مصالح کاربردی آن میتواند تاثیر مستقیم بر آن گذاشته و اقتصاد یک جامعه را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

انواع مصالح ساختمانی از حیث جنس

مصالح ساده : به شن، ماسه، کاشی و … که از فرآورده های طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده اند، گفته میشود.

مصالح مرکب: بتن، ایزوگام، ایرانیت، تیرچه و … از دسته مصالح مرکبی می باشند که توسط فرآورده های معدنی، طبیعی و یا مصنوعی از چند نوع ماده داخلی تشکیل شده اند.

انواع مصالح ساختمانی از حیث نحوه تولید

مصالح پیش ساخته : مصالحی مانند سرامیک، آجر، بلوک، بتن و … که توسط کارخانه تولید شده و در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد. 

مصالح درجا : مصالحی که در محل احداث ساختمان تولید میشود و همان لحظه مورد استفاده قرار میگیرد را درجا میگویند مانند ملات ها، بتن درجتا و … .

انواع مصالح ساختمانی از حیث کاربرد

طبیعی : خاک رس جزء یکی از مصالح ساختمان طبیعی می باشد که بیشترین کاربرد را میان مصالح طبیعی دیگر دارد. البته مصالح دیگری مانند ماسه انواع خاک ها و مصالح سنگی نیز جزء این دسته قرار دارند.

چسباننده ها : مواد معدنی و یا مصنوعی که با استفاده و کمک یک ماده حلال چسبنده شده و مورد استفاده قرار گیرند را چسبنده میگویند. گچ، سیمان، آهک و قیر جزء مهمترین مواد چسبنده می باشند که هر ساختمان سازی از آن ها استفاده میکند.

ملات ها : ترکیب ماده حلال، چسب ساختمانی و ذرات پرکننده یک ماده مرکب تشکیل شده که به آن ملات گفته میشود.

قطعات : به تمامی اجزای مورد استفاده در ساختمان سازی قطعات گفته میشود که مهمترین آن ها قطعات فولادی می باشد. یکی از قطعات مصالح ساختمانی که بیشترین کاربرد و نقش اساسی در کیفیت سازه را دارد قطعات فولادی ماننده انواع ورق فولادی و همچنین لوله و پروفیل در ابعاد متنوع می باشد. فولاد در مقایسه با دیگر قطعات مورد استفاده، در کنار استحکام بالایی که دارد از وزن سبکی برخوردار می باشد. 

مجموعه پرشین آیرون انواع مقاطع ساختمانی را تولید و تامین مینماید. در کنار قیمت باربری مناسب، این مجموعه محصولات خود را با تضمین سلامت و کیفیت بالا به مشتریان عزیز تحویل مینماید. شما میتوانید سفارش خود را تنها با یک تماس ثبت کرده و از کارشناسان این مجموعه نیز مشاوره دریافت نمایید.

مقاطع فولادی به عنوان مصالح ساختمانی

انواع مصالح ساختمانی
  • میلگرد

ماده اولیه تولید میلگرد شمش فولادی که پس از انجام فرآیند های مختلف بر روی آن تبدیل به استوانه توپر شده که به صورت آجدار و ساده عرضه و مورد استفاده قرار میگیرد. میتوان گفت استحکام سازه اسکلت ساختمان با استفاده از میلگرد ها تامین میشود.

  • ورق

ورق های فولادی در ضخامت ها و انواع مختلفی تولید شده و در دو نوع پوشش دار و بدون پوشش نیز مورد استفاده قرار میگیرد. ورق های فولادی مانند ورق روغنی و ورق گالوانیزه که دارای ظاهری زیبا و صیقلی در نمای یک سازه نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد. البته این ورق ها به طور غیر مستقیم نیز تولید لوله و پروفیل استفاده میشوند.

  • لوله

انتقال سیالات در سازه های صنعتی و مسکونی بر عهده لوله ها بوده در نتیجه کیفیت آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بسته به نوع استفاده از لوله، نوع درزدار و بدون درز آن را انتخاب کرده و استفاده مینمایند. عمدتا به دلیل فشار بالا از لوله های بدون درز(لوله مانیسمان) استفاده میشود.

  • نبشی و ناودانی

با توجه به خواص مکانیکی و فیزیکی این دو مقطع فولادی از پرکاربردترین ها برشمرده میشود.

  • تیرآهن

تیرآهن استحکام کششی سازه را تعیین مینماید در نتیجه کیفیت و رعایت استاندارد در تولید آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

انواع گچ در مصالح ساختمانی

گچ سفیدکاری : قیمت این گچ پایین بوده و از آن جهت سفید کردن دیوارهای داخلی و خارجی استفاده میشود.

گچ میکرونیزه : گچ معمولی بعد از فرآوری شدن تبدیل به این نوع گچ شده که از آن در سفیدکاری و گچبری مورد استفاده قرار میگیرد.

گچ عاج : سفت شدن این نوع از گچ مدت زمان زیادی طول میکشد و اغلب از آن در کشته کشی بنا و ساخت پنل های پیش ساخته گچی استفاده میشود.

گچ گیپتون : چسبندگی این گچ بالا بوده و از آن بر روی سطوح بتنی،فومی و بتن متخلخل استفاده میشود.

انواع بلوک در مصالح ساختمانی

بتن ماده اولیه ساخت انواع بلوک بوده که دارای نفوذ بسیار بالا بوده و همین امر سبب شده که بلوک های بتنی از دیگر بلوک ها متمایز شوند.

  • بلوک سنگین: متریال تولید این نوع بلوک سنگدانه های نسبتا سنگین می باشد که وزن آن را به 3 الی 4 کیلوگرم بر متر مربع رسانده است. 
  • بلوک متخلخل: ساختار این بلوک ها به طوری می باشد که سطح آن مملو از روزنه بوده که وزن آن کاهش یافته و وجود روزنه ها باعث شده تا از این بلوک ها در مناطق شرجی استفاده شده و جهت عبور هوا و یا آب مشکلی پیش نیاید.
  • بلوک های پلیمری: در ساختار این بلوک مواد پلیمری جایگزین سیمان شده و اتصال بین ذرات بتن در زمان کمتر و با فاصله ی کمتر نیز انجام میشود.نکته قابل توجه در خصوص این مصالح ساختمانی کاهش وزن ان در مقابل دیگر بلوک ها می باشد.
  • بلوک با مقاومت بالا : نسبت آب به سیمان در این بلوک ها کمتر بوده و همین امر سبب مقاومت بیشتر آن نیز شده است. مقاومت کلی این محصول را میتوان در حدود 40 مگاپاسکال دانست.  یکی از خصوصیات منحصر به فرد این بلوک مقاومت بالای آن در برابر مواد شیمیایی می باشد که میتوان از آن در محیط های مختلفی استفاده نمود.
  • بلوک های سبک هوادار : این بلوک به اصطلاح اتوکلاو شده نیز در بازار شناخته شده است که بر اساس استاندارد 2800 در دسته بلوک های Acc تولید و عرضه میگردند. دلیل نام گذاری این بلوک استفاده از مواد هوازا در ترکیب این محصول و ایجاد حباب های کوچکی در آن می باشد که میتوان از آن به عنوان یک عایق ایده آل نیز استفاده نمود.

پرشین آیرون آماده خدمت رسانی به مشتریان عزیز خود بوده و همواره در تلاش است که محصولات فولادی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه نماید.

لوله و پروفیل سبک یا مبلی از ضخامت 0.3 میلیمتر الی 1.5 میلیمتر و لوله و پروفیل سنگین یا سیاه با ضخامت بیش از 2 میلیمتر را تولید نمود ولی ورق های فولادی در انواع مختلف مانند ورق روغنی، ورق سیاه و … را نیز تامین مینماید.