پروفیل فایبرگلاس چیست

استحکام بالا و در عین حال سبک بودن محصول از ویژگی هایی می باشد که انتخاب محصول را در اولویت قرار داده و میتواند سازه نهایی را از مولفه های مختلفی بهره‌مند سازد. 

پروفیل فایبرگلاس یا FRP  از رزین پلی استر یا به عبارتی ترکیب دو نوع از مواد نفتی و پشم ‌شیشه ساخته می شود که امروزه با توجه به استحکام بالا و در عین حال سبک بودن آن گزینه ی مناسبی جهت استفاده در صنعت ساختمان سازی می باشد. فایبرگلاس در نوع کامپوزیتی به دو بخش زمینه و تقویت کننده تقسیم میشوند که در بخش تقویت کننده مدل های شیشه، کربن، آرامید و بازالت وجود دارد. از فایبرگلاس به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارد به صورت میلگرد، پروفیل فایبرگلاس، تسمه و گریتینگ مورد استفاده قرار میگیرد.

پروفیل فایبرگلاس چیست

یکی از معایب بزرگ در استفاده از پروفیل فولادی مقاومت پایین در مقابل خوردگی و زنگ زدگی می باشد که امروزه با تولید پروفیل فایبرگلاس، میتوان از آن در مکان های معرض خوردگی و یا مکان هایی که میدان مغناطیسی وجود دارد استفاده نمود. ویژگی نارسایی الکتریکی نیز باعث شده تا از این محصول در صنعت و تاسیسات دریایی نیز از این محصول استفاده ی فراوانی شود.

قیمت پروفیل فایبرگلاس

قیمت پروفیل فولادی در مقایسه با پروفیل فایبرگلاس، پایین‌تر بوده اما کاربرد پروفیل فایبرگلاس بیشتر می باشد. بازرگانی پرشین آیرون تولید کننده لوله و پروفیل سبک و سنگین می باشد که در کنار آن تامین ورق های فولادی را نیز انجام میدهد. این بازرگانی با فعالیت چندین ساله در صنعت فولاد توانایی تامین انواع محصولات ساختمانی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و دیگر مقاطع را دارد، جهت مشاوره و یا ثبت سفارش تنها کافیست با کارشناسان این مجموعه تماس 40770074-021  حاصل فرمایید.

مزایای الیاف FRP

ضخامت کم

مقاومت کششی بالا

مقاومت بالا در برابر حرارت و ضربه

انتقال نیرو به الیاف ها

حفاظت نیرو به الیاف ها

تولید پروفیل فایبرگلاس

مراحل تولید پروفیل فایبرگلاس

روش پالتروژن یکی از متداول ترین روش های تولید پروفیل فایبرگلاس می باشد که با استفاده از این روش میتوان پروفیل هایی با حفظ خواص مکانیکی و در طول های بلند تولید نمود. 

در مرحله ی اول، قرقره ها در مکان نصب و آماده استفاده میشوند. 

در مرحله ی بعد، الیاف ها با دقت بالا چیده و به داخل سیستم هدایت میشوند. 

مرحله ی سوم گرمادهی کیورینگ الیاف با استفاده از رزین انجام میشود که نتیجه ی آن یک مقطع سفت FRP می باشد.

در آخرین مرحله محصول سفت شده آماده برش در ابعاد مورد نیاز مشتری می باشد.

یکی از مهمترین مزیت های استفاده از این روش آن میباشد که با تغییر قالب میتوان تسمه، ریل و … را تولید نمود.

کاربرد پروفیل فایبرگلاس

ساخت روکش کانال، نرده ای حفاظتی و سکوهای دسترسی به مخازن از پرکاربردترین موارد استفاده از پروفیل فایبرگلاس می باشد. 

از پروفیل فایبرگلاس در تولید محوطه سازی، فنس حفاظتی و سازه های صنعتی، ساخت گارد ریل ها، تیر چراغ راهنما در جاده ها و علایم راهنمایی و رانندگی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

استحکام بالای پروفیل فایبرگلاس یکی از دلایل استفاده از آن در تولید حفاظ های صنعتی، ساخت پله ها، پل های عابر پیاده و انواع تیرهای روشنایی می باشد.

کاربرد پروفیل فایبرگلس در ساختمان سازی

همانطور که در ابتدا گفته شد وزن سبک و مقاومت بالای یک محصول، دو ویژگی بارز جهت انتخاب یک محصول در صنعت ساختمان سازی می باشد. پروفیل فایبرگلس جزء محصولاتی می باشد که این دو ویژگی را دارا بوده و در نهایت در کاهش هزینه ها نیز تاثیر قابل توجهی دارد. 

دکوراسیون داخلی، پارکینگ ساختمان ها، مجسمه های داخل شهر، ساخت نرده و نیمکت های داخل پارک نمونه های دیگری از کاربرد این پروفیل می باشد.

کاربرد پروفیل فایبرگلس در مکان های مجاور آب

سونا، جکوزی، استخر و سینک ظرفشویی از جمله کاربردهای پروفیل فایبرگلس می باشد که با قرار گیری این محصول در معرض آب و حرارت هیچ گونه تغییری نداشته و ویژگی هایی مانند ظاهر زیبا و استحکام بالای خود را حفظ مینماید. 

10 مزیت استفاده از پروفیل فایبرگلس

  • مقاومت بالا در مقابل ضربه
  • استحکام در برابر خوردگی
  • وزن سبک
  • نارسایی الکتریکی
  • سازگار بودن با محیط های بهداشتی و غذایی
  • عمر مفید طولانی
  • مقاومت مکانیکی بالا
  • نفوذ ناپذیری مغناطیسی
  • سرعت اجرای بالا
  • مقاومت کششی مطلوب